1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Gastblog: Juist, Tijdig en Volledig

32 Reacties

Roan en PGB-hulp Yvonne Foto: pgb-hulp Yvonne met Roan

27 februari, ergens rond 7.00 uur, word ik vaag wakker van een geluid. Brievenbus… en weg ben ik weer. Zeker tot 8.30 uur. Als ik dan de trap afloop ligt er post. De declaratie van Yvonne, Roans pgb-hulp. “Huh, die komt toch altijd digitaal?”.

De betaling over januari was goed gegaan. Het had me vooraf heel wat moeite gekost, maar ze was verschenen op het SVB-overzicht bij ‘Zorgverleners’. Ik lever ook geen declaraties in. Niet per post en niet digitaal. Niet dat ik dat niet geprobeerd heb, echt wel, maar op de één of andere manier verdwijnen ze in een diep zwart gat. Een niet te dempen gat blijkbaar, want ettelijke exemplaren en kopieën moeten toch ergens bij de zorgkantoren en SVB liggen.

Zo langzamerhand vraag ik me af wat de oud papierprijs momenteel doet. Vergelijk die eens met het uurloon van een uitzendkracht en bekijk dan of de vermeende fraude misschien in een heel andere hoek zit. Maar goed, ik type dus alle urenbriefjes over in het SVB-systeem. Echt efficiënter is het niet geworden. Wel “Handmade and Created by Me”.  En frustrerend natuurlijk, want door alle afspraken terug te rekenen naar een uurloon verdwijnen en verschijnen er centen. Het ligt eraan of je veel uur werkt of weinig en dat scheelt per maand. Maar, afhankelijk daarvan, krijg je dus een paar cent teveel of te weinig. Ik snap dat het afrondingsverschillen zijn en het gaat maar over een paar centen per jaar maar het irriteert me mateloos. Zelf was ik altijd erg precies op iedere cent. Zo langzamerhand vraag ik me af wat al die centen op het totaal doen? Zou de SVB een speciale rekening ‘Afrondingsverschillen’ hebben? En zullen ze hem ooit nog terug kunnen vinden? Als hij op papier staat vast niet.

Al mijmerend boven de post heb ik ondertussen ook een kop koffie gehad. Daar word ik altijd wat positiever van. En dan gaat de telefoon! Ik schrik me wezenloos. Telefoon zo vroeg op mijn vrije dag voorspelt weinig goeds. Meestal is het een moeder, kind of kleinkind en een combinatie daarvan is ook mogelijk. En meestal moet ik dan iets. Of het kost iets. Dat kan ook. En altijd moet het snel en is het dringend. Maar het is Yvonne. Ze steekt meteen van wal: “Heb je hem gekregen?” En dan volgt er een lang warrebollig verhaal dat begint met een excuus voor de aanlevering, maar de leesbaarheid en de kleine vakjes en….een lange rij met zorgkantoren, gemeenten, budgetten en cliënten. “Gaat het wel goed?” vraag ik. Ze werkt immers bij meer mensen. Gewoon fulltime en ze is alleen. Geen achtervang dus voor uitblijvende betalingen. “Ja” zegt ze. “Het lukt wel. Ik had het al ver van tevoren aan zien komen. Vorig jaar al, maar ik had niet verwacht dat het zo lang zou duren. Zelfs van vorig jaar is nog niet alles binnen.” Een paar dagen later krijg ik een mailtje van haar. Het is gelukt, de betaling van Roan is binnen.

