1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Administratie verplichting

Auteur Bericht
Tineke Geplaatst: zondag 12 December 2010 11:58
Hoi allemaal,

Ik ben zzp er en behaal het urencritrium. Ik doe al 2 jaar mijn boekhouding via een boekhoudprogramma en laat eens per jaar de aangifte doen door een accountant.
Dit is best veel werk, vooral het bankafschriften inboeken staat me erg tegen.
Mijn collega houdt echteralleens chriftelijk een kasboek, uren, bonnetjes en km. bij. Is dit voldoende voor de belastingdienst?
De boekhouder doet vervolgens de aangifte.

Met vriendelijke groet,

Tineke
Annelies Geplaatst: zondag 12 December 2010 19:52
Beste Tineke,

- Vraag maar eens aan je collega hoeveel tijd zij besteedt aan het handmatig bijhouden van het kasboek. Dat zal mogelijk veel meer uur zijn, dan jij eraan besteedt. Waarschijnlijk zullen jouw rekeningen bij een gewone boekhouder, m.b.t. de aangifte veel lager zijn dan bij je collega. ( een accountant is wel duur en meestal niet nodig ). Een kasboek uitpluizen, is voor een boekhouder namelijk veel meer werk.
-Tevens is de boekhouding bij jou waarschijnlijk ingedeeld in kostenrubrieken wat een beter inzicht geeft aan de boekhouder, wat handiger is bij een juiste belastingaangifte.
De belastingdienst zal bij een eventuele controle jouw boekhouding daardoor ook snel kunnen doorlopen, waardoor jij en/ of je boekhouder maar weinig tijd (en geld) kwijt zijn, voor het controle gesprek dat daarop volgt.
- Verder kun je bij sommige boekhoudpakketten of updates hiervan, automatisch de bankgegevens inladen in het boekhoudprogramma, wat enige tijd ( nl. het inboeken van bankgegevens ) kan schelen.

Moraal van het verhaal : electronisch boekhouden is beter en gemakkelijker, dan het handmatig bij houden van een boekhouding.

m.v.g., Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige
Nieuwegein
Matthijs Geplaatst: maandag 13 December 2010 15:15
Eens met Annelies.

Ik doe eigenlijk alles zelf. En ook mij staat het vervelende inboeken telkens enorm tegen. Het is gewoon rotwerk. Vooral ook wanneer je facturen schrijft die vervolgens nogmaals moeten schrijven in het boekhoudprogramma, wat gewoon dubbel werk is alleen omdat het boekhoudprogramma die facturen niet in mijn huisstijl kan uitvoeren.

Maar het is niet anders, het lot van de ondernemer en zo.
Geplaatst: donderdag 24 Juli 2014 12:11
Je kunt er voor kiezen om met een boekhoudprogramma te werken. Neemt veel werk uit handen (helaas niet het invoeren van facturen)... Maar er zijn genoeg programma's waarbij heel veel automatisch gebeurt. Is ook handiger voor boekhouder voor het inzicht. Denk aan Exact, Reeleezee of Offective. { deleted by moderator: commerciële links zijn niet toegestaan op het forum }

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.