1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB en scheiding

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 16 November 2010 10:44
Ik lig in scheiding en ben net verhuisd met mijn twee kinderen. Mijn oudste zoontje van 7 heeft een PGB ivm zijn spierziekte. Dit bruto bedrag staat nog op de PGB rekening van mijn zoontje, onder zijn naam. Hier ben ik budgethouder, verantwoordelijke van. Het geld is bedoeld voor extra persoonlijke verzorging, naast de ouderlijke verzorging.
Heeft mijn aanstaande ex-man hier recht op?

Vanaf de geboorte ben ik al in een medisch 'gevecht' geraakt (fysio, manueel, orthopeet, kinesiologie, natuurarts) om aan te tonen dat er iets met hem aan de hand is.

Na al die jaren, hij was toen 5.5 joud, heb ikzelf de diagnose bij de artsen neergelegd en zijn ze gaan zoeken, in zijn bloed, naar die spierziekte. Tot mijn grote spijt had ik gelijk.
Toen pas is het echte medische traject begonnen en wordt alleen maar meer.

Mar.
Taco Geplaatst: dinsdag 16 November 2010 12:30
Hallo Marion,

jij als vertegenwoordiger van jouw zoon (budgethouder) kan bepalen waar je het PGB voor in zet.
Dus jouw ex kan jou wel verzoeken of hij het pgb kan inzetten, maar jij hoeft daar niet mee in te stemmen als je niet wilt.

Hoop dat je optimaal gebruik kunt (blijven) maken van je zwaar bevochten PGB.
Geplaatst: dinsdag 16 November 2010 19:53
Hoi Taco,
Sta ik ook in mijn juridische recht? Heeft hij geen recht op zijn deel tot de datum dat ik met de kinderen ben verhuisd? Voordat ik mijn convenant teken wil ik daar wel zekerheid over hebben.

thx
Pim Geplaatst: dinsdag 16 November 2010 21:23
Beste Marion,

Als ik uw verhaal goed begrijp is uw echtgenoot niet langer de persoon die straks inwonend zal zijn.
Als dat zo is heeft hij sowieso geen recht op PGB gelden in de vorm van loon voor de hulp die hij verleent. Het is echt alleen bedoeld om zorg in te kopen voor uw kind.
Wel kan het zijn als u straks een omgangsregeling treft en hij met dit kind op stap gaat er mogelijk sprake kan zijn van een vergoeding in verband met extra hulp. Dat is echter wel afhankelijk van hoeveel zorg uw kind nodig heeft als hij met iemand op stap gaat of ergens gaat logeren.

Mocht het zo zijn dat u straks de voogdij krijgt en daarmee de kinderen voornamelijk bij u komen te wonen, dan heeft u ook recht op alimentatie. Helaas zijn er veel voorbeelden van situaties waarin het recht op en het uiteindelijk verkrijgen van alimentatie twee volledig verschillende zaken zijn. Daarbij vermoed ik dat u niet fulltime een baan kunt accepteren om de kosten die u maakt te kunnen betalen. Het is daarom wijs om naast de afwikkeling van de scheiding ook iemand te laten helpen om een nieuwe PGB indicatie te laten doen. Heel waarschijnlijk heeft u namelijk recht op een hogere indicatie vanwege dat u minder hulp vanuit normale zorg kunt geven.

U mag met dat budget ook uzelf uitbetalen om de kosten die u maakt te kunnen betalen, zeg maar als een normaal salaris, zij het in een wat bijzondere situatie. Vanwege deze bijzondere situatie word het salaris ook niet erkend als normaal inkomen. U dient het op te geven als resultaat uit overige werkzaamheden bij de belastingdienst en u zult er rekening mee moeten houden dat werkgevers dit niet mee tellen als ervaringsjaren, mocht u later willen werken bij een andere werkgever.

Veel informatie, hopelijk kunt u er wat mee.
Veel sterkte in deze situatie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Taco Geplaatst: dinsdag 16 November 2010 22:38
Hallo Marion,

de rechthebbende op het zorggeld is natuurlijk jouw zoon en niet jouw ex partner.
Ik heb in een vergelijkbare situatie zorg verleend, vandaar dat ik weet dat er ook juridisch geen andere conclusie te maken valt.

Gelukkig maar, denk ik dan.
Sterkte!
Geplaatst: zaterdag 20 November 2010 09:47
Hallo Marion,
Het pgb is voor de zorg van je kind.
Als het kind behoefte heeft aan verzorging bij vader, dan is het handig om een hulp in te huren voor bij vader, dus hulp op een andere locatie.
De administratie blijft dan in jou handen en er verandert in principe niets.

groet
M.C.T Geplaatst: zaterdag 20 November 2010 17:19
PGB geld is geen onderdeel van de boedel.
Waar het om gaat is wie van beiden het PGB beheert.
Na scheiding behouden de meeste ouders samen het gezag.
U zult dus met Uw ex moeten afspreken wie het PGB gaat beheren.
Lukt dat niet dan kunt U het PGB omzetten in ZIN of samen iemand aanwijzen, die Uw beider vertrouwen geniet.