Als ik haar in maart tegenkom is de afkorting SVB voldoende om de rustige Yvonne te veranderen in een felle tante. Ze vraagt of ik haar wil laten zien waar in het systeem de urenverantwoording zit. Natuurlijk wil ik dat en terwijl ik dat doe luister ik naar het verhaal over de SVB, zorgkantoren, budgetten en dat ze het zat was. Ze heeft voor één van haar cliënten de hele handel opgepakt, is naar het stadhuis gereden en heeft de dossiers op de balie gekwakt. Daarvoor zit een hele rij kastjes en muren, kopieën, telefoontjes, gesprekken en organisaties. De mevrouw aan de balie was erg begripvol. Yvonne was niet de eerste die voor haar neus staat met een map en frustratie. En eerlijk is eerlijk, er wordt zowaar een keer teruggebeld. En nog een keer. Dat is tegenwoordig echt een feestje waard. Terugbellen… wie weet nog wat het betekent? Teruggebeld door een ambtenaar, een manager nog wel, die absoluut belooft, met de hand op zijn hart en anders mag ze hem terugbellen, maar het gaat nu echt snel geregeld worden. Binnen een paar dagen!

Mooi niet dus!

Wat nu als al die lieve rustige doorwerkende Yvonnes echt in de stress schieten? Thuis moeten blijven, bijtanken, overspannen zijn, in de schulden zitten en gewoon kappen met de zorg? Is daar al een noodscenario voor? Kunnen we er vast aan beginnen, want ik voorzie dat we het snel nodig hebben en nu weet ik nog hoe ik moet kopiëren. Dubbelzijdig en efficiënt. Enveloppe erom, zegeltje erop en massaal afschieten richting zwart gat. Daar zitten straks ook alle pgb-hulpen en mantelzorgers. Misschien moeten we die omscholen naar administratief medewerkers SVB. Ze hebben al ervaring zat. Eigenlijk hoeven ze alleen nog maar te leren hoe je Juist, Tijdig en Volledig betaalt. En iedereen die ooit een pgb beheerde, weet dat dat niet zo heel erg moeilijk is.

32 Reacties

  • Esther zei:

    tja dat was te verwachten ook de belastingdienst raakt altijd alles kwijt en legt dan vervolgens de schuld bij de cliënt. Als ik iets moet inleveren bij een overheidsinstantie of zo dan ga ik er heen en vraag om een ontvangstbevestiging, maar om dat nu maandelijks te moeten doen?

  • michelle zei:

    Mooie omschrijving van de complete chaos bij de SVB!

  • Peter zei:

    Tsja, ik weet het niet hoor.
    Ik vul met mijn cliënt de declaraties digitaal in en twee dagen later staat het geld op mijn rekening. Misschien toch de moeite waard om te kijken of je alles goed invult.

    Ik vind het systeem overigens wel veel te ingewikkeld voor de gemiddelde oudere.

  • kees zei:

    trek mijn mond maar niet open.
    Ik vroeg een keer zit er achter de printer een papier vernietiger ? hoe zo vroegen ze.
    dat digitale facturen en overeenkomsten niet aankomen ook al ontvang je een bevestiging.
    nee was het antwoord. mag u nooit fouten maken, natuurlijk maar als ik er zoveel maakt is de vraag of een instantie blij met mij wordt.
    Ik moet namelijk bewijzen dat ik de factuur echt ingestuurd heb.
    Als de belastingdienst mij een brief stuurt die niet aankomt moet ik ook bewijzen dat ik die niet ontvangen heb.

    Precies andersom.
    Klacht indienen heeft geen zin, ik kreeg als antwoord dat ik nikst ingestuurd had, dus dan kunnen wij niet uitbetalen.
    Als je facturen of iets mail, direct bellen en vragen of ze in de put duiken of ze deze ontvangen hebben.
    dan ligt deze nog redelijk boven in de put. anders wordt het zoeken naar een spelt in de hooiberg.

    Deze puinhoop was voorspeld maar de vvd er geloofde dat dit wel mij viel meneer van Rijn en schippers
    jammer nog eens jammer . als pub houder doe ik alles gratis met liefde niet voor de svb en de vvd.
    ik wens een ieder veel sterkte die met de svb moeten vechten

  • marianne zei:

    Wij hadden wat problemen met de contracten en zorgbeschrijvingen die kwijt waren. Zowel bij het zorgkantoor als bij de SVB. Gelukkig had ik overal foto's van gemaakt zodat ik kon bewijzen wat er allemaal in de envelop zat. Dus als 1 contract was aangekomen dan de rest ook!!
    Nu het eenmaal loopt mogen wij niet klagen. 2 dagen nadat ik urenbriefjes en rekeningen digitaal heb gedeclareerd is het geld al overgemaakt. Hoop dat dit heel snel voor iedereen zo is en dat het voor ons zo blijft!

