1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

reiskostenvergoedingen en de belasting

Auteur Bericht
Natasha Geplaatst: maandag 07 Januari 2008 20:15
Op de opgaaf aan de Belastingdienst waarin je als zorgvrager de uitbetaalde bedragen aan de Belastingdienst meldt staat als in te vullen veld:
'totaalbedrag, inclusief alle vergoedingen'. Dit betekent dus dat de belastingdienst een opgave krijgt van mij van alle bedragen die ik aan mijn zorgverleners heb uitbetaald, zónder specificatie van wat salaris is en wat (reis)kosten.

Ik leid hieruit af dat mijn zorgverleners ook belasting moeten betalen over hun reiskosten. Dit lijkt mij raar en ik vraag mij af of dit klopt.
Wie weet hier meer van?
Froukje Geplaatst: vrijdag 18 Januari 2008 10:31
Inderdaad alle uitbetaalde pgb gelden inclusief reiskosten moeten worden opgegeven.
De zorgverlener hoeft daar in tegen niet over het hele bedrag belasting te betalen, want de zorgverlener kan ook de onkosten welke hij/zij maakt in mindering brengen op de ontvangen pgb gelden.
Als je een VAR verklaring hebt met de omschrijving resultaat uit overige werkzaamheden dan is het verplicht om alle inkomsten (dus ook de reiskosten) op te geven. Wel mag je dan ook alle kosten welke met dat werk te maken hebben af trekken.
Vraag anders een boekhouder om je hier wegwijs in te maken.
Jo Geplaatst: vrijdag 23 Januari 2009 15:16
Ik verleen zorg bij mijn ouders 2 keer per week, en krijg vanuit het pgb de reiskosten vergoed. Omdat ik ver weg woon, (500 km per week) betalen ze die reiskosten, voor alle zorg reken ik niets, zodat ze hun budget maximaal kunnen inzetten.
Begrijp ik goed, dat ik die reiskosten niet hoef op te geven bij de belastingdienst?
Ik ben geen zzp'er, heb gewoon een baan voor 36 uur.
Geplaatst: dinsdag 27 Januari 2009 09:15
Begrijp ik het goed dat je dit vrijwillig doet en geen overeenkomst hebt?
Als dat zo is kun je geen kilometers declareren, althans het zorgkantoor zal dit niet als een verantwoorde betaling uit het pgb opvatten als ze dit controleren bij een (intensieve) controle.
Sluit een overeenkomst af.
groet
M.C.T Geplaatst: dinsdag 27 Januari 2009 11:36
Volgens de site van de SVB kan €0.19 per km belastingvrij worden uitbetaald.
Er moet inderdaad een arbeidsovereenkomst zijn waarin dit expliciet wordt afgesproken.
Suggestie: Maak een contract voor maximaal 3 x per week enkele uren per keer tegen minimum uurloon en spreek dan ook de reiskostenvergoeding af!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.