1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

urencriterium zelfstandigondernemer

Auteur Bericht
Mavis Geplaatst: zaterdag 24 Juli 2010 15:11
Hoi allemaal,

Hoeveel uren kan ik rekenenen voor logeeropvang? Het betreffende jongetje is bij mij van vr 17.00 tot zo 17.00
Je zou denken 48 uur, of moet ik de 'slaap'uren eraf trekken? Hoewel TV toch duidelijk om nachtverblijf gaat.
Boekhouder en ik komen er niet uit en ik wil geen gedonder met de belastingdienst en mijn ondernemersaftrek bewaken.
Wie weet het echt of heeft er ervaring mee?
Hartelijk dank weer voor het meedenken!
Gr, Mavis
Lieke Geplaatst: zondag 25 Juli 2010 13:08
Hmm daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Vorig jaar heb ik het een enkele maal gedaan (mbt aantal uren 2009), maar dit jaar al veel regelmatiger.
Voor alsnog was ik van plan ze wel mee te tellen....in mijn geval gaat het om kinderen die 's nachts sondevoedingen krijgen, dus ivm pomp-alarmen/ afkoppelen moet ik er wel uit.

Ik kijk uit naar verdere reacties!
Lianne Geplaatst: zondag 25 Juli 2010 16:42
Volgens mij krijgt men vanuit hun PGB een bepaald bedrag voor één dag logeeropvang.

Maar als het om de uren gaat, bij ons is het zo dat wij als werknemers binnen het logeerhuis van 24.00 tot 04.00 niet uitbetaald krijgen. Het is normaal dat je de helft van de nacht niet uitbetaald krijgt. Tenzij je er meerdere malen per nacht uit moet, zoals bovenposter aangeeft. Dan is het een nacht/waakdienst en geen slaapdienst.
Matthijs Geplaatst: zondag 25 Juli 2010 23:50
Maar dat zijn uren die je betaald krijgt, dat is wat anders dan werkuren voor de belasting.

Zelf heb ik drie volledige dagen mijn toko open. Ik ben dan of bij cliënten of houd me bezig met administratie, werving, netwerken, ontwikkelen van methodiek, enzovoort en als dat klaar is ben ik bereikbaar en beschikbaar voor oude en nieuwe cliënten; dus ook aan het werk. Dat zijn dus al 24 uren per week. Daarnaast werk ik een wisselend aantal avonden per week en soms een weekend, om het gemiddelde ook na vakanties boven de 25 uur per week te houden. 52 weken maal 25 uur is 1300 uur per jaar.

Maar ik heb nooit aan iemand nagevraagd of dit op die manier bij een controle geaccepteerd wordt. Ik weet ook niet zo goed wat er gebeurt op het moment dat ik de 1225 uur per week niet haal; ik heb immers al een VAR-WUO?
Pim Geplaatst: maandag 26 Juli 2010 07:51
Beste mensen,

Zover mijn informatie strekt is het uren die je werkt (betaald of niet) voor je onderneming die je kunt aantonen die meetellen voor de urennorm.

Dus als je 8 uur een slaapdienst werkt en daar 4 van betaald krijgt, heb je wel 8 uur gewerkt.
Voor de urennorm is het niet van belang of het declarabele uren zijn.

Als je de urennorm van 1225 uren niet haalt in het jaar, heb je geen recht op de zelfstandigenaftrek. Dat kan behoorlijk fors schelen in de belastingaangifte. Door deze aftrek kan het namelijk goed zijn dat je geen belasting hoeft te betalen (bijvoorbeeld in het eerste jaar dat je de aftrek toepast, inclusief de startersaftrek ).
Kom je namelijk onder de urennorm dan ziet de belastingdienst je niet als zelfstandig ondernemer voor de inkomstenbelasting.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/inkomstenbelasting_voor_ondernemers-33.html
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Lieke Geplaatst: maandag 26 Juli 2010 08:20
Dat zijn heldere reacties.
Zou ik dan ook de volgende situatie voor mogen leggen?

Eind augustus ga ik voor 3 weken mee op vakantie. Dan ben ik dus 21 dagen aan een stuk aan het werk. Er gaan wel vrije momenten zijn, maar omdat ik niet even terug kan naar nederland (we gaan naar de andere kant van de oceaan)...blijf ik op plek van bestemming.

