1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

matrialen hoe worden die vergoed?

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 11 Oktober 2006 19:27
Ik heb een vraag, ik ben een enige tijd bezig met het begeleiden vam 2 jongetjes met PDD-NOS. Ze hebben allebei ook activerende begeleiding.
Nu ben ik vooral met hun via beelende vormen ( houtbewerking, schilderen, muziek maken) bezig met hun hulpvraag.
Nu hoor ik van het zorgkantoor dat hier geen budget voor is.
Hoe kan ik de middelen kopen die mijn clienten nodig hebben. Ik hou het niet zelf en wat ik doe mogen de clienten ook zelf houden ( vogelhuisje maken, schildereijen etc)

Hoe kom ik of de budgethouder aan geld voor deze middelen.
Linda
Nelleke Geplaatst: woensdag 11 Oktober 2006 22:52
Het lijkt me logisch dat ouders dat zelf betalen. Eventueel zou het nog van de belasting aftrekbaar kunnen zijn... Maar laten we wel wezen: het gaat hier niet om honderden euro's of zo toch? Ik kan me voorstellen dat je een probleem hebt wanneer het een bijstandgezin betreft. Maar zelfs dan zijn er genoeg creatieve oplossingen te bedenken om aan materiaal te komen.
Geplaatst: donderdag 12 Oktober 2006 13:00
Helaas is het niet zo lochische als het lijkt.
Ze is idd een bjstandmoeder en zij vind, omdat ik haar kind begeleid, dat ik dan de matrialen moet betalen. Ook het ontlasten van moeder en dus het kind meenemen naar een dierentuin iod moet ik zelf betalen.
Het gaat niet om honderden euro's, maar elke week moet ik toch weer wat verzinnen om het kind bezig te houden met spellen en uitdagende klussen.
en nu werk ik er 2 maanden en ik ben al zo rond de 30,- eigen geld aan matrialen kwijt. en het is de bedoeling dat ik in het gezin voor 2 jaar minimaal blijf.
Geplaatst: donderdag 12 Oktober 2006 13:03
Helaas is het niet zo lochische als het lijkt.
Ze is idd een bjstandmoeder en zij vind, omdat ik haar kind begeleid, dat ik dan de matrialen moet betalen. Ook het ontlasten van moeder en dus het kind meenemen naar een dierentuin iod moet ik zelf betalen.
Het gaat niet om honderden euro's, maar elke week moet ik toch weer wat verzinnen om het kind bezig te houden met spellen en uitdagende klussen.
en nu werk ik er 2 maanden en ik ben al zo rond de 30,- eigen geld aan matrialen kwijt. en het is de bedoeling dat ik in het gezin voor 2 jaar minimaal blijf.
Nelleke Geplaatst: donderdag 12 Oktober 2006 13:27
Hoi Linda,

Het is te gek dat jij entreebewijzen, werkmaterialen etc uit eigen zak betaalt, en ik vind het heel vreemd dat de moeder dit van jou verwacht. Of heb je een heel hoog uurloon afgesproken, met de bedoeling dat je dan spullen etc koopt? Is eigenlijk niet de bedoeling van het budget, maar ik weet dat het gebeurt.

De moeder moet gewoon naar de gemeente om bijzondere bijstand aan te vragen, die regeling is speciaal voor dit soort gevallen.

Op www.gratisdagjeweg.nl vind je uitstapjes die niets kosten. Waarom moet een kind persé naar dure dingen als dierentuinen etc? Ook voor mensen met een modaal inkomen zijn dit soort uitstapjes een enorme hap uit het gezinsbudget, hoe vaak denk je dat 'gewone' kinderen in een pretpark of dierentuin komen?

Wanneer jij in een instelling werkte en je moest uit eigen zak materialen en toegangsbewijzen kopen voor je werk, dan was je na een week al vertrokken denk ik! Nu werk je voor een bijstandsmoeder die hetzelfde van jou vraagt. Accepteer dat niet en verwijs haar naar bijzondere bijstand.
Sander Geplaatst: donderdag 12 Oktober 2006 21:12
Hoi Linda,

Ik werk zowel via een organisatie bij een gezin als particulier (bij een ander gezin).
Handig bij dit soort zaken is om het al vanaf het begin hier duidelijkheid over te hebben. Standaard afspraak is bijna altijd dat kosten voor materiaal worden betaald door ouders / budgethouder.

Het klopt inderdaad dat voor de aanschaf van materiaal je een bedrag terug kan krijgen via de belasting. Maar wellicht geldt dat ook wel voor deze moeder.. Als je lid bent van een vakbond is het misschien een idee daar eens heen te bellen of anders te bellen met de belastingdienst.

