1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

twee dagen regeling

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 26 Oktober 2006 08:51
Wat houdt de "twee dagen" regeling in?
Geplaatst: donderdag 26 Oktober 2006 10:39
de 2 dagen regeling is een regeling die gemaakt is om mensen die in de thuiszorg maar een paar uur werken, niet te ingewikkeld te maken met premies,etc. met de 2 dagen regeling kun je een personeelslid die maximaal 16 uren werkt een contract aanbieden waar geen premies vanaf gaan, dus netto meer inkomsten tegen over de budgethouder die dan meer over houd en zodoende je meer uren kan laten werken of een hoger uur loon kan betalen. Nadeel is dat diegene dan ook geen rechten heeft op ziekte-uitkering, zwangerschapsverlof, pensioen en werkeloosheidsuitkering.Maar diegenen die maar een paar uurtjes iemand helpt, is ook vaak niet de kostwinner en vindt dit ook niet de reden om te werken. Wil iemand wel premies betalen en meer zekerheid kun je ook iemand 3x 5 uur per week als admininstratie neerzetten. of iemand die elke dag 3 uren werkt op papier: 2x 8 binnen de 2 dagen regeling opschrijven.
Naar mijn mening is het belangijkste dat de bedoeling van deze regeling is dat je de kleine werknemer gemakkelijk leuk kan laten werken en dat je de echte medewerker die werkt om hun gezin te onderhouden ook met een pgb de kans geeft op een volwaardige baan. allebeide opties hebben hun voor en tegens.
Elly Geplaatst: donderdag 26 Oktober 2006 15:19
onder vragen PGB en WMO staat eenzelfde vraag. Lees dit ook eens door, hier staan al veel antwoorden
Geplaatst: donderdag 26 Oktober 2006 16:15
Sharedan, ik vind dat je het heel verwarrend en onduidelijk opschrijft!
Iemand die via de tweedagenregeling werkt het wél recht op doorbetaling bij ziekte (voor max. 6 weken) en betaalt ook gewoon loonbelasting, hetzij zelf, hetzij via de opting-in regeling. Men heeft alleen geen recht op ww of wao, omdat dáár geen premies voor afgedragen worden!
Geplaatst: vrijdag 27 Oktober 2006 16:38
zonne: duidelijker had het achteraf gezien ook wel gekunt! je hebt gelijk.
maar ik heb het niet over belasting alleen over premies.
wat ik maar wil zeggen: de regels zijn er om ruimte binnen het pgb te creeren, van vrijwilliger tot verpleegkundige! ze hebben het zo opgezet dat je met verschillende contracten alle kanten op kan. vooral mensen die net nieuw het pgb hebben worden soms overladen met: dit moet en dat is gevaarlijk en pas op voor dit en pas op voor dat... het pgb is vooral heel leuk en een fantastische manier om zorg te betalen! de 2 dagen regeling is een verrijking, dat wou ik graag even kwijt! geen belemmering maar een mogelijkheid.
Geplaatst: maandag 06 November 2006 15:04
Dank jullie voor het antwoord. Nu kan ik weer verder met mijn zoektocht naar wat ik precies wil! groetjes Nanda
Logeren met je PGB Geplaatst: donderdag 21 December 2006 15:29
hallo allemaal,

even een vraagje om te weten of ik het allemaal wel goed begrepen heb.

Als ik als freelancer met een var winst uit onderneming minder dan 2 dagen per week ga werken bij een klant dan heb ik niets met de twee dagen regeling te maken. Ik draag dan zelf mijn belasting af?

groetjes sabine
Nelleke Geplaatst: donderdag 21 December 2006 17:43
Als je een VAR-WOU hebt heb je sowieso niets met de tweedagenregeling te maken. Je mag bij iemand werken zo vaak als je wilt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.