Mag ik deze dagen volledig mee gaan tellen, of dien ik een soort uren-briefje bij te gaan houden? (dit ivm urenverantwoording, voor facturering zijn al afspraken gemaakt)
Geplaatst: dinsdag 27 Juli 2010 23:15
Wij namen ook iemand mee naar de andere kant van de oceaan, maar hebben daar inderdaad afspraken over uren gemaakt en bij gehouden: 5 dagen van 8 uur, weekend vrij. De niet gewerkte uren waren dus gewoon vakantie voor de zorgverlener, ook al kon ze niet naar huis..Maar als je inderdaad 21 dagen 24 uur "on call " bent....Prettige vakantie! :lol:
Pim Geplaatst: woensdag 28 Juli 2010 11:41
Beste Lieke,

Ik zou u willen aanraden de belastingtelefoon te gebruiken om uw vraag voor te leggen.
Ik krijg namelijk de indruk dat u in dit geval wel deze dagen als 24 uurs inzet mag rekenen maar weet niet of dit ook geaccepteerd gaat worden door de belastingdienst.
Uiteraard zijn vooraf ingeplande uren waar u daadwerkelijk weg kunt en wat voor uzelf kunt doen (iets bezoeken, wat gaan eten of op een andere wijze zonder uw klant ergens heen) niet mee te rekenen als zijnde werkuren.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Petra Geplaatst: donderdag 29 Juli 2010 17:17
Hallo Pim, nu heb ik even een vraagje.
ik heb naast mijn zzp werkzaamheden ook een loondienst van 24 uurtjes per week. Voor mij is het een heerlijke combinatie, maar uiteraard kom ik niet aan die 1225 norm, hier ben ik mij al van bewust. Echter, vraag ik mij af of die uren-norm ook bepaldend is voor het verkijgen van je var-wuo te ja of nee? Hoop dat jij mij hier een antwoord op kan geven.

Ook hoorde ik vandaag weer vervelende berichten dat wij als zzper ook niet meer voor thuiszorgorganisatie's en awbz zorg mogen leveren, het pgb wil men stopzetten, het gaat allemaal lekker zeg?!!

Groetjes Petra
Pim Geplaatst: donderdag 29 Juli 2010 18:36
Beste Petra,

Met een onderneming naast loondienst mag u zeker geen VAR WUO verklaring aanvragen. Dat is eenvoudigweg niet correct. Als u het aanvraagformulier goed had doorgenomen staat daar best helder omschreven dat u alleen een VAR WUO mag aanvragen wanneer u alleen een (of meerdere) ondernemingen heb zonder in loondienst te zijn, verwacht aan de urennorm te gaan voldoen en minimaal 3 klanten te gaan hebben in de periode waarvoor u dit aanvraagt.

Het is daarmee onterecht dat u een VAR WUO heeft, u loopt daarbij het risico dat u achteraf een controle krijgt en dan alsnog de belastingdienst besluit dat u eigenlijk alleen maar loondienst heeft gewerkt. De te betalen sociale lasten, boetes en naheffingsrentes zijn dan volledig voor uw conto omdat u uw klanten heeft gevrijwaard middels deze VAR WUO.

U heeft een VAR ROW nodig. Resultaat uit Overige Werkzaamheden. U moet ook uw inkomen aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden (particuliere belastingaangifte, geen zakelijke aangifte) en mag geen gebruik maken van de zelfstandigen aftrek, starters aftrek en andere fiscale voordelen voor zelfstandig ondernemers.
Daarentegen heeft u minder verplichtingen wat betreft administratie omdat u als resultaatgenieter word aangemerkt door de belastingdienst.
Dit is van toepassing als u niet aan de urennorm kunt voldoen, maar wel werkzaamheden verricht welke inkomen genereren wat als rendabel is aan te merken.
De voorwaarden:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-03.html
Meer over ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P24_3496

Mocht u hier nadere informatie over willen, vraag het gerust na bij de belastingtelefoon ( 0800 - 0543 )
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: vrijdag 30 Juli 2010 21:41
Ik meende toch dat als je een bijbaantje in loondienst hebt en daarnaast gewoon aan de urennorm kan voldoen, je gewoon een VAR-WUO krijgt en aanspraak maakt op de fiscale voordelen van ondernemerschap?
Geplaatst: zaterdag 31 Juli 2010 00:49
Om door de belastingdienst gezien te worden als ondernemer, moet je voldoen aan een dubbel uren-criterium: tenminste 1225 uur per jaar werken in je eigen onderneming EN meer dan de helft van je (totaal) gewerkte uren werken in je eigen onderneming. Een bijbaan van 24 uur in loondienst maakt het moeilijk om aan te tonen dat je meer in je onderneming hebt gewerkt dan in loondienst.

