1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Kan ik werken voor pgb zien als een normaal inkomen?

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 05 November 2006 02:11
Goedendag, :D

Kan ik deze loonuitbetaling zien als loon uit arbeid?
Ik werk al voor een instantie maar wil er zo ook nog wat uurtjes bij werken.
Bv, kan je er een loonstrook van krijgen?

m.v.g Lusie
Geplaatst: zondag 05 November 2006 11:18
Als je een arbeidsovereenkomst afsluit met de zorgvrager wel!
Geplaatst: zondag 05 November 2006 12:47
Ik zit momenteel in een vergelijkbare situatie. Het eerste wat je moet doen is een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) aanvragen bij de Belastingsdienst. Daarin staat wat je arbeidsrelatie is met je cliënt en dientengevolge hoe de Fiscus je inkomen classificeerd. Bij mij is dat 'Inkomen uit overige werkzaamheden'.
Elly Geplaatst: vrijdag 10 November 2006 09:00
Je kan ook een arbeidsovereenkomst afsluiten. Je bent dan gewoon werknemer, waarschijnlijk val je wel onder de twee dagen regeling.
Als de salarisbetaling gaat via het SVB krijg je ook elke maand een loonstrook en een jaaropgave aan het eind van het jaar. Als je gebruik maakt van opting in worden zelfs de belastingen meteen afgedragen. Je hoeft dan geen VAR aan te vragen. Bij een VAR moet je minstens drie opdrachtgevers per jaar hebben, anders wordt het later door de belasting toch als arbeidsovereenkomst gezien.
Geplaatst: zondag 10 December 2006 18:54
Hallo, ik werk sinds kort via PGB 2dagen regeling, nu bij verschillende zorgaanbieders 18 uur per week. Hoe zit het met de pensioenopbouw? En de volgende vraag: Ik werk nu voor iemand PGB in de huishouding, omdat dit straks via de gemeente gaat, kan ik nu met mevrouw overleggen om de invulling van het nieuwe pgb budget onder het kopje"begeleiding/ondersteunende activiteiten aan te vragen? Mevrouw heeft ook hulp nodig met meer dingen dan de huishouding. Kan iemand mij hier antwoord op geven. Alvast bedankt voor de informatie.
Nelleke Geplaatst: zondag 10 December 2006 22:02
Je bouwt geen pensioen op!

Over de WMO: ik begreep dat er voor de meeste PGB-houders niets verandert bij invoering van de WMO wat betreft de huishoudelijke hulp! Vraag anders even bij de gemeente hoe het zit.
Ze zal overigens eerst geïndiceerd moeten worden door het CIZ voordat ze een budget voor begeleiding kan krijgen. (en wellicht krijgt ze dat helemaal niet)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.