1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB en dan...?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 10 Oktober 2006 20:37
Hallo,
Ik ben hier al een tijdje aan het rondkijken en vind hier veel info. Alvast bedankt daarvoor.
Nu heb ik een vraag.
Ik heb een zoon van 8 jaar met het syndroom van asperger. Wij hebben een PGB voor hem kort verblijf klasse 1 en ondersteunende begeleiding klasse 1.
Ik sta helemaal aan het begin van alles, en probeer het hele systeem eigen te maken, dus stuit ik direct al op mijn eerste hoge muur.
Ik heb voor mijn zoon een leuk/goed logeer adres gevonden en wil dit allemaal in werking laten gaan. Het PGB is gestort, maar nu...??
Mijn zoon gaat begin november naar de logeer opvang en dan...?
Wat moet ik waar invullen? Wat moet ik waar inleveren?

Misschien klinkt dit alles behoorlijk chaotisch, maar zo voelt het ook voor mij.
Wie zou mij duidelijk kunnen vertellen wat ik nu moet doen, en dan met name het administratieve gedeelte.
( Heeft iemand ervaring met MEE? Zouden die mij ook kunnen helpen met het invullen van de papieren of moet ik dat zelf doen?)

:lol: Groet,
Marjan (moeder van Raoul)
Geplaatst: dinsdag 10 Oktober 2006 21:48
het pgb is in eerste instantie ook om gek van te worden, maar later wordt het leuk! maar je bent echt wel een beetje werkgever. je kan alles eenvoudig laten doen door een pgb beheer bedrijf: geen stress maar minder geld. of jezelf de tijd geven om te leren over belasting, regelingen, contracten etc.
rustig blijven en anders hier weer een bericht achterlaten.
Je krijgt straks (of je hebt het al) geld op een rekening die je alleen hiervoor moet gebruiken. Nu krijg je straks 4x in het jaar een formulier waarop je schrijft aan wie je geld hebt betaalt. van een particulier schrijf je het sofi nummer op en van een bedrijk het kvk nummer. En dan weet de belasting wie er geld verschuldigd is aan hen. dus je hent op je indicatie staan welke datums of je het moet inleveren.
En het geld voor het logeren maak je over aan het logeerhuis of het gaat automatisch.
Als je zelf mensen in dienst neemt, is dat voordeliger voor de thuis situatie. misschien heb je een geweldige kennis met de juiste eigenschappen en papieren. Dan kun je die wel 2x zoveel uren vragen voor het zelfde geld, omdat er bij een bedrijf heel wat overhead kosten door heen gaan. Daar integen ben je zekerder van de kwaliteit bij een bedrijf. En kun je makkelijker switchen. het voelt minder gespannen om een bedrijf weer te stoppen dan een kennis weg te sturen, als het niet gaat.
succes en anders weer vragen...!
Geplaatst: zaterdag 21 Oktober 2006 11:07
Beste Marjan, kijk, hier zakt nu mijn broek van af. je wilt en hebt pgb en dan weet je niet wat te doen ? waarom heb je dan geen zorg in natura genomen zodat alles voor je geregeld wordt ? als je van pgb geen kaas gegeten hebt laat het dan ook vallen. ik heb alles maar dan ook alles zelf uitgezocht. ja je moet wel moeite doen, ze komen het niet bij je brengen. maar dat is nu het mooie, als je pgb hebt kun je dat zelf besteden en bepalen waar je het aan uitgeeft. is dit Te moeilijk, neem dan zorg in natura.
Geplaatst: zaterdag 21 Oktober 2006 23:13
volgens mij kun je maar beter je broek weer ophalen ,want straks sta je nog in je blootje.... ik heb namelijk minstens 40 klanten met een pgb, waarvan volgens mij niet 1 deze site kent! inclusief ik zelf hebben we veel te leren over het pgb! en daar voor kom je op deze site. deze moeder heeft een zoontje van 8. ik vind het knap dat je met alle perikelen om deze situatie helder te krijgen, tegelijk instaat bent je te orienteren op het pgb knap! want syndroom vanasperger vraagt veel inzicht en wijsheid! en zoals deze moeder aan gaf, logeren, dat is er voor deze groep kinderen bijna niet in in-natura. je hebt dus bijna geen keus! het klinkt zo negatief. ik vind sommige vragen ook wle eens onlogisch of overbodig, maar kwetsen lijkt me een beetje ongepast. laten we elkaar helpen met deze ingewikkelde leuke materie, of niet.....
Geplaatst: zondag 22 Oktober 2006 02:07
Goh Mari, ik vind je reactie ook niet echt vriendelijk! Iedereen met een PGB heeft ooit moeten leren hoe het werkt! Dat iemand voor een PGB kiest kan om zeer veel verschillende redenen zijn. Marjan vraagt hier om advies van ervarener mensen, dat is een begin om erin te komen.

Marjan, wat ik je kan adviseren is om lid te worden van Per Saldo en ook die site eens heel goed door te lezen: http://www.pgb.nl
Als je daarna nog vragen hebt, kun je ze altijd op het forum kwijt, maar zeker daar kun je heel helder krijgen hoe het hele PGB gebeuren in zijn werk gaat.

Even kort gezegd krijg je elk kwartaal (vermoed ik) een verantwoordingsformulier, daar zit altijd een invulinstructie bij en dat wijst zich vanzelf. Daarnaast sluit je met de logeeropvang een overeenkomst af. Ik denk dat de logeeropvang waar je zoon heengaat daar vast eerder mee te maken heeft gehad, dus kunnen zij je het best verder helpen.

mocht je verder nog vragen hebben, dan lezen we het vast hier nog wel!
Succes en veel logeerplezier voor Raoul!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.