1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Risicovolle handelingen in een thuissituatie

Auteur Bericht
Karin Geplaatst: vrijdag 30 Juni 2017 12:54
Hoi

Ik heb een vraag.
Ik heb zorg geregeld via de PGB. Ik heb verzorgenden en verpleegkundige.
Hoe zit het met het uitvoeren van risicovolle handelingen?
Wie mag het doen?
Wie is er verantwoordelijk?
Als er een cursus gevolgt moet worden, wie betaald dit dan?
Gast Geplaatst: zondag 02 Juli 2017 08:55
Ik heb mijn vrouw bijgestaan en thuis verpleegd en verzorgd samen met een buitenlandse verzorgster die bij ons inwoonde ; mijn vrouw had COPD 4 Gold en is thuis in mijn armen vorige jaar overleden.

Wat zijn risicovolle handelingen die voorbehouden zijn aan een verpleegkundige ? Ondanks de vele regeltjes hier in dit land is dit toch een grijs gebied. Mijn verzorgster heeft samen met mij bij voorbeeld katheters bij mijn vrouw gewisseld en gespoeld. Wel was er zo nu en dan een dokter bij maar die was daar nu niet bepaald bedreven in en gaf ons de toestemming om dat te doen. Bloedafnames deden wij niet maar wel zo een druppeltje bloed opvangen uit een vinger.

Waar DAT voor was dat weet ik niet meer en dat is misschien maar goed ook want ik ben bezig met het verwerken van een trauma omdat ik in de laatste paar maanden van haar leven haar therapeut was omdat ik geen goede kon vinden, Ik kan veel maar dit was te ingrijpend.

Een verzorgende is natuurlijk veel goedkoper dan een verpleegkundige.

Wilt u meer weten dan meldt u zich maar

Succes.
M.C.T Geplaatst: zondag 02 Juli 2017 10:43
Een verpleegkundige moet bevoegd én bekwaam zijn om deze handelingen uit te voeren. Dat is diens verantwoordelijkheid. Een PGB houder moet goede hulp inkopen.
Daar moet een startgesprek tussen PGB houder en hulpverlener over gaan. Bij incidenten is vervolgens de hulpverlener verantwoordelijk voor wat hij/zij doet.
Gast Geplaatst: zondag 02 Juli 2017 18:37
Mijn huisarts waarvan ik verwachtte dat hij naast zijn bevoegdheid ook bekwaam diende te zijn heeft mijn vrouw , die al ten dode was opgeschreven, zo gefolterd met het proberen van het inbrengen van de katheter bij haar dat mijn buitenlandse verzorgster die in haar thuisland verpleegkundige is maar niet bevoegd is om dit hier in dit land te laten gelden en ik samen dit van de huisarts hebben overgenomen en met succes. Zo was het in de praktijk.

Succes

De groeten

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.