  • Astrid zei:

    Ik werk bij meer kinderen. Eerst ontving ik niets en de afgelopen dagen kreeg ik een rekening drie keer uitbetaald. Twee keer moeten ze dus terugvorderen. Daar gaat ook weer tijd inzitten. Van een kind moet ik nog betaald krijgen. Bij de SVB zijn ze nu alleen nog bezig met fouten maken. Overal om me heen hoor ik over onbetaalde verplegende en gefrustreerde pgb houders die overuren naken om recht te breien wat de SVB fout doet. Ik heb nog geen positieve berichten gehoord.

  • corinne westra zei:

    met de svb gaat het eigenlijk redelijk goed, de collega belt elke maand achter het geld aan en dan staat het zo op haar rekening.
    een ander verhaal is de uitbetaling via het zilveren kruis, daar is het een zeer grote puinhoop. er is t/m vandaag 2 april, niets uitbetaald, formulieren verdwijnen, duiken ineens weer op enz. de indicatie heeft aangegeven dat m'n cliënt recht heeft op een paar uur pv. op een of andere manier kunnen ze daar niet lezen. ik heb wel tel. contact gehad en niemand snapt er iets van, alsof ik het dan moet snappen. voorlopig hebben 2 mensen een ,,salaris,, van 3 maanden tegoed. hoezo een grote puinhoop, ik ben wel heel benieuwd wat de medewerkers van die kantoren zouden doen als er niet uitbetaald zou worden, ook gewoon aan het werk? zoals dat in de zorg gebeurt?
    Corinne uit dronten

  • TH zei:

    Peter, sorry hoor, maar hoe kunt u dit nu zeggen zonder de mensen te kennen? Zonder te weten dat hoe ze ook hun best doen, het goed invullen, achter de SVB Bank aan zitten, maar frustrerend genoeg de zorgverleners nog geen geld hebben ontvangen. Sorry, dit stuit mij even verkeerd tegen de borst. Dus roep voortaan niet zomaar even: "misschien toch de moeite waard om te kijken of je het wel goed invult?" Want het is al heel frustrerend dat de zorgverleners geen geld ontvangen, en dan moet je ook nog zo'n opmerking lezen als u als zorgverlener hier neer zet!

    Want ik vul het echt wel goed in! En de toekenningsbeschikking, contracten, alles is in orde! Maar 2 van mijn zorgverleners hebben tot nog toe van 2 maanden werken nog geen loon ontvangen van de SVB Bank. 1 zorgverlener is kwaad weg gegaan òmdat ze geen loon heeft ontvangen. En 1 zorgverlener heeft de maand januari wel ontvangen, maar tot nog toe februari niet.

    Ik heb sinds verleden jaar juni een PGB, en t/m december vorig jaar was ik hier heel tevreden mee. Maar vanaf januari? 1 groot drama!

    Geef a.u.b. ons het budget terug, want toen ik verleden jaar zelf het loon kon overmaken, hadden al mijn zorgverleners keurig op tijd hun geld, waar ze recht op hebben!

  • patricia zei:

    SVB maakt fout op fout. 1 cliënt van mij regeld alles via haar zorgverzekeraar. Zij wilt de regie in eigen handen houden. Deze maken het geld ,betreffende mijn factuur ,over op de rekening van de cliënt en deze maakt het over op mijn rekening. Nu heb ik het ook nog eens uitbetaald gekregen van de SVB . Hoe is dat mogelijk???? Weer een rompslomp erbij, moet ik straks weer terug storten. Van een andere cliënt maakt de SVB een maand 2 keer hetzelfde bedrag over. En van weer een andere cliënt betalen ze tot nu toe nog niet alles uit. Je wordt hier toch echt moe van.pfff.

