1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

zelf een PGB én werken voor een andere PGB houder, kan dat?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 26 September 2006 23:58
Ik ben zelf chronisch ziek en rolstoelgebonden en heb een PGB. Daarnaast heeft mijn zoontje met PDD-nos een eigen PGB. Ik leef nu met mijn drie kinderen van een bijstandsuitkering. Ik kan voor mijn zoontje geen goede begeleider vinden en doe NU ALLES ZELF, maar dan onbetaald. Ik weet dat je als ouder ook voor je kind kunt werken, maar kan dat ook als je zelf ziek bent een een eigen PGB hebt? Ook zou ik mijn diensten op administratief gebied en op begeleidingsgebied aan willen bieden aan andere PGB houders. Voordat ik mijn uitkering op het spel zet en alles in gang zet wil ik graag weten OF DIT WEL KAN als je zelf een PGB hebt?
Elly Geplaatst: woensdag 27 September 2006 09:59
Ik heb zelf een PGB HV en werk al 2,5 jaar voor mensen met een PGB.
Het kan dus wel. Het kan uiteraard niet als je hetzelfde werk gaat doen als waarvoor je PGB hebt, maar dat zal bij niemand voorkomen denk ik.
Het is soms juist een voordeel vind ik, je bent op de hoogte van beide kanten van de zaak en voor een deel ervaringsdeskundige.
Geplaatst: woensdag 27 September 2006 10:26
Bedankt voor je reactie Helene!
Het stelt me wat gerust, ik ga nog even door met inventariseren wat er mogelijk is.
Ik ben bijv. ook de vertegenwoordiger voor het PGB van mijn zoontje (die minderjarig is) en ik vraag me af of ik dan mezelf wel in dienst kan nemen bij zijn PGB. Een andere vertegenwoordiger is er niet, omdat ik alleenstaand moeder ben en vader uit beeld is.
Ik weet erg veel van het PGB, maar ben met deze zaken nog niet bekend, omdat ik nooit eerder overwogen heb zelf voor mijn zoontje te gaan werken.
Ineke Geplaatst: maandag 30 Oktober 2006 20:29
Ik wil even reageren. In verband met je uitkering, wel oppassen dat je niet boven een bepaald bedrag verdiend, hoeveel dat is weet ik niet. Maar anders wordt je gekort op je uitkering. Plus wat misschien ook nog een probleem kan zijn is de beoordeling van arbeids ongeschikt. Ik weet niet of het van toepassing is maar wees voorzichtig.
Groet Ineke
Geplaatst: maandag 30 Oktober 2006 20:48
Hallo Ineke,

Bij een bijstandsuitkering wordt je ALTIJD gekort, het gehele bedrag dat je bijverdient, dus zolang je in de bijstand zit verdien je er niets mee! Mijn insteek was dan ook om UIT de bijstand te komen door te gaan werken en dat is me ook gelukt! Met een bedrag van 1300 euro bruto ben je namelijk al uit de bijstand!
Ik heb geen WAO uitkering, omdat ik zelfstandige was toen ik ziek werd (lang geleden al in 1996) en mij nog niet verzekerd had tegen arbeidsongeschiktheid, omdat mijn eigen praktijk net startend was en ik er nog niet eens een echt inkomen uit kon halen. Als je dan ziek word heb je helemaal nergens recht op! Toen had ik nog een verdienende partner, maar die is sinds 2002 uit mijn leven gestapt en toen kon ik alleen nog terugvallen op de bijstand. Wel zonder sollicitatieverplichting, wegens mijn ziekte, maar officieel ben ik dus ook nooit arbeidsongeschikt verklaard. Het enige wat mij op dit moment nog uit de bijstand kon halen was gaan werken voor mijn eigen zoon via PGB, omdat ik denk dat geen enkele werkgever het zou aandurven met mij en ik de bijstand vreselijk uitzichtsloos vind.
Ik kan nu alleen maar van de daken schreeuwen hoe blij ik ben met de stap die ik gemaakt heb, het geeft me energie en ik kan eindelijk weer doen wat ik leuk vind, want naast werken voor mijn zoon ben ik nu bezig een eigen counselingsbureautje op te zetten en op den duur wil ik weer gaan werken als therapeut.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.