1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

zelfstandige, hoe, wat moet ik weten????

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 12 Oktober 2006 22:12
Hallo
Binnenkort wil ik volledig als zelfstandige werken bij meedere gezinnen.
Kan je bij mensen waar je 4 uur per week gaat werken een arbeidsovereenkomst afsluiten. Want das toch wel het veiligste omdat je dan verzekerd bent tot 2 jaar bij ziekte?
Is een uurloon handiger of maakt dat echt helemaal niets uit?
En bij opting-inn wordt er toch gelijk belasting afgetrokken?
Moet ik aan nog meer dingen denken?
Misschien hebben zorgverleners die al langer via pgb werken nog goede tips voor mij.
Alvast bedankt
vriendelijke groeten Famke Ferwerda
Geplaatst: donderdag 12 Oktober 2006 23:09
Hallo Famke,

Als je een arbeidsovereenkomst afsluit, dan ben je geen zelfstandige, maar dan ben je gewoon in loondienst bij de PGB houder. Een overeenkomst voor 4 uur per week (ik neem aan op één dag) valt onder de zgn. 2-dagenregeling en in principe moet je dan zelf loonbelasting afdragen. Een oplossing hiervoor is het door jou genoemde opting-in, dan lopen de betalingen via SVB servicecentrum en dragen zij eerst de loonbelasting af, voordat ze je loon storten en heb jij er geen omkijken meer naar. Maar in beide gevallen ben je dus gewoon in loondienst en géén zelfstandige, zelfstandige ben je als je op freelance basis werkt, dan krijg je niet doorbetaald bij ziekte etc...
Geplaatst: vrijdag 13 Oktober 2006 09:49
dus ook als je via de 2 dagenregeling werkt, ben je gewoon voor twee jaar verzekerd bij ziekte?
En is er dan verder niets wat je moet regelen als je via een pgb werkt?
(klinkt zo makkelijk, ben dan bang dat ik dingen vergeet.)
Elly Geplaatst: vrijdag 13 Oktober 2006 11:14
Nee, Famke, onder de tweedagenregeling, ben je maar 6 weken verzekerd van doorbetaling bij ziekte. Ook heb je geen recht op WW als je werk komt te vervallen. Je moet je hier evt. zelf voor verzekeren via het UWV (regeling huispersoneel). Als werkgever zijn er ook geen verplichtingen m.b.t. reintegratie bij ziekte. Dit zijn ook de redenen dat de meeste budgethouders voor de tweedagenregeling kiezen.
Nelleke Geplaatst: vrijdag 13 Oktober 2006 12:07
Zorg in ieder geval ook voor een goede aansprakelijkheidsverzekering. En wanneer je nog nooit belastingaangifte hebt gedaan, moet je in het voorjaar zelf actie ondernemen om aangifte te doen. Hou ook rekening met het feit dat je via de belastingdienst eenmaal per jaar een aanslag krijgt van het inkomensafhankelijk deel van de ziektekostenpremie.

Bekijk de websites van de belastingdienst en van de kamer van koophandel, zij hebben nuttige informatie voor je.
Geplaatst: vrijdag 13 Oktober 2006 15:20
van de belastingdienst wist ik wel, maar toch heel erg bedankt. Ook de rest van de informatie, daar heb ik echt wat aan. heel erg bedankt

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.