1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

onbetaalde facturen

Auteur Bericht
Loes Geplaatst: woensdag 15 Oktober 2008 10:01
Wat zijn de mogelijkheden als je een contract hebt als freelancer en de facturen niet betaald zijn.
Wij hebben een klant die al vanaf mei niet mee betaald.
We zijn nu gestopt met nieuwe uren te maken, maar wat zijn onze middelen om als nog de facturen betaald te krijgen?
Nelleke Geplaatst: woensdag 15 Oktober 2008 13:51
Stuur nogmaals een overzicht van de openstaande facturen en vermeld daarin dat wanneer er niet binnen bepaalde termijn gereageerd wordt je een incassobureau in de arm zult nemen. Maak een kopie voor de SVB. Neem daarna een incassobureau in de arm :wink:

Wanneer je een beroepsrechtsbijstandverzekering hebt kunnen zij je wellicht ook bijstaan in het terugkrijgen van je geld.
Geplaatst: donderdag 16 Oktober 2008 10:51
Ik vind meteen een incasso inschakelen wel ver gaan. Volgens mij is je belang dat er tot betaling overgegaan moet worden en zijn je kansen om dat te bereiken: communicatie. Wel zakelijk, maar open communicatie. Ik zou een nogmaals factureren (aangetekend) en dit begeleiden door een telefoongesprek waarin je probeert tot afspraken te komen.Waarom is er niet betaalt, is het geld niet voorhanden of wil men niet. Inzicht geven in de concequenties. Dit alles ook weer schriftelijk bevestigen. Evt. betalingsregeling voorstellen. Succes, henriette
Anne Geplaatst: donderdag 16 Oktober 2008 17:56
Wat heel belangrijk is, is dat je op je facturen een duidelijke betalingstermijn vermeldt. Verder is het ook handig om algemene voorwaarden te hebben, waarnaar je kunt verwijzen, maar heb je die niet dan kun je op een eventuele betalingsherinnering vermelden dat wanneer je cliënt niet binnen de gestelde termijn betaalt, je bij een volgende herinnering administratiekosten in rekening gaat brengen. (vermeld dan ook duidelijk welk bedrag je dan extra aan administratiekosten in rekening brengt). Helpt dit nog niet dan kun je aangeven een incassobureau in te gaan schakelen, soms is dat al voldoende om iemand aan het betalen te krijgen, soms niet en dan moet je dus een incassobureau inschakelen. Dan is het voor jezelf afwegen wat de kosten en baten zijn. Ben je lid van FNV zelfstandigen dan kunnen zij je evt. wegwijs hierin maken. Anders kun je gewoon eens informatie opvragen bij een incassobureau bij jou in de buurt over de mogelijkheden. Waarschijnlijk wil het incassobureau een bepaald percentage van het te innen bedrag voor hun diensten.
HZC Weert Comfortzorg Geplaatst: zondag 04 Januari 2009 22:30
wij maken gebruik van een incasso gebruik die de kosten laat betalen door de wanbetaler... alleen als er een gerechtelijk bevel aan te pas komt dan gaan wij pas betalen voor de diensten.... en als het bedrag niet te hoog is dan overgaan in de boekhouding op niet betaalde facturen...
maar in eerste instantie ga op zoek naar een incasso die niets rekent voor het te innen bedrag maar dit de wanbetaler laat betalen....
gelukkig hebben wij nog nooit gebruik van ons incasso bureau hoeven maken !

