1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Nieuw in pgb-wereld en een aantal vragen

Auteur Bericht
Debby Geplaatst: donderdag 19 Oktober 2006 23:09
Hoi ik ben erg nieuw in de pgb-wereld, zeer enthousiast en nog erg opzoek naar hoe alles in elkaar zit.

Kan/wil iemand mij een aantal dingen uitleggen ( :roll: of sites geven waar ik de info kan vinden)
- Wat de 2-dagen regeling inhoudt? Want val je hier ook onder als je bijvoorbeeld 4 uurtjes p.w. bij 1 client begeleiding geeft? Of houd dit in dat je 2 hele dagen begeleiding verleend (dus min 16 uur p.w.)?
- Wat is het verschil tussen freelancer en in loondienst?
- Kun je naast je baan meerdere pgb-clienten hebben zonder dat dit belastingtechnische gevolgen heeft?
- Wat is VAR?

Misschien komen er na de antwoorden nog meer vragen bij mij op, hoop dat jullie het geduld hebben om dit te beantwoorden :D
Dank je alvast voor de hulp.
Geplaatst: vrijdag 20 Oktober 2006 01:07
- 2 dagenregeling houdt in dat je maximaal 2 dagen werkt bij een PGB houder. Het gaat niet om het aantal uren, maar het aantal dagen. Als je bijv. op 2 dagen beide dagen 8 uur werkt = 16 uur, dan valt dat onder de 2 dagenregeling, maar als je 5 dagen 1 uur werkt, dan niet, omdat het over meerdere dagen is uitgespreid.

- Het verschil tussen een freelancer en in loondienst is: als freelancer ben je zelfstandige, draag je zelf belasting af, heb je geen recht op doorbetaling bij ziekte of arbeidsongeschiktheid en heb je geen recht op ww als je ontslagen wordt of de zorgvrager geen PGB meer heeft. Als je in loondienst bent meer dan 2 dagen dan is de zorgvrager je werkgever, hij/zij betaalt een werkgeversgedeelte en draagt loonbelasting voor je af en andere premies (al of niet via SVB servicecentrum) dan heb je wel recht op doorbetaling bij ziekte of arbeidsongeschiktheid (max 104 dagen) en op ww als je ontslagen wordt of de zorgvrager geen PGB meer heeft. Als je in loondienst bent voor 2 dagen of minder, dan gelden dezelfde regels, alleen hoeft de werkgever geen werkgeverssgedeelte te betalen en ook geen loonbelasting voor je af te dragen, dat moet je of zelf regelen of via opting-in door SVB servicecentrum doen. T.a.v ziekte geldt dat je doorbetaald wordt tot max. 6 weken en je hebt ook recht op WW.

- Je kunt naast je baan bij meerdere pgb houders werken, maar moet in alle gevallen loonbelasting afdragen. De loonkorting wordt echter slechts 1x toegepast en wel bij de werkgever waar je de meeste uren werkt.

- Een VAR is een Verklaring Arbeids Relatie en deze heb je nodig als je als freelancer wilt werken, deze geeft aan dat je zelfstandige bent en geen werkgevers-werknemers relatie hebt;. Het vrijwaardt de zorgvrager van het betalen van een werkgeversgedeelte. Je bent dan wel aan een aantal regels gehouden, je moet meerdere clienten per jaar hebben en kan ook niet langdurig voor dezelfde client werken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet, zonne
Debby Geplaatst: vrijdag 20 Oktober 2006 15:31
Hoi Zonne, allereerst dank je voor je snelle reactie!!!
Heel fijn, ik wist nog niet in hoeverre deze site echt nog in gebruik is/was (hoe levendig :D ).
Zoals ik al geschreven had roepen je antwoorden direct andere vragen op (niet omdat je onduidelijk bent hoor, maar ik moet het gewoon nog ff allemaal gaan snappen). hoop dat iemand die (kijkt lief naar Zonne) ook voor mij wil beantwoorden.


Zonne schrijft: "Je kunt naast je baan bij meerdere pgb houders werken, maar moet in alle gevallen loonbelasting afdragen. De loonkorting wordt echter slechts 1x toegepast en wel bij de werkgever waar je de meeste uren werkt. "
Als ik het goed begrijp gaat het verhaal van tot 5.000,- per jaar bijverdienen zonder belasting betalen dus niet op in het geval van pgb :( ??? Moet je ook voor 1 pgb van 4 uur per week opting-in aanvragen of aan het eind van het jaar belasting afdragen (want hiermee ga je niet over de 5000,- per jaar bjverdienen heen)?

Loondienst/freelancer: Hoe geef je aan welke vorm contact je aangaat met je pgb-houder? Want als ik zo het antwoord lees zie ik alleen voordelen in de loondienst. Maar kan ik kiezen voor de loondienst als ik al een full-time baan heb of ben je dan automatisch freelancer?

freelancer: je mag dan dus niet een heel jaar werkzaam zijn bij een gezin, het gaat hierbij dus eigenlijk om incidentele hulpvragen? Bijvoorbeeld informatieverstrekking over handicap met wat tips in de opvoeding?

