1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

hallo ik ben nieuw en wil even voorstellen en vraag stellen.

Auteur Bericht
Mery's Tederhuis Geplaatst: zaterdag 10 December 2011 22:17
Beste mensen ik heb mijn bedrijf in september gestard en ik wil mijn richting moslim kinderen richten omdat er geen logeerhuis in ons omgeving is. wij bieden islamitisch etenwaren voor kinderen en hebben extra aandacht voor islamitisch feesten naast Nederlandse cultuur.
mijn vraag is ik heb twee kinderen en ze hebben zzp indicatie. ze hadden zorg in natura. helaas hebben wij slecht ervaring. vandaar ben ik begonnen in september met logeerhuis. en zin heb ik nu naar pgb omgezet.
aangenaam.

mijn vraag is
moet ik mijn kinderen als mijn onderneming contracteren ?
is er wel door zorgkantoor geweigert te worden?
ik heb zelf zorg plan gesgreven voor kinderen. ?

Alvast bedankt
Mery
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 10 December 2011 22:32
je kunt als je een eigen onderneming hebt gewoon een contract met je eigen kinderen afsluiten op die onderneming.
Probleem is wel dat je NOOIT logeeropvang kunt bieden aan je eigen kinderen, omdat logeeropvang bedoeld is als ontlasting van de ouders (respijtzorg) en je dus die logeeropvang nooit zelf mag bieden. Mocht je iemand anders inhuren via jouw bedrijf die de logeeropvang daadwerkelijk biedt dan kan het misschien wel, maar dat moet je dan dus wel aan kunnen tonen richting het Zorgkantoor. Ik zou als ik jou was hierover toch even contact met het Zorgkantoor zelf opnemen.
Begeleiding, begeleiding groep en persoonlijke verzorging kun je zeker wél vanuit je onderneming aan je eigen kinderen bieden. Ik doe dat inmiddels ook al 3 jaar met mijn eigen zoon, ik bied hem begeleiding individueel net als ik ook mijn andere cliënten bied. Let er wel op dat je door de belastingdienst pas als ondernemer aangemerkt wordt als je minimaal 3 cliënten per jaar hebt en minimaal 1250 uur per jaar voor je eigen onderneming werkt (daarbij mag je wel de niet-declarabele uren meetelen, uren die je inzet voor je administratie, reistijd, schrijven van verslagen en zorgplannen etc).
Tamara Geplaatst: zondag 11 December 2011 14:01
Ook ik ben als ZZP'er aan het werk en heb mijn eigen 2 kinderen gecontracteerd. ik heb daarnaast nog drie andere cliënten. Er is door de boekhouder wel geadviseerd naar de belasting toe, mijn kinderen niet op te voeren in de jaarlijkse telling van de uren norm. (1250 uur) Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens omdat de inkomsten in mijn zaak wel belast worden die ik van mijn kinderen ontvang.
Mijn accountant geeft aan dat ik voor mijn eigen kinderen zorg omdat ik moeder ben. ik heb daarom besloten alleen de extra uren die ik maak tijdens vakantie weken die voer ik wel op voor de uren norm. doordat mijn kinderen dan thuis zijn kan ik minder cliënten opvangen.ik heb maar plaats voor vier cliënten tegelijk. ik vind het daarom dan niet meer dan fair om die uren te declareren.

Of ik het nu helemaal goed doe weet ik niet, misschien ben ik een dief van mijn eigen portemonnee maar het wordt in elk geval geaccepteerd door mijn accountant en de belasting en daar gaat het mij in eerste instantie om.
Star Counseling Geplaatst: zondag 11 December 2011 17:33
Raar advies van jouw accountant. Je werkt voor je kinderen, hebt als het goed is net als met andere cliënten ook met hen een contract op naam van je bedrijf en daarom mag je de uren ook als gewerkte uren schrijven, je verdiensten worden ook belast als inkomen! Daarbij gaat het om bovengebruikelijke zorg, anders was er geen indicatie gekomen en dan ben je op dat moment even geen moeder maar gewoon begeleider/persoonlijk verzorger.
Ik heb een tijdje de inkomsten voor het begeleiden van mijn zoon buiten mijn eigen bedrijf gehouden en dat via opting-in geregeld met de SVB, ik werd door mijn accountant op mijn vingers getikt dat dat niet klopte, omdat het namelijk precies HETZELFDE werk was dat ik verder als ZZP'er voor andere cliënten wel via mijn bedrijf deed. Dat schijnt dus niet te mogen. Zijn advies was dus toen om de werkzaamheden voor mijn zoon ook onder mijn bedrijf te laten vallen en sindsdien (2009) doe ik dat ook netjes. De uren tellen dus ook gewoon mee in de urennorm. De uren dat ik voor mijn zoon werk kan ik namelijk ook niet voor iemand anders werken en die uren had ik anders uitbesteed aan iemand anders die hem dan zou begeleiden. Dat ik daarnaast ook zijn moeder ben maakt het niet anders.
Tamara Geplaatst: zondag 11 December 2011 17:55
Bedankt voor je reactie. Mijn mening is precies gelijk aan die van jou. De SVB heeft mijn eigenlijk verplicht de contracten over te laten nemen door mijn bedrijf omdat het niet naast elkaar kan .Belasting technisch zijn je neveninkomsten dan gelijk aan je bedrijfsinkomsten. Zo zie je maar ik denk er zelf nog lang zo gek niet over. Bedankt voor de tip!

Groeten Loekie08
San Geplaatst: maandag 06 Februari 2012 20:34
Wat zet je dan in je freelance contract bij wat is je relatie met de budgethouder ? Begeleider, zorgverlener of ook ouder ?
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 07 Februari 2012 21:40
Hallo San6. Ik heb geen freelancecontract met mijn zoon maar een overeenkomst van opdracht. Daarbij heb ik vanuit mijn bedrijf mijn eigen overeenkomsten gemaakt en daarin staat de vraag (ook in de oude overeenkomsten van de SVB overigens) wat je relatie tot de zorgvrager is NIET. Ik vind het namelijk ook helemaal NIET relevant wat je relatie tot de zorgvrager is, dit is alleen relevant als je een arbeidsovereenkomst met iemand sluit, omdat het dán niet mogelijk is om als direct familielid bij de zorgvrager in dienst te komen, omdat er geen sprake kan/mag zijn van een gezagsverhouding. Ik vind het persoonlijk dan ook vreemd dat deze vraag ook in de standaard freelance overeenkomst van de SVB staat!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.