Het hebben van een VAR-WUO zegt niets over of jij als ondernemer recht hebt op de ondernemersaftrek. Het geeft alleen degene die jou inhuurt de zekerheid dat ze niet achteraf een aanslag krijgen voor loonheffingen, wanneer ze jou inhuren voor de werkzaamheden die in die VAR staan beschreven.
Wijkverpleegkundige Geplaatst: vrijdag 24 September 2010 22:46
Het aantal uren wat je mag schrijven in deze situatie kun je het best met de belastingdienst afstemmen en bij voorkeur schriftelijk vast laten leggen.Kom je niet voor verassingen te staan.

Vergeet niet dat je ook reistijd, administratie, aquisitie, bijscholing voor je onderneming mee mag tellen als uren. Voor meer informatie zie informatiebijeenkomst op 12 november in Maarssen waar iemand van de KvK aanwezig is die hier verder op in gaat. zie website interim-verpleegkundige.

.
TELL-US Geplaatst: zondag 26 September 2010 15:48
een PGB houder met indicatie tijdelijk verblijf heeft per etmaal €102,00 te besteden, zie het betreft een ETMAAL

groet jan
Monique Geplaatst: donderdag 25 April 2013 21:06
hoi, dus als je 6 uur per week ergens in loondienst bent en minstens 60 uur per week als zzp er is er ook niets aan de hand als je een var verklaring hebt? :?:
Monique Geplaatst: donderdag 25 April 2013 21:12
nog een andere vraag. ik heb gehoord. dat een budgethouder een zorgplicht zou hebben van een maximale 40 uur werkweek voor een zzp er. en dan zou je dus als zzp er niet meer als 40 uur per week bij 1 cliënt mogen werken klopt dat? :(
Pim Geplaatst: vrijdag 26 April 2013 21:24
Beste Monique,

Wat een fantastische vragen heeft u. Ik snap niet dat u een loondienst betrekking er op na zou willen houden als u 60 uur werkt (waarvan ik mag aannemen dat er minimaal 35 te factureren zijn) voor uw eigen bedrijf.

Een zorgvrager heeft sowieso geen zorgplicht voor een ondernemer (wel andersom, zeker als de ondernemer ook Zorg in Natura mag leveren). Wel eventueel contractuele verplichtingen.
Het lijkt me daarbij zeer ongezonde bedrijfsvoering als een cliënt een zorgverlener heeft voor 40 uur per week (ik zou voor maximaal 20 uur gaan per hulpverlener, risicospreiding en meer ogen en ideetjes zijn in de hulpverlening altijd positief). Het risico op uitval is groot, waarbij de cliënt direct in de problemen komt bij zo een groot aandeel door een persoon.

Daarnaast eist de belastingdienst dat een opdrachtgever maximaal 50% van de totaalomzet genereert, waarbij er minimaal 3 opdrachtgevers per jaar moeten zijn. Als een klant meer omzet genereert ziet de belastingdienst dit als een verkapte loondienstconstructie en zal heel forse naheffingen en boetes in rekening brengen.
En u zal in dat geval niet de eerste zijn die daarop failliet gaat. Het vervelende met eenmanszaken is bovendien dat het een persoonlijk faillissement betreft, wat verstrekkende gevolgen heeft voor uw mogelijkheden om te werken in de zorg. Zo mag iemand die failliet is gegaan niet (meer) werken als bewindvoerder en/ of curator.

Waar een zorgvrager wel een zorgplicht heeft is als iemand personen in volledige loondienst zou aannemen. Dan word de zorgvrager voor de belastingdienst ook werkgever en heeft een zorgplicht voor specifieke zaken ten opzichte van de werknemer(s). Daar is echter de Regeling Dienstverlening aan Huis een vereenvoudigde loondienstconstructie die voor particulieren regelt dat die zorgplicht beperkt word, om zodoende particulieren eenvoudiger te maken mensen in loondienst te kunnen nemen. Maar dat heeft helemaal niets te maken met mensen die werken als ondernemer. U zult bovendien alles in het werk moeten stellen om overtuigend aan te tonen dat u echt een ondernemer bent, waarbij dus ook elke schijn van loondienst vermeden dient te worden. Uurloon, CAO, vakantie-uren en dergelijke zijn logischerwijs zaken die niet in uw contracten mogen voorkomen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.