1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Ervaringen

Auteur Bericht
Taco Geplaatst: zaterdag 26 Augustus 2006 10:10
Zijn er pgb-hulpen met een volledige werkweek (vanaf 25 u pw) in dit werk die ervaringen willen uitwisselen? Het is uiteindelijk toch wel prettig weerklank te hebben bij vakgenoten en eens te kunnen zien van elkaar hoe je de zaken regelt.
Ik zie graag reacties tegemoet via het forum of berichtje (profiel https://www.nationalehulpgids.nl/profiel/persoonlijk/id/2611)!

Groeten
Taco
Erik Geplaatst: zaterdag 26 Augustus 2006 22:54
Hoi Taco,

Ik ben freelancer en werk gemiddeld 30 uur per week. Netwerken is een belangrijke factor hierin. Zonder contacten geen pgbers. Ook ken ik redelijk veel psygologen en therapeuten. Het is in dit vak ook een questie van gunnen. De rest van de week werk ik als freelance kok.

Groet Erik
Taco Geplaatst: zondag 27 Augustus 2006 13:38
Leuke combinatie zo, zorg en kok freelance. Ik werk zelf via de 2-dagen regeling en combineerde dat tot nu toe met vrijwilligerswerk (leiding timmerdorp, kinderdisco, schoolassistent). Nu met meer werk doe ik minder vrijwilligerswerk. Ben nu zelf wel meer op zoek naar andere pgb-hulpverleners die full-time in dit werk zitten, prettig om wat steun aan elkaar te hebben.
Gab Geplaatst: woensdag 30 Augustus 2006 18:46
Hoi Erik,

Wat doe jij zoal aan pgb hulpverlening?Ben wel benieuwd hoe je dat aan hebt gepakt.Groet!
Inge Geplaatst: vrijdag 01 September 2006 08:51
Hoi Taco,

Ik werk ook een volledige werkweek in de "pgb sector"
dit doe ik d.m.v mijn eigen bedrijf wat ik in juni ben gestart.
het loopt nu als een trein en moet al vaak nee zeggen tegen nieuwe clienten.

groetjes
Inge
Taco Geplaatst: vrijdag 01 September 2006 13:23
Hoeveel clienten heb je Inge? Ik vraag het omdat ik me afvraag wat in de regel prettig werkt.. Veel clienten kunnen je week wel goed volbouwen maar dat gaat bijv. ten koste van flexibiliteit en je rust..
Luuk Geplaatst: zondag 03 September 2006 13:33
Ik ben van plan om voor mezelf te beginnen en vraag me af of er voor de zorg wel of niet BTW plichtig bent?
groet Loes
Erik Geplaatst: zondag 03 September 2006 17:33
Hoi Papillon,

Ik doe verschillende dingen voor mensen met een pgb. Ik werk als huiscoach (ondersteunende begeleiding) als persenal coach (activerende begeleiding) en als gezins coach. Ik werk voornamelijk met mensen die een stoornis binnen het autisme spectrum hebben.

Ik krijg mijn clienten via de clienten zelf, omdat ze vaak in een therapiegroep zitten. Of via Per Saldo, waar ik elke maand een nieuwe advertentie plaats. Of via PZN op deze site waar ik ook een advertentie heb staan. Ook krijg ik via vrienden die therapeut zijn ook wel mensen toegewezen.

Ik probeer voor mezelf zoveel mogelijk de lijn zuiver te houden door af en toe tegen nieuwe aanvragen nee te zeggen. Ik probeer dan de mensen door te verwijzen naar collega's of naar Per Saldo. Je moet niet alles willen aanpakken. Soms klikt het ook gewoon niet, dan is het meteen duidelijk.

Ik ben tevreden met gemiddeld 20 uur per week. Ik werk ook nog als kok. Daarnaast geef ik ook nog creatieve workshops op scholen voor moeilijk opvoedbare kinderen. In jeugddetentie inrichtingen geef ik af en toe ook workshops in koken of andere creatieve vakken.

Groet Erik
Lot of kids Geplaatst: maandag 04 September 2006 15:13
Hoi Loes,

Ik ben ook zelfstandige, heb me bij de kamer van koophandel ingeschreven als zijnde "eenmanszaak" en voor zover ik weet ben je dan niet BTW-plichtig. Volgens mij geldt dit voor de gehele zorg, dus ook als je als feelancer onder de zogenoemde 2-dagen regeling werkt. Om het zeker te weten zou je kunnen bellen naar de belastingdienst, die kunnen je er alles over vertellen.
Geplaatst: woensdag 06 September 2006 17:31
als de zorg een indicatie van het CIZ is, dan ben je niet BTW plichtig. Echter extra (niet ge-indiceerde) zorg, bemiddelingskosten etc dienen wel met BTW worden berekend.
Inge Geplaatst: donderdag 07 September 2006 11:27
Hoi Taco,

ik heb nu inmiddels 8 clienten, dat vergt inderdaad wel wat flexibiliteit, maar ik hou ook nog voldoende momenten voor mijzelf en mijn vriend over.