Wanneer Uw echtgenoot en U nu Uzelf uitbetalen uit het PGB kan dat alleen omdat U beide feitelijk voor Uw kind zorgt.
Wanneer dat na de scheiding anders wordt verandert daardoor ook het individuele inkomen.
Uw beider inkomen o.m. uit PGB is vervolgens grondslag voor de alimentatieverplichtingen; zo hangt alles met alles samen.
Geplaatst: donderdag 25 November 2010 16:59
Hoi Marion,

Volgens mij is het echt zo eenvoudig als Taco zegt..als jij budgetbeheerder bent en je zoon het PGB krijgt, bepaal jij wat, wie hoe en wanneer.
Het is geld bedoeld voor zorg aan je zoon..niets meer of minder. Heeft dus volgens mij weinig tot niets te maken met een scheiding..wat je ex ook vraagt of zegt.

Of het wettelijk gezien ook zo geldt, zo je na kunnen vragen aan een advocaat die er verstand van heeft of simpelweg aan het zorgkantoor..maar ik weet wel dat ik het zo bij de rechter verdedigde en mijn gelijk daarop kreeg. Als je PGB krijgt moet er 1 eindverantwoordelijke worden opgegeven..de budgethouder zelf of iemand aangewezen of vanzelfsprekend (ouder verzorger van minderjarig kind tot 12 bijna automatisch en boven 12 met toestemming)
Degene die eindverantwoordelijk is, bepaald ook hoe het budget word uitgegeven vermits dat aantoonbaar is dat het verantwoorde zorg is. Zo eenvoudig is het.
Heeft dus eigenlijk niets met een scheiding te maken..en zou ik ook duidelijk proberen los te koppelen.

Andere zaak word het als je zoon naar jouw ex gaat en daar zorg nodig heeft. Ook jij bepaalt dan weer als eindverantwoordelijke wie, wat waar en hoe..maar dan is het wel handig als je ex daar achter kan staan.
Geplaatst: dinsdag 11 Januari 2011 16:02
Wij hebben zelf een soortgelijke situatie. Alleen is mijn huidige man de gescheiden vader en zijn ex-vrouw de verantwoordelijke van zijn dochter die een pgb heeft. Wij hebben door de MEE eea uit laten zoeken en een vader heeft wel degelijk rechten in deze.
Het is afhankelijk van de soort indicatie, is die voor verzorging/verpleging gedurende de dag dan geldt dat voor elke dag en dus ook voor de dagen dat een kind bij de vader is. Afhankelijk van de hoeveelheid dagen die dat is (weekenden, vakanties) kun je een percentage berekenen waarop de vader recht heeft om als pgb in te zetten.
Een indicatie voor begeleiding (meestal in groepsverband tegenwoordig) kan soms bijstaan voor welke dagen dit bedoeld is. En ook dan kan de vader, afhankelijk van de bezoekregeling, aanspraak maken op een deel van het pgb.
Het PGB is namelijk altijd ten behoeve van het kind. Onafhankelijk waar dat kind is, bij de vader of bij de moeder.
Vader is net zo goed wettelijk vertegenwoordiger als de moeder. En ik raad in zo'n situatie dan ook een rekening op naam van het kind waar BEIDE ouders op gemachtigd zijn. Doe ook samen de verantwoording naar het zorgkantoor.
Geplaatst: dinsdag 11 Januari 2011 16:53
Hallo,

Het PGB is van uw zoon , hij is bugethouder, uw bent de beheerder.U heeft dit altijd al gedaan, dus waarom zou dat veranderen. Het lijkt mij dat er niets veranderd in de zorg die u zoon krijgt.Of dat nu bij u thuis is, of bij uw ex-partner.
Het belangrijkste is uw zoon en dat de continuiteit van zijn zorg wordt gewaarborgd. Sterkte, er zal wel veel geregeld moeten worden met de zorgverleners e.d.
Geplaatst: zondag 06 Maart 2016 23:54

Hallo,

Het PGB is van uw zoon , hij is bugethouder, uw bent de beheerder.U heeft dit altijd al gedaan, dus waarom zou dat veranderen. Het lijkt mij dat er niets veranderd in de zorg die u zoon krijgt.Of dat nu bij u thuis is, of bij uw ex-partner.
Het belangrijkste is uw zoon en dat de continuiteit van zijn zorg wordt gewaarborgd. Sterkte, er zal wel veel geregeld moeten worden met de zorgverleners e.d.