hzc weert
HZC Weert Comfortzorg Geplaatst: zondag 04 Januari 2009 22:37
maar wat wij ook doen is eerst eens vragen waarom de rekening niet is betaald.... en ook wij werken met termijnbetalingen als clienten niet meer met een budget om kunnen gaan, of indicaties zijn gewijzigd maar dit ons niet willen mededelen omdat ze zelf vinden dat ze niet zonder die zorg kunnen maar dit zelf niet kunnen bekostigen....
open communicatie is heel belangrijk met openstaande facturen....
en als het inderdaad gewoon is dat ze niet willen betalen.... ja wat let je dan om een incassobureau in te schakelen.... want dan is het gewoon onwil....
maar nogmaals wij hebben geen wanbetalers en degene die even niet kunnen door verschillende oorzaken hebben een afbetalingsregeling...
blijf altijd rustig.... en blijf in gesprek met je clienten om de oorzaak te vinden ... waarom ze niet betalen....
Marianne Geplaatst: zondag 11 Januari 2009 15:57
Het PGB dat betaald wordt aan de PGB-houder is het salaris voor een hulpverlener die wordt ingeschakeld.
De PGB-houder dient alleen als doorgever van dit geld.
Niemand hoeft er een boterham minder om te eten.
Dus als het PGB voor andere doeleinden wordt gebruikt, is dit een kwalijke zaak.
Er wordt geadviseerd aan PGB-houders een aparte rekening te openen voor het ontvangen van het PGB en het liefst zonder pas.
Dan kan er toch niets mis gaan?
Wanneer het vaak voorkomt, kun je het zorgkantoor om een intensieve controle vragen.
Als blijkt dat de PGB- houder het geld misbruikt, kan er alleen gebruik worden gemaakt van zorg in natura.
De zorgvragen kan dan alleen nog gebruik maken van bv een RIBW voor hulp omdat ZIN niet wordt uitbetaald aan particuliere hulpverleners.
m vr gr
Martine Geplaatst: woensdag 04 Februari 2009 23:21
ik ben hier altijd heel duidelijk in er staat duidelijk op mijn facturen dat er een belalings terijn van 14 dagen geld is er niet betaald dan herriner ik mijn mensen er vriendelijk aan , soms vergeet men het perongeluk
als er dan nog niet betaald is doe ik het schriftelijk en daar word dan ook gewaarschuwd dat las er binnen 14 dagen niet alsnog betaald is dat ik dan mijn werkzaam heden staak en tot incqasso overga en dat bijkomende kosten op hun rekening zijn staat ook op mijn facturen je hebt gewon recht om op tijd je geld te krijgen , zij willen hun inkomsten ook op tijd hebben ja toch en wij kunnen ook niet tegen de wooningbouw zegen sorry er betaald iemand niet ik betaal jullie ook niet
Geplaatst: donderdag 05 Februari 2009 07:20
wat ik hier een beetje mis , is het verhaal van de gene die het pgb heeft zeg maar, ff kijken naar ons eigen situatie, we hebben sinds november pgb als ouder doe ik zelf de persoonlijke verzorging maar kan je verklappen dat ik tot op heden nog geen cent heb gezien, de administratie is uitbesteed aan de svb. Die inmiddels al 2 keer een nieuw loonstrookje heeft moeten maken over de afgelopen maanden omdat er steeds dingen misgaan...en geld is er nog steeds niet. Ook het zorgkantoor "vergeet" soms gewoon te betalen ja echt , dacht dat t onmogelijk was maar helaas. Voor ons dus een reden om heel goed te bedenken wat voor zorg we inkopen want wij willen niet afgeschilderd worden als wanbetaler zonder dat we er iets aan kunnen doen.
Martine Geplaatst: donderdag 05 Februari 2009 15:44
dan kun je als client ook even je hulpvverlener bellen en uitleggen dat je pgb niet gestort is dan is er bij mij wel een mouw aan te passen en bel ik tersnoods het zorg kantoor maar het is niet goed om dan maar niets te zeggen en niet tt3e betalen
(verwijderd) Geplaatst: zondag 15 Februari 2009 12:56
Het blijft erg belangrijk om betalingstermijnen en de gevolgen van niet betalen vast te leggen in leveringsvoorwaarden. Op die wijze voorkom je iedere vorm van discussie en staat bij voorbaat al vast wanneer jij zal gaan starten met het vorderen van geld via een incassobureau. Leveringsvoorwaarden zijn echter duur en om die reden bied ik ze via mijn site voor minder dan € 40 euro aan. Klik op mijn profiel om verder te komen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.