1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Eenmanszaak - logeeropvang

Auteur Bericht
Desiree Geplaatst: dinsdag 01 Augustus 2017 15:16
Beste,

sinds februari dit jaar biedt ik als "ZZP'er", eenmanszaak dus, logeeropvang aan huis. Alle contracten zijn altijd via SVB goedgekeurd door de gemeente, die doet inmiddels echter moeilijk. Inmiddels dusdanig moeilijk dat ze de zorg stop gezet hebben, ze vergoeden niet meer. Gevolg > ouders in de stress uiteraard. Het gaat maar om 1 gezin waaruit twee kinderen 2 etmalen per maand komen.

De gemeente doet moeilijk om het volgende:
Het zou onmogelijk zijn om in mijn eentje goede gewaarborgde zorg te bieden, gedurende 48u. Dat is namelijk niet mogelijk voor zo een 'lange tijd', gezien een normale werkdag nooit 48u kan duren.
Volgens de gemeente moet er zeker nog één persoon zijn die net als ik goed in staat is de zorg voor de kinderen te waarborgen (ik heb zelf BA pedagogische wetenschappen, maar mijn partner zit in de ICT. Die kan zo iets dus niet "op papier"..)

Nu ben ik niet alleen maar is mijn partner wel bijna altijd thuis in het weekend, in elk geval in de nachten. Maar hoe moet ik dit registreren? Hij is in principe vrijwilliger, krijgt geen vergoeding en ik doe de werkzaamheden.

En mag de gemeente het sowieso als eis stellen dat er meerdere mensen binnen een logeeropvang werken?
Hoe doen logeergezinnen dit? Daarbij zijn toch ook niet beide partners gediplomeerd in de zorg?

Ik hoor graag van andere ervaringen,

groet,
Desiree
M.C.T Geplaatst: woensdag 02 Augustus 2017 16:09
Als je deze weekendopvang deed in de vorm van ZIN kun je formeel bezwaar maken bij de gemeente, omdat jij de contractpartij bent.
Als het om PGB gaat kunnen ( de ouders van) cliënten formeel bezwaar maken bij de gemeente, want dan zijn zij het die door de gemeente terecht gewezen zijn.

Als dit tussen twee indicaties in gebeurd is zal de gemeente moeten aangeven, waarom zij tussentijds van mening veranderd zijn en op welke nieuwe regelgeving zij zich baseren.

In feite doe je aan deeltijd pleegzorg. Daar wordt die eis niet gesteld en wordt er helemaal geen salaris betaald. Ik denk overigens, dat je dit niet moet gebruiken; je brengt de gemeente dan op een idee.
Bij pleegzorg is de instelling voor pleegzorg verantwoordelijk voor de kwaliteit.

Voor 24 uur werk word je niet betaald. Wel voor verblijf en activiteiten.
Binnen de WLZ krijg je ook niet voor 24 zorguren betaald. Een Pgb volstaat slechts voor 8 uur per dag. Voor beschikbaarheid en toezicht is nauwelijks budget.
Desiree Geplaatst: woensdag 02 Augustus 2017 16:52

Als je deze weekendopvang deed in de vorm van ZIN kun je formeel bezwaar maken bij de gemeente, omdat jij de contractpartij bent.
Als het om PGB gaat kunnen ( de ouders van) cliënten formeel bezwaar maken bij de gemeente, want dan zijn zij het die door de gemeente terecht gewezen zijn.

Als dit tussen twee indicaties in gebeurd is zal de gemeente moeten aangeven, waarom zij tussentijds van mening veranderd zijn en op welke nieuwe regelgeving zij zich baseren.

In feite doe je aan deeltijd pleegzorg. Daar wordt die eis niet gesteld en wordt er helemaal geen salaris betaald. Ik denk overigens, dat je dit niet moet gebruiken; je brengt de gemeente dan op een idee.
Bij pleegzorg is de instelling voor pleegzorg verantwoordelijk voor de kwaliteit.

Voor 24 uur werk word je niet betaald. Wel voor verblijf en activiteiten.
Binnen de WLZ krijg je ook niet voor 24 zorguren betaald. Een Pgb volstaat slechts voor 8 uur per dag. Voor beschikbaarheid en toezicht is nauwelijks budget.



De kinderen die komen hebben een indicatie voor kort verblijf, het gaat daarbij om PGB, standaard tarief van (maximaal) € 103,- per etmaal (24 uur).

Mijn vraag is of de gemeente inderdaad in haar recht staat om te stellen.
Er zijn ten slotte heel veel logeergezinnen en particulieren, of hebben die allemaal mensen in dienst?
M.C.T Geplaatst: donderdag 03 Augustus 2017 11:18
Ik denk het niet. Maar nogmaals in deze zijn de ouders de belanghebbenden. De PGB houder is verantwoordelijk voor de kwaliteit. Dus zij moeten dit aankaarten bij de gemeente. Formeel is het probleem, dat ouders vls de gemeente kwalitatief inferieure hulp inkopen.
Als de gemeente deze kwaliteitsregels niet heeft vastgelegd staat de gemeente zwak.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.