groetjes
Inge
Gab Geplaatst: vrijdag 08 September 2006 08:46
Hoi Erik!
Klinkt goed allemaal zeg!Waar staat jouw advertentie?
Ben zelf nog heel erg aan het opstarten en vind het leuk om een beetje in de keuken van mede freelancers te kijken!!
Monique Geplaatst: vrijdag 08 September 2006 19:59
Hoi Loes, nee je bent over de geleverde zorg niet BTW-plichtig
Groetjes, zuster
Geplaatst: zondag 10 September 2006 07:43
volgens mij ben je WEL btw plichtig...! er zijn enkele vrijstellingen zoals voor opvang voor kinderen onder de 13, zorgboerinnen betalen minder en mogelijk kun je nog wel meer vrijstellingen krijgen.
Maar wij als stichting zijn voor een deel niet btw plichtig en voor een deel wel.
En dan vooral voor het verschil tussen onder de 13 en daar boven.
Het lijkt mij ook logisch, als je verdient moet je net als iedereen die geld verdient btw betalen. Dat hoort bij ondernemen.
Inge Geplaatst: zondag 10 September 2006 17:38
Hoi Sharedan,

je bent niet btw plichtig als:
er een officiele indicatie is en
er moeten thuiszorg prestaties woden verrich in de zin van artikel 15 van het besluit zorg aanspraken . dat is verpleging verzorging begeleiding hulp van huishoudelijke persoonlijke of begeleidende aard in verband met ziekte herstel invaliditeit ouderdom overlijden of een psychosociaal probleem.

groetjes
Inge
Taco Geplaatst: zondag 10 September 2006 19:43
Ik had ook begrepen als pgb-hulp voor geindiceerde hulpvraag niet btw-plichtig te zijn. Altijd handig te weten.

Zo is het ook handig/leuk te weten hoe je nou het best aan je klanten komt.. IngeB heeft 8 clienten en moet ook afwijzen. Advertenties of misschien bemiddelaar?

Ik heb momenteel 7 clienten, en die kwamen op deze manieren naar mij toe:

2 clienten via persoonlijke netwerk/mond-tot-mond reclame
3 clienten via de internet sites met oproepen (2 van clienten, 1 van mij)
2 clienten via pgb bemiddelaar

De PGB bemiddelaar ken ik sinds kort en lijkt toch wel de grootste 'leverancier' van gezinnen te zijn, wat ook wel logisch is.

Wat werkt voor jullie het best/prettigst?
Inge Geplaatst: maandag 11 September 2006 12:34
Hey

ik heb tot nu toe 1 client via mijn internet site en de rest via mond op mond reclame, dat werkt dus voor mij erg prettig.

groetjes
Inge
Geplaatst: zaterdag 16 September 2006 19:40
beste allemaal,

alle vragen en twijfels over BTW kun je weghalen door de www. belastingdienst.nl goed te lezen, elke situatie is persoonlijk en dus anders, doe er je profijt mee.
groetjes :idea:
Geplaatst: woensdag 27 September 2006 10:35
De BTW plicht geldt alleen voor bemiddelings- en administratiekosten en NIET voor geleverde zorg!
Desiree Geplaatst: woensdag 27 September 2006 19:57
Hallo,

Nee, als zelfstandig ondernemer en freelancer, werkzaam voor mensen die zorg nodig hebben, ben je niet BTW plichtig. Een dienstverlener is vrijgesteld van de btw plicht. Ook inschrijving bij kvk is niet noodzakelijk.
Geplaatst: donderdag 28 September 2006 14:21
Als je als zelfstandig ondernemer werkzaam bent voor mensen die een indicatie hebben voor zorg (pgb-houders dus), ben je niet BTW-plichtig.
Je bent wél BTW-plichtig als je werkt voor particuliere cliënten die geen indicatie hebben!
Annelies Geplaatst: zaterdag 30 September 2006 14:16
Ik merk dat veel ( startende ) freelance zorgverlener op zoek zijn naar informatie over het freelancen. Zelf werk ik ruim 3 jaar als zelfstandig verpleegkundige. Het is inderdaad een hele klus om een eigen bedrijfje goed op te zetten. Misschien kan ik je daar een helpende hand bij bieden. Wanneer je me een emailtje stuurt ( [email protected] ), kan ik je misschien de weg tot wat verdere informatie wijzen. Zie ook mijn website www.planet.nl/~blekm000
met vriendelijkje groet,
Annelies Blekman
Geplaatst: maandag 23 Oktober 2006 14:41
Hoi allemaal

Leuk om te lezen van jullie ervaringen! Zelf ben ik bezig met het opzetten van een 'eigen bedrijf'. Binnenkort ga ik op mijn vaste baan, ik werk als begeleider in de gehandicaptenzorg, terug naar drie dagen per week werken.

Als PGB-begeleider heb ik momenteel één klant. En dat is, moet ik zeggen, heel anders en heel leuk werken. Ik ben dus van plan om over te schakelen van mijn vaste baan naar PGB-begeleiding.

Hoe hebben jullie dat gedaan? In één keer de baan opgezegd of rustig aan afgebouwd.
Geplaatst: dinsdag 19 December 2006 22:31
Hallo allemaal.

Wat een leuke site is dit. Leer nu al heel veel van dit forum. Helaas heb ik op dit moment nog geen zorgvrager. Wel gereageerd op maar nog niks gehoord. :cry: Ben er van overtuigd dat het heus wel komt. Ben nog maar 2 weken aan het zoeken. Wilde het al een hele tijd maar was er niet druk mee bezig tot ik op een dag op mijn werk inzag dat het werk wat ik nu doe NIET mijn werk is. Ik werk in een magazijn. Vroeger werkte ik met verstandelijk gehandicapten wat ik ontzettend leuk werk vond. Mijn zus is ook zorgvrager en zij heeft mij als het ware op weg geholpen. Ik hoop dat als iemand een tip heeft dat hij deze zekers op het forum zet zodat we er allemaal wat aan hebben. (Als het een deelbare tip is tenminste.. :-) )
Ik ga nu even verder lezen.

Groetjes Barbara.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.