1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Uurtarief als onderaannemer

Auteur Bericht
Karin Geplaatst: zondag 26 Maart 2017 17:34
Voor 2 van mijn cliënten werk ik als onderaannemer die ZIN zorg kan leveren. Ik weet dat zij per uur resp. 50 tot 76 euro per uur krijgen uitbetaald van de Gemeente terwijl wij, als onderaannemers, maar 24 euro per uur krijgen uitbetaald. En dit terwijl wij op HBO nivo geschoold en werkzaam zijn. Dus de organisatie maakt een behoorlijke winst per uur. Dit vind ik best stuitend.

Is het nu zo dat dit zomaar kan? is het niet zo dat wij marktconform betaald moeten worden?. Van deze 24 uur bruto houd je vrij weinig netto over. Is zon instelling niet verplicht ook ons als onderaannemer marktconforme tarieven te betalen?

Hebben jullie hier ervaring mee??


Dank voor jullie meedenken.... en hoor graag jullie reacties
Nelleke Geplaatst: zondag 26 Maart 2017 22:58
Dat is wel erg weinig... Maar ook een kwestie van onderhandelen met de opdrachtgever natuurlijk. De instelling is niets anders verplicht dan gedegen personeel in te zetten, wat ze jullie betalen mogen ze zelf weten. Maar jij bent als ZZP-er degene die jouw eigen tarieven bepaalt toch? In de eerste onderhandelingen met een instelling moet je echt duidelijk stellen wat je wilt verdienen, en je verdiepen in wat een conform tarief is voor werk als onderaannemer.
Je kunt natuurlijk elk moment je tarief verhogen. Als de instelling daar niet in mee wil gaan is het aan jou om geen werk meer aan te nemen via deze instelling.
Heb je contact met je collega's? Weet je zeker dat ze net zo weinig verdienen? Ik heb als onderaannemer gewerkt voor een instelling waar collega's allemaal weer verschillende tarieven kregen, de een had duidelijk beter onderhandeld dan de ander.
Helaas spraken de collega's elkaar regelmatig tijdens de overdracht, zo bleek al snel dat de een veel minder kreeg dan de ander. Uiteindelijk heeft de instelling toen alle ZZP-ers vaste tarieven gegeven, wel afhankelijk van opleiding.
Frederik Willem Geplaatst: dinsdag 28 Maart 2017 08:46
Beste Karin,

Ook ik als 81 jarige moet wennen aan deze vraag en aanbod wereld alhoewel IK de persoon ben die verzorging nodig heeft.

Ik heb ik 24 uurs zorg nodig en het liefst dan thuis ; de uitkomst is dan dat ik PGB aangevraagd en gekregen heb die bij lange niet toereikend is voor Nederlandse verzorgsters maar WEL vanuit de buitenland. Nadat Halina mijn echtgenote verzorgd heeft totdat zij overleden is als freelancer zorgt zij NU voor mij. Deze Poolse verzorgster woont bij mij in en gaat zij met verlof dan val ik even terug op een 24 uurs zorg organisatie die ook verpleegkundigen levert vanuit het buitenland.

Omdat dit steeds meer voorkomt staan volgens mij die tarieven voor een Nederlandse verpleegkundige of verzorgster zwaar onder druk. De Nederlandse Staat populariseert het PGB NIET maar plukt onderwijl WEL de vruchten hiervan dus zal wel blijven.

Sterkte in de strijd.

Fred de Muiter

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.