1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zorginstelling starten; hoe kom ik aan geld

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 29 Juli 2010 19:22
Hallo,

Ik heb gezien dat er al meerdere vragen over dit onderwerp zijn gesteld, maar ik heb nog niets kunnen vinden over het financiele plaatje.

Ik zou graag een dagbesteding/ werkplek met winkel en lunchcafe starten voor mensen met een licht verstandelijke handicap en autisme.
Ik vraag me af hoe je dit qua kosten rond moet krijgen.
Ik weet dat je subsidie aan kan vragen als je met een goed plan komt, maar aan wat voor bedragen moet je dan denken, of wordt dit gedaan met prive-leningen/ hypotheken??

Groetjes
Eline
Liesbeth Geplaatst: zaterdag 31 Juli 2010 09:33
Hoi,
een heel mooi initiatief wat je hebt. Ik hoop voor je dat het op korte termijn gaat lukken, of dat je in ieder geval meer duidelijkheid hebt.

Zelf is mijn ideaal om een kleinschalig verpleeg/verzorgingshuis te starten met maximaal 12 cliënten. Mijn droom is om dit binnen 5 jaar te realiseren.

Ik vraag me idd ook af hoe het in zijn werk gaat met subsidies aanvragen.
Pim Geplaatst: zaterdag 31 Juli 2010 12:32
Beste Eline,

Het starten van dagbesteding vereist het starten van een eigen onderneming. Zoals elke onderneming welke startkapitaal nodig heeft zijn er mogelijkheden met een goed ondernemingsplan om dit aan te trekken bij banken of andere financiële instellingen.

Dan is het ook van belang om goed na te denken of u zich alleen wilt bezighouden met betaling via PGB (veruit het meest eenvoudig) of ook voor Zorg in Natura wilt gaan en dan een WTZi toelating wilt gaan aanvragen (dit is best ingewikkeld en tijdrovend).

Het aanvragen van subsidies is in Nederland wel mogelijk. U kunt hier met name kijken naar het Fondsenboek 2010 (kost 50 euro in aanschaf, maar mogelijk ook in te zijn bij een lokale bibliotheek) en daar zoeken naar fondsen die dit soort initiatieven willen steunen. Zelf ben ik niet geheel op de hoogte van welke fondsen u het beste kan aanspreken maar er zijn zeker mogelijkheden.

U kunt ook kijken naar informal investors (ook wel business angel genoemd) als uw investeringsbedrag boven de 23.000 euro uit gaat komen en deze benaderen om uw onderneming op zijn voeten te krijgen. U krijgt dan meestal naast een investeringsbedrag (bij een goed ondernemingsplan) ook veel vakinhoudelijke kennis van deze persoon die u kunt inzetten om uw onderneming een groot succes te maken. Het is tegelijkertijd niet zo dat deze investeerders op uw stoel gaan zitten.
KplusV en TIIN zijn een bekende spelers die investeerders en ondernemers in de dop samenbrengen.

Aan te raden is om ook eens te kijken bij het nu wederom op de televisie spelende Operatie van der Most voor veel aanvullende informatie om een onderneming goed op te zetten.
Ik hoop dat u wat kunt met deze informatie.
Mocht u nog meer willen weten, vraag gerust.

Beste Liesbeth,

Het bovenstaande gaat gedeeltelijk ook voor u op. Maar daarnaast zou ik u van harte willen aanbevelen contact op te nemen met de Thomashuizen omdat het hun al is gelukt om kleinschalige woon-initatieven van de grond te krijgen gefinancierd op basis PGB (en uitkering). Zoek ook eens op kleinschalig wonen en bekijk bijvoorbeeld voor meer inspiratie ook eens de website van http://www.modernezorg.tv
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Liesbeth Geplaatst: zondag 01 Augustus 2010 15:51
Hoi Pim,

bedankt voor je advies!
Ik ga mij er zeker meer in verdiepen.

groetjes, Liesbeth
Gitta Geplaatst: maandag 13 April 2015 10:05

Hallo,

Ik heb gezien dat er al meerdere vragen over dit onderwerp zijn gesteld, maar ik heb nog niets kunnen vinden over het financiele plaatje.

Ik zou graag een dagbesteding/ werkplek met winkel en lunchcafe starten voor mensen met een licht verstandelijke handicap en autisme.
Ik vraag me af hoe je dit qua kosten rond moet krijgen.
Ik weet dat je subsidie aan kan vragen als je met een goed plan komt, maar aan wat voor bedragen moet je dan denken, of wordt dit gedaan met prive-leningen/ hypotheken??

Groetjes
Eline




Hoi Eline,

Ik was benieuwd.. we zijn 5 jaar verder, ben je met de plannen doorgegaan? Hoe sta je er nu voor? Is het gelukt of vastgelopen? En als vastgelopen, waarop dan?

Hartelijke groet, Gitta

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.