  • mavis de vroede zei:

    Mijn tip is, stuur een niet mis te verstaan twitter- bericht @SVB-PGB met #pgbalarm.
    Je krijgt dan via een privé bericht het verzoek om je telefoon nummer en klantnummer(s) te sturen.
    Ze bellen jou dan. En zie daar, de week erna stond ineens al het geld op mijn rekening.Dan kan het blijkbaar ineens wel.
    Ik denk dat ze zo snel mogelijk uit het negatieve daglicht willen komen.
    Maar een vreemde manier om zelf achter je geld aan te moeten is het wel.

  • asjemenou zei:

    Pff... er worden vast nog fouten gemaakt bij de SVB, door die grote hoeveelheid mensen die er zomaar in hebben moeten rollen. Jammer, maar als je ergens moet beginnen en dan gelijk overstelpt wordt door te veel en te complex, dan duurt het langer voor je bent ingewerkt.
    Er gaat ook ontzaglijk veel al goed bij de SVB nu en fouten zijn ook al hersteld!
    Dus please, niet zo generaliseren....
    Succes verder voor iedereen, mezelf incluis.

  • Annemiek zei:

    En ondertussen werken we gewoon door.....
    Niet wetende wanneer je betalingen binnen komen.
    Vorige week heb ik een eerste betaling binnen gekregen via de svb van een client waar ik vanaf oktober vorig jaar al werk.
    Ik wacht nog op betalingen van december, januari en februari..
    Ik hou van mijn werk en voel me betrokken bij mijn cliënten...dus stoppen doe ik niet, zij kunnen er ook niks aan doen.
    Maar vraag me weleens af of en hoe Nederland zou functioneren als dit in andere bedrijfstakken zou gebeuren...

  • frank zei:

    Beste TH, en andere gedupeerden,

    ingeval de svb niet uitbetaald, dient de zorgverlener de
    pgb houder wettelijk aansprakelijk te stellen en de pgb houder komt
    dan juridisch gezien in de positie de SVB in rechte aansprakelijk te stellen ,met een advocaat, gewoon een kort geding

    mvg Frank.

  • murat zei:

    geacghte hulpgids;waroom doe ze zo moelijk ik regel voor mijn moeder alles en ze zeggen niekshoe moeten we doen svb doet zo moelijk tochg geen pgb wat is fout gegaan ik kreeg geen brief niekbel ik geen gehoor te druk meer zeggen ze nieksbij na twee maanden bel ik niet breiken leuk oor3 maanden geen pgb hoe moeten wij oplossen weet ik niet meer

  • Wilco zei:

    Ja frank, ik kan mijn budgethouders wettelijk aansprakelijk gaan stellen, maar ik ben al werk krijt geraakt door deze hele trekkingsrecht tragedie en nu denkt een tweede er ook aan om er helemaal te stoppen met het PGB. Dit door alle stress. Ik zit al 3 maanden zonder loon, werk gewoon door en mijn budgethouders schamen zich en krijgen hier stress van. Dit zijn geen gezonde mensen en dit hele gedoe is voor hen zeer belastend. Nu zit ik dus met een dubbel probleem...geen loon en werk verlies. Als ik ze nu ook nog wettelijk aansprakelijk ga stellen, weet ik zeker dat ik straks helemaal geen werk meer heb.
    Ik sta met mijn rug tegen de muur.

  • claudia zei:

    Ik dacht al dat alleen mijn post daar verdween. Ik probeer het vandaag voor de 3 de x. Zelfs aangetekend is het niet aangekomen en moet ik het alsnog opsturen.