Ik lees een bericht van Marleen. Hierin schrijft zij dat ze eea hebben laten uitzoeken door MEE.
Zelf zit ik als vader in een zelfde situatie waarin mij ex flink pgb krijgt. Boven de 10.000 euro. Met een smoes heb ik dit zwart op wit bevestigd gekregen van de gemeente. Mijn ex wil zelf geen openheid van zaken geven. En zeker niet over de hoogte van de pgb. Wat kan ik doen zonder direct veel geld uit te geven aan advocaat of rechter?
Tanja Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2016 08:46
Het PGB is voor zorg van het kind. Daarbij is het niet van belang waar het kind is. Is het kind bij vader heeft het kind net zo veel recht op zorg als dat het kind bij moeder is. Wel in verhouding natuurlijk! (12 dagen moeder 2 dagen vader en dan percentage bewijs).
Als je jezelf uitbetaald uit PGB als moeder, dan wordt dat als inkomen gezien en wordt dat ook meegenomen in de allementatieregeling. Logisch....
Bij een scheiding zijn kinderen altijd de dupe... Hoe je het ook went of keert... Het is de taak van ouders om het zo goed mogelijk te regelen voor de kids. Ik neem ook aan dat dat de intentie is van alle ouders.
Ik ben ook gescheiden en heb 2 kinderen met een PGB. Ik beheer het PGB, maar ongeacht waar ze zijn de zorg voor de kids gaat door zoals ze gewend zijn. Ik doe de declaraties...Mijn ex heeft geen inzage in het PGB gebeuren maar omdat wij daar niet geheimzinnig over doen en onze kids zowel bij mij als bij hem hulp krijgen ontstaan er ook geen spanningen, en ook geen verwijten!
Je moet naar het KIND kijken en niet naar elkaar, wat heel moeilijk is in die fase van scheiding....ik weet het...maar in deze MOET het welbevinden en welzijn van het kind op nummer 1 staan!!!!!!!!!!!!!!
Ben je vertegenwoordiger van het kind, ben je ook verantwoordelijke. Je hoeft de ander geen inzage te geven, maar ik vraag me dan af waarom doe je zo geheimzinnig? Er zal vast veel aan vooraf gegaan zijn, maar dan kijk je egoïstisch naar jezelf of je wilt de ander een hak zetten. Dan is PGB geld ineens niet meer voor het kind, en als hulpmiddel het kind goede zorg te geven, maar is PGB geld een machtsstrijd geworden.....
In het geval dat dat gebeurd zou ik altijd de scheiding laten verlopen via een advocaat en niet via bemiddeling.
Tanja Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2016 09:05

Ik lig in scheiding en ben net verhuisd met mijn twee kinderen. Mijn oudste zoontje van 7 heeft een PGB ivm zijn spierziekte. Dit bruto bedrag staat nog op de PGB rekening van mijn zoontje, onder zijn naam. Hier ben ik budgethouder, verantwoordelijke van. Het geld is bedoeld voor extra persoonlijke verzorging, naast de ouderlijke verzorging.
Heeft mijn aanstaande ex-man hier recht op?

Vanaf de geboorte ben ik al in een medisch 'gevecht' geraakt (fysio, manueel, orthopeet, kinesiologie, natuurarts) om aan te tonen dat er iets met hem aan de hand is.

Na al die jaren, hij was toen 5.5 joud, heb ikzelf de diagnose bij de artsen neergelegd en zijn ze gaan zoeken, in zijn bloed, naar die spierziekte. Tot mijn grote spijt had ik gelijk.
Toen pas is het echte medische traject begonnen en wordt alleen maar meer.

Mar.




Het geldbedrag aan PGB is geen vermogen en moet toekomen aan zorg voor je zoon, dus met de verdeling wordt PGB geld niet meegenomen. Maar heb je het PGB geld niet bij de SVB staan maar op een "gewone" rekening gestort voor reserve....dus al uit het PGB gehaald en als loon uitbetaald maar gereserveerd voor extra's.....dan is het geld al prive geld geworden, je hebt er al belasting over betaald en zou het in dat geval dus wel verdeeld moeten worden en wordt het dus wel als vermogen gezien. Dat dat niet de intensie is van het geheel...ja dat is dan vervelend. Als je goed met je ex door een deur kan zouden jullie kunnen beslissen om dat geld dus zo ook te gebruiken en niet mee te nemen in de verdeling....kan dat niet, kan je ex de helft gebruiken aan zorg als je zoon bij hem is. Je kunt dan percentage gewijs uitrekenen hoe lang hij er mee kan doen....want je zoon heeft dezelfde zorg nodig als hij bij hem is....toch??
Deze situaties liggen altijd heel gevoelig zeker wanneer je in de scheiding fase ligt.
Ik wens je kracht en sterkte om SAMEN zo goed mogelijk door deze fase te komen, want alleen door het smaen te doen bereik je het meeste. Een huwelijk is geven en nemen, maar een scheiding is nog veel meer geven en nemen. Elkaar het beste gunnen en daarbij het belang van de kinderen voorop zetten. Die kunnen er niets aan doen en hebben er niet om gevraagd. Ik spreek uit ervaring HET KAN!!!!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.