1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

werken via PGB

Auteur Bericht
Jolanda Geplaatst: donderdag 31 Oktober 2013 11:22
Ik werk al geruime tijd in 2 gezinnen op PGB basis, daarnaast werkte ik parttime bij een zorginstelling.
Het werken bij de mensen thuis vind ik zo leuk dat ik mijn baan bij de zorginstelling heb opgezegd. Nu werk ik bij 4 PGB houders, bij 2 ben ik in loondienst en bij 2 werk ik via de 3 dagen regeling. Ik snap de regelgeving niet zo goed. Mag ik bij meerdere PGB houders via de 3 dagen regeling werken? Zijn er nog andere dingen waaraan ik moet denken nu ik niet meer bij de zorginstelling in loondienst ben?
Hopelijk kunnen jullie me hierin helderheid geven of doorverwijzen naar een site waarin dit duidelijk wordt uitgelegd.
Groet, Jolanda
M.C.T Geplaatst: donderdag 31 Oktober 2013 20:39
Zolang je niet op meer dan 3 dagen per week bij één opdrachtgever werkt, maakt het niet uit voor hoeveel cliënten je werkt.
Dat kan allemaal onder de 3 dagen regeling.
De inkomsten vallen fiscaal onder overige inkomsten.
42% van die inkomsten plus de inkomensafhankelijke zorgpremie moet je van je brutoloon reserveren voor de belasting.
Als je erin slaagt voor langere termijn 4 opdrachtgevers tegelijkertijd te hebben kan het interessant worden ZZPer te worden.
Je kunt dan alle werkzaamheden, ook als je op meer dan 3 dagen in de week voor één cliënt werkt, als ZZPer doen.
Fiscaal heb je dan een veel hogere belastingkorting.
Jolanda Geplaatst: zaterdag 02 November 2013 16:56
Bedankt voor je reactie, dit is precies de informatie die ik nodig had!
Diënne Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2016 11:18
Hoe zit het met die inkomensafhankelijke zorgpremie als je nog een -gedeeltelijke- uitkering geniet , zoals in mijn geval WWplus en bijstand? En eveneens in verband met die uitkeringen: als je als zzp-er gaat werken moet je je inschrijven bij de KvK. Geldt dat ook als je volgens de 3dagenregeling werkt? En vervalt dan het recht op uitkering? d
Deze vraag had ik gedeponeerd bij het UWV en de Onderwijspovo (WWplus) maar ik kreeg totaal verschillende antwoorden.
M.C.T Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2016 12:30
Als je onder de 3 dagen regeling werkt heb je inkomen uit werk en die valt voor de belastingheffing in box 1. Deze inkomsten tellen mee voor de hoogte van de uitkering en de inkomensafhankelijke zorgpremie en de Zorgtoeslag. Voor inkomen uit box twee kan dat anders zijn. Ik vermoed, dat die ook gekort worden op de uitkeringen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.