  • Anja zei:

    Brief aan de Rijksoverheid:
    Geachte heer, mevrouw,
    Een vraag, en die komt recht uit mijn hart: hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de verantwoordelijke ministers die toestaan dat het bij de SVB zo'n puinhoop is geworden, nog steeds niet zijn afgetreden? Ik snap er echt niets van, als ik niet zou functioneren, krijg ik een waarschuwing en bij herhaling ontslag. Inmiddels wacht ik 3 maanden op uitbetaling van gewerkte uren voor budgethouders PGB. Meer dan eens dezelfde formulieren moeten opsturen, maar geen uitbetaling. Meer dan eens geprobeerd antwoorden te krijgen op vragen bij de SVB, maar wordt van het kastje naar de muur gestuurd, wel weer een hele hoge telefoonrekening, die ik vast niet vergoed krijg, toch? Of mag ik dit declareren? Als ik ook maar een dag te laat mijn belastingen niet betaal, heb ik een boete. Kan ik omgekeerd evenredig een toeslag verwachten op elke maand dat niet uitbetaald wordt? En wie gaat komende maand mijn huur betalen, ik ben door de reserves heen. En echt, ik ben niet de enige. Hoe kan het toch dat de verantwoordelijke ministers vrolijk doorgaan? Misschien omdat zij wél het salaris op tijd betaald krijgen en er niemand van hen eist dat ze voor dat geld kwaliteit in werk dienen te leveren?? Het zou wel heel sportief zijn als de verantwoordelijke ministers de moeite zouden nemen dit zélf eens aan de gedupeerden gaan uitleggen, recht uit hun hart, en zich niet verschuilen achter de afdelingen Voorlichting etc, waar wel weer een goede tekstschrijver een standaardtekst kan ophoesten. Wat moet je hier nu mee?

  • frank zei:

    Beste Wilco,

    dit moet dan ook onderling afspreken met je budgethouder
    zodat jij je loon uiteindelijk ontvangt,
    speel dit samen met je budgethouder, dat bedoel ik dus

    mvg

  • tiny zei:

    Inderdaad TH.. ben het met je eens...bij het invullen van declaratie kan weinig fout gaan! Ik heb nu eindelijk mijn salaris van jan/feb ontvangen en ja jullie raden het al.....1x dubbel gekregen....is vast een extra beloning voor al die telefoonkosten etc....

  • Bo zei:

    Het gedoe met de SVB is pas het begin van alle ellende. In mijn gemeente wordt er zwaar gehakt in de uren per client, en daarnaast wordt mijn uurtarief met bijna 30% verlaagd!

  • suzanna zei:

    ook ik ondervind problemen , ik stuur verschillende declaraties in :de svb zegt iedere keer dat dit of dat niet hebben te ontvangen.Ook beter"" meldingen worden zgn niet ontvangen! ook staan er berichten in mijn inbox pgb dat er onvoldoende geld is.Gemeente zegt wel aan te vullen,ik trek dat in twijfel.volgens mij werken ze gewoon langs elkaar heen.
    Ik heb nog nooit zo,n rommeltje gezien.Als ik zulke fouten maak zwaait er wat maar zij mogen fout op fout maken.SCHANDE doe aub het pgb bij de clieenten terug ,die zijn echt wel ik staat om het te beheren!

  • Patricia zei:

    Wat een ellende lees ik allemaal en wat voel ik me een geluksvogel dat bij mij alles wel perfect verloopt. Ik heb al jaren de urenbriefjes per post verstuurd naar de SVB en dat is dus zo gebleven. Het geld krijgen mijn zorgverleners nu zelfs eerder omdat het geld niet meer via mijn rekening wordt gehaald. Tot nu toe valt alles me 100% mee, wel zit ik nog in het overgangsjaar dus ik hoop dat volgend jaar geen rampjaar gaat worden.
    Maar tot nog toe geen problemen.

  • Marjan zei:

    Wat heerlijk herkenbaar om te lezen zeg! Ik vind je stijl van schrijven verfrissend Hanny. Als er tegenwoordig post van SVB is schiet ik al in de stress....en ik declareerde al jaren via de SVB. Ook ik heb alles -zorgovereenkomsten, urenbriefjes eyc. - meerdere malen aan moeten leveren: per post, mail en via MijnPGB ge-upload....en als klap op de vuurpijl moet ik nu ook nog aan gaan leveren bij de gemeente...terwijl ALLES! toch echt bij SVB aanwezig moet zijn. Ik word hier zo vreselijk moe van....