2-dagenregeling:wat als je flexibele uren hebt (dus eigenlijk een 0-uren contract) maar dat je min. per week 2 keer werkt en bijvoorbeeld in de vakanties meer uren maakt, zou dat ook onder de 2-dagenregeling kunnen vallen?


Andere vraag die in mij opkomt:
Hoe doen jullie het qua facturering als je bijvoorbeeld met meerdere mensen in het gezin met een pgb te maken hebt? Hoe berekenen jullie dan je uurloon? (Want dit is aanzienlijk intensiever dan maar 1 persoon begeleiden :roll: .)

En wat betekent ingeschreven in het BIG-register? Dit wordt gelijk gezien als een VAR-registratie... maar wat is het verschil?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Taco Geplaatst: vrijdag 20 Oktober 2006 21:34
Hallo Debby,
Een paar antwoorden op je vragen:

In loondienst bijvoorbeeld is het inderdaad gebruikelijk dat je bij 1 werkgever loonkorting krijgt (ook bij reguliere banen zo). Het is dan het verstandigst om die korting bij je grootste opdrachtgever in te zetten (dan houdt je er het meest aan over). Maar in loondienst ga je dus alleen als je op meer dan 2 dagen (vanaf januari 3 dagen) in dienst bent van 1 opdrachtgever.

In het geval dat je via de 2 dagen regeling werkt of als freelancer, heb je daar dus al niets mee te maken.

Opting in gebruik je bij de 2 dagen regeling als je graag wilt dat je belastingen vooraf worden ingehouden (dat kan het zorgkantoor voor je regelen). In dit geval krijg je dan dus een netto-bedrag in handen en hoef je zelf geen belastingcenten opzij te zetten.

Het type contract wat je aangaat met je pgb-houder hangt af van wat jouw voorkeur is (ben je freelancer of werk je via de 2 dagen regeling). Als geen freelancer bent en het gezin je flink wat uren zou vragen verspreid over 3 dagen of meer, kom je in loondienst, wat best naast een andere baan (van bijv. 2 dagen) zou kunnen.

Als je een 0-uren contract hebt kan dat best via de 2 dagen regeling, aangezien je op niet meer dan 2 dagen werkt. Ook kan je best creatief zijn met je uren mocht je wel een keer op 3 dagen werken. Je kunt ze dan bijv. op 2 dagen boeken (max 8/9 uur op een dag).

BIG en VAR hebben niets met elkaar te maken: BIG gaat over de bevoegdheid voor het doen van voorbehouden handelingen (veelal verpleegkundige handelingen) en VAR dus over de werkrelatie (opdrachtgever houdt geen belastingen voor je in).

Tenslotte werk ik zelf ook in een gezin met 2 clienten, bij deze sta ik aan het budget van 1 client gekoppeld. Ik hanteer verschillende tarieven voor het werken doordeweek/weekend en of ik 1 of 2 clienten tegelijk heb.
Ik hoop dat dit je wat op weg helpt!
Groeten
Taco
Debby Geplaatst: zaterdag 21 Oktober 2006 10:15
Hoi Taco, geweldig! Weer zo'n snel antwoord!!! Dank je wel!


Ik denk dat ik nu antwoord heb op alles wat ik wilde weten, het is heel duidelijk geworden.
(het was zo'n grote interessante onbekende wereld, maar nu heb ik 'm door!!!)
Dank je wel Taco en Zonne!!

Groetjes
Geplaatst: zaterdag 21 Oktober 2006 18:13
Hoi Debby,

Fijn dat Taco ook nog wat dingen kon beantwoorden, want een aantal van die dingen wist ik ook niet precies.
Ik ben zelf zowel zorgverlener als zorgvrager. In het laatste geval zijn er in mijn gezin 2 gezinsleden die een PGB hebben, ikzelf en mijn zoontje. Ik heb verschillende mensen in dienst (gehad) die voor ons beiden werkten en heb dan gewoon 2 verschillende overeenkomsten afgesloten met zelfs sverschillende tarieven en werkzaamheden. Bijv, huishoudelijk werk voor mij en begeleiding voor mijn zoontje. Ik hou dat dus juist heel erg gescheiden van elkaar, zodat er geen verwarringen ontstaan. In dat geval heeft de zorgverlener, die bij 1 gezin werkt, wel 2 verschillende werkgevers/opdrachtgevers.
Persoonlijk ben ik afgestapt van het inhuren van freelancers, juist vanwege het probleem dat ze vaak niet lang voor je kunnen blijven werken. Ik bied mensen die hier komen werken nu altijd een arbeidsovereenkomst aan (al dan niet binnen de 2 dagenregeling) en altijd de mogelijkheid van opting-in. Dat is wel zo duidelijk en werkt ook voor mij het prettigst.

Zelf werk ik ook het liefst met een arbeidsovereenkomst voor PGB houders en als het binnen de 2 dagenregeling valt met een opting-in, dan heb je achteraf geen gedoe met de belasting.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.