1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Freelance en verzekeing

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 25 September 2006 15:43
Hoi (fulltime) Freelancers,
Hebben jullie ook aansprakelijkheidsverzekeringen, arbeidsongeschiktheids verz. ed.
En hoe staat dit tot zijn verhouding van het uurtarief wat jullie vragen?Ik mrk nl. dat dit mijn dillema's zijn tov. de keuze om freelance te gaan werken via het PGb-gebeuren.

Groet Jolanda
Myra Geplaatst: zaterdag 30 September 2006 01:15
Ik heb een verzekering voor bedrijfsaanspakelijkheid als freelancer bij Unive afgesloten voor 40 euro per jaar. Dat valt dus nog mee.
Volgens mij kun je ook bij Uwv een arbeidsongeschikte verzekering afsluiten, maar dat weet ik niet zeker. Ik hoef hem niet af te sluiten, want ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt en val dan nog onder de regeling van het uwv.
Geplaatst: maandag 23 Oktober 2006 15:19
Uit mijn hoofd:

Je kunt tegenwoordig als je uit loondienst gaat bij het UWV je sociale verzekeringen vrijwillig door laten lopen. Maar... je moet dat wel binnen twee maanden afsluiten, anders val je buiten de regeling en ben je aangewezen op particuliere verzekeringen.

De aansprakelijkheidsverzekering voor ondernemers is een aanrader, en niet al te duur.
Geplaatst: maandag 13 November 2006 21:59
Hoi ik las dat jij een bedrijfsverzekering hebt,
ik rijg dat maar niet voor elkaar, dit komt omdat ik ook perse mijn buitenactiviteiten verzekerd wil hebben, dus bezoeken aan klanten en musea en het bos, hoe zit dat met jou verzekereing?

groet Frank
Geplaatst: maandag 13 November 2006 23:32
Ik kwam ook via via bij het UWV, maar wederom is dat een regeling waar ik buiten val. Omdat ik werk als zorgverlener voor mijn eigen zoontje (en dus een overeenkomst van opdracht met inwonend familielid heb) en daarnaast op freelance basis. Ben ik nergens verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, ziekte of werkloosheid.
Ik kreeg van iemand de link naar het UWV, maar ik kom niet vanuit een WAO of WW situatie of een baan in loondienst, maar vanuit een bijstandsuitkering. Ik val hier dus buiten!
Daarnaast heb ik een link bezocht van handicap.nl, voor mensen die een eigen bedrijf opzetten vanuit een arbeidsongeschiktheidssituatie (ik ben chronisch ziek en rolstoelgebonden) maar ook daar heb ik niks aan, dan moet ik een maandelijkse premie van 140 euro betalen, maar heb een wachttijd van 2 jaar. No way dat ik ook twee jaar aan salaris kan overbruggen en ook die 140 euro per maand kan ik niet opbrengen, want dan kom ik qua inkomen onder de bijstand.
Iemand nog een idee?
Heb wel offertes aangevraagd via de link verzekeringen op deze site, maar ben bang dat ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering niet kan betalen...
Wat nu? Mag dus nooit ziek worden, want dan hebben mijn kinderen en ik niets meer te eten en als het langdurig ziek word ook geen dak meer boven ons hoofd?
Hoe zit dat nu met mensen die overal buiten schijnen te vallen??????
Geplaatst: dinsdag 14 November 2006 08:42
Hallo Zonne, hoe sneu het ook is, ik kan me wel voorstellen dat je voor de zorg voor je kinderen je niet kan verzekeren. Het is aan de ene kans een gouden kans dat je jezelf kan betalen en thuis de zorg voor je kind als werk kan zien. toch ook tegelijk is het een beetje vreemd...
iedereen krijgt kinderen, en je hoort vooral ouder te zijn! daarnaast heeft je kind soms meer begeleiding en verzorging nodig en heb je via het pgb de kans om dit zelf te doen. deze tarieven zijn soms ook zo hoog dat je boven uitkeringsniveau kan komen. dat is prettig. maar ik wist ook dat het pgb niet "mijn"geld was. ik was me er altijd van bewust dat dit zo kon stoppen. of het pgb veranderd (straks met de wmo?) of je kind overlijd (in mijn geval). het zou ook een rare situatie zijn dat je door je kind een verzekering of uitkering krijgt toch? al begrijp ik heel goed dat je vaak zelf de beste zorgaanbieder bent en dat je zo heel veel ongemak hebt opgelost. je hebt nu pgb maar hou er rekening mee dat dit zo voorbij kan zijn en dat je net als vele andere ouders ook je eigen geld en werk moet zorgen.
Geplaatst: dinsdag 14 November 2006 17:55
hallo sharedan, ik denk toch dat je niet helemaal goed gelezen hebt hoor. Ik werk naast voor mijn eigen zoon óók voor andere pgb'ers op freelancebasis, vanuit mijn eigen counselingsbureau en met dat totale inkomen kom ik nét boven bijstand. toch een beetje anders dan hoe jij het nu voorstelt.
Geplaatst: dinsdag 14 November 2006 17:58
en om nog even ingaan op het verzekeren: iemand die vanuit een loondienstsituatie, een WW of WAO voor zijn eigen kind via het PGB gaat werken, kan zich dus wel via UWV verzekeren tegen arbeidsongeschikt, maar ik niet, omdat ik uit de bijstand kom. In plaats van dat men het toejuicht dat iemand die chronisch ziek en volgens de GSD niet bemiddelbaar is, toch aan het werk gaat en ervoor gaat haar eigen geld te verdienen, wordt dat dus afgestraft. Toch een vreemde rechtsongelijkheid vind je niet?
(verwijderd) Geplaatst: vrijdag 17 November 2006 17:01
zonne,
als je de zorg nu eens via een thuiszorgorganisatie laat lopen waar jij
indienst treedt, heb je een baan en ben je verzekerd! bel me eens als je wilt, 0492 517760.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.