  • Roseline zei:

    Het is dat ik als hulpverleenster zo veel geduld heb. Ben al van November alles netjes aan het inscannen en opsturen. Post niet ontvangen, facturen niet ontvangen en ga zo maar door. Maar eindelijk vandaag na het zoveelste telefoontje het geld van Januari t/ m Maart bij geschreven van 1 cliënt. Er zijn ook nog facturen over de maand Januari die nog niet zijn uit betaald. Dus alle frustraties van bovenstaande reacties zijn terecht. Dit komt mede doordat de overheid op tv de indruk schept dat het op tijd wordt geregeld. Je moet wel een hele lange adem hebben en kunnen overleven

  • Arres zei:

    Het is om stapelgek van te worden. Dachten we eind januari nog dat het best wel goed ging met de betalingen , inmiddels lijkt het nergens meer op. Betalingen van de SVB komen te pas en te onpas. In veel gevallen is uit het bankafschrift niet op te maken voor wie de betaling is. Veel meer dan de opmerking dat het een spoedbetaling is van maand x, komen we niet. Van welke budgethouder de betaling is, weten ze niet. Ondanks dat we inmiddels een "hechte telefoonrelatie" hebben ontwikkeld met de SVB, komen we geen steek verder.
    Laat alstublieft de regie en het budgetbeheer weer aan de budgethouders. Die betaalden tenminste en bovendien keurig binnen 1 a 2 weken.
    Door al dit gedonderjaag wordt het voor steeds meer zorgverleners onmogelijk om nog zorg te verlenen en zien zij zich genoodzaakt om NEE te verkopen en de deuren te sluiten. Wij krijgen nu steeds vaker aanvragen van mensen die hun kind bij ons willen onderbrengen (wij zijn een logeeropvang voor kinderen met autisme en/of ADHD en bieden individuele- en groepsbegeleiding en kortdurend verblijf), omdat hun logeeropvang gestopt is. Wij durven echter bijna niets meer te doen, want wanneer krijg je betaald. De vaste kosten zoals bungalowhuur en personeelskosten lopen gewoon door. De rek om alles voor te blijven financieren is ook bij ons niet oneindig.
    Natuurlijk is er een betalingsplicht van de budgethouder en zou die de SVB achter de broek moeten zitten. Maar veel budgethouders hebben de hoop al opgegeven, dus blijven wij maar bellen. Opgeven ligt niet in onze aard en onze cliënten hebben de zorg hard nodig. Zouden we vandaag opgeven, dan kunnen we ook wij de deuren sluiten.

  • Elly Remmers zei:

    Ik ben vertegenwoordiger van twee PGB budgethouders, beiden zwaar gehandicapt. Zij wonen zelfstandig met Fokus assistentie.

    Op verzoek van het Zorgkantoor hebben beiden vorig jaar al meegedraaid in de pilot Trekkingsrecht. Alle voor de nieuwe wetgeving benodigde overeenkomsten en zorgplannen waren al in januari 2014 in het bezit van de SVB. Geweldig zou je zeggen, dan kan er bij ons niets mis gaan.
    Het gaat bij deze budgethouders om in totaal 4 zorgverleners.
    Toch zag ik, na inloggen op de site van de SVB, dat er niets stond over 2015; er waren geen zorgovereenkomsten zichtbaar.
    Ik kon dus de gewerkte uren niet digitaal declareren.
    Eind januari bleek dat een van de zorgverleners, degene met een maandloon en in dienst sinds 2006, niet uitbetaald kreeg.

    Vele malen contact gehad met de SVB; niets helder kunnen krijgen. Op mails wordt helemaal niet gereageerd.

