1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Administratie verplichting

Auteur Bericht
Tineke Geplaatst: zondag 12 December 2010 11:58
Hoi allemaal,

Ik ben zzp er en behaal het urencritrium. Ik doe al 2 jaar mijn boekhouding via een boekhoudprogramma en laat eens per jaar de aangifte doen door een accountant.
Dit is best veel werk, vooral het bankafschriften inboeken staat me erg tegen.
Mijn collega houdt echteralleens chriftelijk een kasboek, uren, bonnetjes en km. bij. Is dit voldoende voor de belastingdienst?
De boekhouder doet vervolgens de aangifte.

Met vriendelijke groet,

Tineke
Annelies Geplaatst: zondag 12 December 2010 19:52
Beste Tineke,

- Vraag maar eens aan je collega hoeveel tijd zij besteedt aan het handmatig bijhouden van het kasboek. Dat zal mogelijk veel meer uur zijn, dan jij eraan besteedt. Waarschijnlijk zullen jouw rekeningen bij een gewone boekhouder, m.b.t. de aangifte veel lager zijn dan bij je collega. ( een accountant is wel duur en meestal niet nodig ). Een kasboek uitpluizen, is voor een boekhouder namelijk veel meer werk.
-Tevens is de boekhouding bij jou waarschijnlijk ingedeeld in kostenrubrieken wat een beter inzicht geeft aan de boekhouder, wat handiger is bij een juiste belastingaangifte.
De belastingdienst zal bij een eventuele controle jouw boekhouding daardoor ook snel kunnen doorlopen, waardoor jij en/ of je boekhouder maar weinig tijd (en geld) kwijt zijn, voor het controle gesprek dat daarop volgt.
- Verder kun je bij sommige boekhoudpakketten of updates hiervan, automatisch de bankgegevens inladen in het boekhoudprogramma, wat enige tijd ( nl. het inboeken van bankgegevens ) kan schelen.

Moraal van het verhaal : electronisch boekhouden is beter en gemakkelijker, dan het handmatig bij houden van een boekhouding.

m.v.g., Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige
Nieuwegein
Matthijs Geplaatst: maandag 13 December 2010 15:15
Eens met Annelies.