1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

vrijheid

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 21 Juli 2010 23:25
Graag wil ik weten welke vrijheid ik heb met het inkopen van zorg.
We hebben een indicatie voor begeleiding in groep. Nu willen we dit eigenlijk toch liever gaan gebruiken voor individuele zorg. Nu is mijn vraag,mag dat zomaar..
of moeten we hier eerst hier weer goedkeuring voor aanvragen bij het zorgkantoor.
Kevin Geplaatst: donderdag 22 Juli 2010 12:16
Beste Ingrid,

Het PGB is juist in het leven geroepen zodat je zelf totale bestedingsvrijheid hebt.
Natuurlijk moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Mijn ervaring is dat het zorgkantoor akkoord gaat met bestedingen zolang het 'ouders ontlast' (ontlasten is ook; dat je je werk kunt opzeggen en zelf voor je kind gaat zorgen. Dan heb je niet meer de druk van zorgen en werken en ben je dus ook ontlast :P) en het goede zorg is (dus bv door iemand met een juiste opleiding, al kijken ze hier niet heel nauw naar....).

En natuurlijk mag je geen PGB besteden aan andere dingen dan zorgverleners. Dus geen entree kaartjes voor het zwembad e.d., wel een iets hoger salaris voor degene die met je kind naar het zwembad gaat en dan betaald diegene van zijn salaris de entree-kaartjes (klinkt raar, maar dat mag dus gewoon.).

Dus, wat jij wilt, dat mag, en daar hoef je geen toestemming voor te vragen bij het zorgkantoor. Overigens doen wij dit zelf ook, al bijna drie jaar. Waar je wel op moet letten is dat het ciz bij een herindicatie graag een zorgplan of iets dergelijks wil zien. Dus hoe gaat het met de ontwikkeling, welke doelen zijn er gesteld en welke doelen zijn behaald. En wanneer wordt dit alles geevalueerd. het is dus wel verstandig om zelf een zorgplan op te stellen. Maar, het mag!

Wil je nog meer informatie, stuur mij dan even een prive-berichtje.

Vriendelijke groetjes,
Brenda.
Geplaatst: donderdag 22 Juli 2010 20:22
Hoi Brenda,

Dank je wel voor je reactie.

Zoals ik dus al zei: willen we het PGB anders gaan inzetten. De instantie waar we eigenlijk mee in zee wilde gaan, attendeerde me erop, dat ik de zorg niet zomaar even zelf kon omzetten.Dat ze dat dus vanuit het zorgkantoor nooit gaan goedkeuren. De zorg die we in eerste instantie daar in wilde kopen was gebasseerd op spel en ontspanning en sociale contacten. Nu we vanuit school ook vast lopen met allerlei zaken en hier thuis mee ontlast willen worden,willen we dus een geschoold iemand in huis halen om onze zoon hierin te begeleiden en ons een stuk in te ontlasten.
Zij kan ook een zorgplan opstellen, dit is geen probleem. Zo kan je het dan toch onderbouwen.

Dus geen probleem volgens jou???

dat zou fijn zijn !!!

Groetjes Ingrid
Ad Geplaatst: zaterdag 24 Juli 2010 10:45
Weet je wat ik op de site, die ik al lang volg, altijd zo vreemd vind.?
Velen "droppen" op de site allerlei vragen die zonder meer beantwoord zouden kunnen worden indien men even en mailtje of telefoontje pleegt naar het zorgkantoor...
Het gevolg is dat er op velerlei vragen allerlei persoonlijke meningen en ideeen worden gegeven en ontstaan en de vraag daarop is of die allemaal de juiste zijn...
Zijn "we" soms bang geworden nul op het request te krijgen van het zorgkantoor.? Of willen we t.z.t. bij een evt. controle op de PGB administratie het risico lopen de niet terecht besteedde kosten te moeten terugbetalen.?
Mij lijkt de keuze snel gemaakt, maar wie ben ik...??
Geplaatst: zondag 25 Juli 2010 00:12
Ik heb net de herindicatie achter de rug, ik had keurig alle functies gebruikt (daar kan het dus niet aan liggen) de indictie steller benoemde dat wanneer mensen wel de indicatie aangevraagd hebben maar niet gebruikt hebben, dit geen problemen geeft bij de verantwoording (bestedingvrijheid) maar wel bij de volgene indicatie. Alles wat maar wijst op vrijetijd besteding, werd niet geïndiceerd. Ook niet wanneer je kind vanwege zijn lichamelijke handicap zelf nergens naar toe gaat.
Joke

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.