Succes!
Geplaatst: vrijdag 13 Oktober 2006 10:52
Het lijkt mij vrij simpel: je tarieven moeten inclusief zijn! als je naar de verpleegkundige gaat heeft die ook een bloeddrukmeter etc van haar inkomsten gekocht. een creatief therapeut betaalt ook haar materialen van haar inkomsten en een kinderopvang koopt ook haar materialen van de inkomsten. als je een tarief afspreekt moet je goed bedenken wat je allemaal echt kwijt bent en dit verdelen over je werkuren. voor een uitje naar bv een pretpark, deden wij wel eens ipv de normale 2 uren betalen dan 4 uren opschrijven. in samenspraak met de ouders natuurlijk!
succes ermee.
Geplaatst: vrijdag 13 Oktober 2006 15:21
Nou ik denkt dat ik er idd uit mijn dillemma ben.
Ik zag overleggen met moeder over dat ze (ik) exstra uren schrijf.
Ok zal ik vragen over byzonder bijstand. Ik krijg als zelfstandige zonder personeel een bijdrage terug van de balnsting dinest.
Dus bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag en verschillende inzichten.
Roel Geplaatst: vrijdag 20 Oktober 2006 16:54
volgens mij kun je die kosten gewoon van je winst aftrekken als bedrijfskosten, maar dat zou je met je boekhouder moeten overleggen.
Taco Geplaatst: vrijdag 20 Oktober 2006 21:40
Er is een groot aantal aftrekposten die je bij belastingaangifte kunt hanteren, waaronder kosten die je maakt voor je werk. Als je dus zelf je benzine betaalt voor vervoer (iets wat eigenlijk voor rekening van de ouders is) dan kan je dat opgeven bij je belastingaangifte. Zo werkt dat dan ook voor pretparken, zwembaden, café/restaurantbezoek. Een belastingadviseur kan je er alles over vertellen.

Ik vind het zelf prettig om geld mee te krijgen van de ouders, maar ik laat de optie ook altijd open om het via het pgb vergoed te krijgen omgerekend naar uren (waarbij ik ook rekening houd met de belasting die eraf gaat).
Geplaatst: vrijdag 20 Oktober 2006 22:30
ik heb mijn werk in een stichting gegoten, maar het is toch logisch dat spelmateriaal, huur, autogebruik, mc donalds etc bij het bedrag inbegrepen zijn? daar kun je de pgb bedragen juist zelf voor bepalen! jij als zorgaanbieder bepaalt voor welke prijs je wat levert. wat is het een fantastische uitvinding dat je dan op maat de prijzen kan maken? je kan in je tarief naar gelang huurprijzen, auto, uitjes, koffie/thee, sinterklaas, museumbezoek enz enz zelf als aanbieder bepalen. Dat is het leuke! je kan voor de ouders beter 40 euro uit het pgb vragen, en 2 uren werken van 15 euro dan 3 uren werken en een onkostenvergoeding van 10.euro vragen, want dat moeten ze missen van hun prive geld! dat voelt anders. pgb is geld speciaal gekregen voor die situatie. Daarom kunnen pgb tarieven zo verschillen. of 1 persoonsbedrijf dat bij jou thuis komt die tegen over je woont, of een stichting met personeel, internetsite, informatieavond, altijd bereikbaar, 3 telefoonlijnen etc. hoe meer je bied hoe duurder en dan kiezen de ouders voor wat hun het beste past! maar jij als werkgever moet er voor zorgen dat je niet in de problemen komt, werken voor niks is niet de bedoeling. het leukste werk voor een eerlijke prijs!
Geplaatst: dinsdag 24 Oktober 2006 11:18
Hoi allemaal,

Moet het geld kosten? Je kunt ook de ene dag buiten in het bos materialen zoeken en daar de volgende keer weer wat mee maken...
De andere oplossingen van de anderen klinken ook logisch... Nanda
Hoogezand Geplaatst: vrijdag 10 November 2006 12:44
Even een reactie dat het om een ''bijstandsmoeder'' gaat, ik kan me voorstellen dat zij geen ruimte in haar budget heeft om activiteiten te betalen.
Wat wel beschikbaar is het vrij te te besteden bedrag, dat is al gauw per jaar € 250, daar kun je een gedeelte voor vrij maken voor ontspanning en activiteiten. Dat bedrag hoef je n.l niet te verantwoorden.
Lijkt me in jou geval de makkelijkste manier, ook geen rompslomp met de belasting, zeker als het om één client gaat

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.