    Weer gebeld n.a.v. het nieuws dat er in ieder geval een voorschot uitbetaald kan worden. Vraag gesteld: in de wacht, antwoord: er is geen nieuwe zorgovereenkomst binnen gekomen. Lariekoek natuurlijk want alles is in het pilotjaar al verzorgd.
    Wederom uitleg gegeven, weer in de wacht, antwoord het systeem moet de zorgovereenkomst aanpassen aan de nieuwe wetgeving...?? Er was toch geen overeenkomst?
    Omdat ik alles digitaal doe en alle informatie op het scherm voor mijn neus had heb ik opnieuw uitgelegd; overheveling van de begeleiding en HH ligt al lang bij de WMO. Budgets zijn binnen, beide budgets zijn geaccordeerd. Staat op hun eigen site hè!
    Gevraagd om een voorschot, in de wacht. Antwoord was dat dat niet mogelijk was; hoezo niet? Gerefereerd aan het nieuws, niets mee te maken, geen voorschot.
    Het gaat wel over een zorgverlener wiens volledige inkomen uit het PGB komt. Geen huur betalen is geen optie, de kinderen geen eten geven is geen optie; ik heb een voorschot uitbetaald vanuit mijn eigen middelen.

    SVB vraagt mij nieuwe zorgovereenkomsten op te sturen; ten einde raad op 06-02 van alle zorgverleners nieuwe overeenkomsten aangetekend verstuurd.

    Ik heb gebeld met de overheid, zij vertelden mij wat ik al weet uit de brieven van de Tweede Kamer, van Per Saldo etc. Bij Per Saldo heb ik een klacht ingediend.
    Na twee weken opnieuw Per Saldo gebeld; er zou wederom z.s.m. contact gezocht worden met het RRT van de SVB. Tot op heden niets van gehoord.

    Op 12-02 de WMO consulent van de gemeente ingeschakeld; zij ontving van de SVB het volgende antwoord:
    "Dit is me bekend. En is ook al geëscaleerd naar onze manager zodat dit opgelost wordt. Een termijn weet ik helaas niet.
    Het heeft wel degelijk de aandacht!
    Met vriendelijke groet,
    TIM EIJPE
    RELATIEBEHEER SVB SERVICECENTRUM PGB"

    Omdat ik de urendeclaraties niet digitaal kon indienen alles op papier gedaan en gemaild.

    Op 20-02 contact gezocht met de heer Koolen, woordvoerder PGB van de staatssecretaris; hij heeft de zaak diezelfde dag nog doorgemaild naar de SVB.

    25-02 en ik heb maar weer een keer gebeld met de SVB. Er staan nu zorgovereenkomsten op de site van drie van de vier zorgverleners. Helaas niet van de zorgverlener met een maandloon. Wel kan ik nu van die bewuste zorgverlener loonstroken van januari en februari downloaden…..
    Nu krijg ik te horen dat de uitbetaling geblokkeerd is omdat er een te hoog uurloon zou zijn voor de huishoudelijke verzorging. De medewerker is heel stellig maar na ca. 20 minuten gesteggel aan de telefoon blijk ik toch gelijk te hebben…..

    27 maart 2015; alle zorgverleners zijn betaald.

    Van de SVB heb ik op al mijn mails geen enkel antwoord mogen ontvangen; laat staan excuses voor de mega hoeveelheid extra werk. Vrijwillig meedoen met een pilot…. Weet niet of ik dat ooit nog zal doen.

  • Ineke Jongsma zei:

    Ik ben soc.psych.verpleegkundige. Werkzaam bij mensen met een psychiatrische achtergrond. Mijn verwachting i.v.m. de uitbetaling was vorig jaar niet zo erg hoog. Tot mijn verbazing worden alle ingediende rekeningen wel uitbetaald al is het soms 3 a 4 weken wachten. Wat mij wel is opgevallen dat veel gemeentes niet echt op de hoogte zijn van de regelingen. Ik vraag voor een klant naar de ondersteunende begeleiding. Dat is bij de desbetreffende gemeente niet bekend.
    Ik heb ze uitgelegd dat naast Huishoudelijke begeleiding ook de ondersteunende begeleiding voortaan onder de gemeente valt. Ze zou het nakijken. (Dit was eind maart.) Maar wat ik schrijnender vindt is dat sommige gemeentes moeilijk doen over een hulpverlener die geen opleiding heeft. (Maar wel goed is.) Een klant van mij krijgt te horen dat haar zoon een professionele hulpverlener of instantie nodig heeft. Zoon heeft in het verleden heel veel negatieve ervaring opgedaan met professionele hulpverlening. (pdd-nos) Moeder is door dit gedoe zeer gespannen en gestresst. Er werd nog de opmerking gemaakt dat de klachten van haar zoon dan wel over konden gaan. (gebrek aan deskundigheid bij een keukentafel gesprek)
    Valt hier wat aan te doen?

  • Annet zei:

    Heel herkenbaar. Bij één cliënt van mij zeiden ze dat ze het bedrag hadden overgemaakt. Niet naar mij, maar naar iemand met een andere naam en een ander rekeningnummer (een fraudeur??). Het geld is een maand later nog niet teruggevorderd. Wel heb ik eindelijk mijn geld.

    Maar: het kan nog erger:
    M.i.v. 1-1-2015 heb ik, naast PGB-cliënten, een contract met de gemeente voor zowel jeugd als volwassenen.
    Ik moet er ontzettend veel voor doen, de ambtelijke taal is niet te begrijpen voor een zzp 'er. Er was heel veel onduidelijk voor zzp 'ers. Het heeft me zo'n 40 uur en een hoop geld gekost om mee te mogen doen met de aanbestedingen,omdat wij aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen als aan een instelling. En nog kost het me ong. 2-3 uur per week, dan weer iets voor de statistieken, dan weer een fout, dan weer controle. En waarvoor? Cliënten heb ik nog niet gekregen.

    Ik heb ook de indruk dat mensen eerder een PGB krijgen nu, omdat het goedkoper is. Dus: nog meer werk voor de SVB

  • Sonja zei:

    Jammer om zulke berichten te lezen over de mensen die werken bij de SVB PGB. Ik ben er zelf werkzaam en vind het heel vervelend hoe ik en mijn collega's hier op worden afgeschreven terwijl wij hier helemaal niets aan kunnen doen! Er wordt zover ik zie nu heel zorgvuldig omgegaan met de papieren van onze clienten. Als er nog vragen zijn (ik weet ook niet alles, ben van de lage rangorde bij de SVB) hoor ik het wel onder mijn bericht?

  • Anja Tersteeg zei:

    Ook ik ben geen uitzondering in de rij ! Ik ben ook wettelijke vertegenwoordiger van budgethouders en al sinds geheel 2014 al in de administratie van het SVB
    Maar de uitbetalingen zijn een treurnis, vanaf januari geen juiste lonen, sommige geen enkel loon totheden. Onjuiste loonstroken. Ik kan blijven telefoneren, krijg de hoop en toezegging dat het goed komt, maar weer niks. Alleen gefrustreerde zorgverleners die echt in de financiële zorgen komen en mijn budgethouders hebben geen financiële middelen om hen een voorschot te kunnen geven.
    ook zij (de gehandicapten budgethouders!!!) krijgen hier zeer veel stress en schuld gevoel van. Wat hebben ze toch aangericht .....
    Plannen veranderen met zo'n grote impact.......om de fraudeurs uit te sluiten ! Nou die worden tot heden nog geadviseerd door adviesorganen! ! !*
    Heb er geen woorden voor.

  • Coby zei:

    Ook ik heb 3 maanden niet uitbetaald gekregen. Tot ik een formulier invulde bij Per Saldo. Zie onderstaande link. Binnen 3 dagen had ik het op mijn rekening staan.

    http://www.pgb.nl/nieuws-over-het-pgb/nieuws/actueel/zorgverlener-niet-betaald-of-andere-problemen-met-de-svb?waxtrapp=gbndnjEsHcwOdcPnBGaBhBIoD

  • TH zei:

    Coby, bedankt voor je link!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.