1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wat kun je doen met pgb tijdelijk verblijf ?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 13 November 2007 01:27
mij is een pgb tijdelijk verblijf toegekend,
ik heb oa chronische pijnklachten en
vroeg aan Per Saldo of ik naar een kuuroord als bv Fontana in Nieuweschans
of Arcen in Limburg zou mogen gaan.

Per Saldo consulent zegt dat kuuroord niet betaald kan worden uit pgb-tv.

Dat vind ik vreemd, ik mag wel bij een particulier logeren, het hoeft niet een awbz instelling te zijn, nou Fontana Nieuweschans levert prima zorg ,warme baden, zwemmen, prima eten.

Wie heeft ervaring met pgb -tv ?

Wie heeft adressen van:

Zorg-hotels
of
particuliere logeer adressen ( voor somatische zieken, fysieke handicaps )
Geplaatst: dinsdag 13 November 2007 07:04
het is aan de ene kant zeer logisch dat je er niet alles mee kan! je zou voor verzorging naar de mc donald kunnen gaan of voor tijdelijk verblijf naar euro disney... maar voor kinderen als ze elke maad logeren betaal je net zo goed voor een rijtjeshuis of boerderij of ook organisaties die huren bij center parcs! zo ook met een kuuroord. je moet organisaties benaderen die wel uit pgb betaalt kunnen worden en mogelijk ook kuur oorden. je kunt ook een begeleider betalen en die inclusief het kurroord tarieven betalen dan kan diegene met het geld voor jullie het kuuroord betalen. op deze manier is je zorgvrager wel ook over de prijs van de locatie belasting kwijt! het wordt dus wel wat duurder als je deze toeslag ook mee moet rekenen maar het kan wel! (zo werkt een organisatie ook, inclusief ontbijt, slapen en dagbesteding) bellen of zoeken op internet. ze zijn er vast wel. maar wat ik nu bedenk: is het niet een ziekenfonfs kwestie? vaak krijg je als je goed verzekerd bent een kuuroord volledig of deels vergoedt! dan is een volledige ziekenfonds premie zijn geld wel waard!
M.C.T Geplaatst: dinsdag 13 November 2007 13:52
In theorie zou het m.i. kunnen als zorg, verzorging en verblijf worden gesplitst.
De "kuren" en het eten betaal je zelf en de overige zorg, verzorging en verblijf betaal je uit het PGB.
Het is voor het kuuroord een heel gedoe om dat allemaal te splitsen.

Ter vergelijking particulie bejaardentehuizen splitsen de nota's in zorg en verblijf. De zorg betaal je uit het PGB en het verblijf( woonfunctie) uit je pensioen.
Annelies Geplaatst: donderdag 15 November 2007 09:41
Op die manier, is een cliënt van mij, een week, in het zorghotel Groot Stokkert geweest.
Voor het verblijf in het hotel, ontving zij een rekening, die zij zelf heeft betaald.
Voor de persoonlijke verzorging en ondersteunende begeleiding ontving zij een gespecificeerde rekening, die zij heeft betaald uit het PGB-budget.

m.v.g., Annelies Blekman
Anne Geplaatst: donderdag 15 November 2007 11:43
Als aanvulling op wat Annelies hier schrijft. Groot Stokkert is een officieel zorghotel. Je kunt daar dus ook verblijven met een verblijfsovereenkomst en dat betalen uit je PGB. Daarnaast moet je een dan een zorgovereenkomst afsluiten voor de zorg die je nodig hebt (verzorging, verpleging, OB etc) Dit kan niet alleen voor het hotel, maar ook voor een appartement of bungalow (Als je een partner of kinderen hebt). Ik verblijf daar regelmatig op deze manier met mijn kinderen, omdat ik bijv. in vakantieperiodes thuis zonder hulp zit, omdat mijn hulpen dan vakantie hebben. In plaats van vervanging regelen (wat juist vaak in vakantieperiodes ondoenlijk is) regel ik dan zorg en verblijf in Groot Stokkert. Het is wat geregel, omdat je twee overeenkomsten af moet sluiten, maar het is echt de moeite wel waard!
Kijk hier voor meer informatie: http://www.grootstokkert.nl/ECR/GS_welkom/
Geplaatst: vrijdag 16 November 2007 11:08
aan annelies blekman,
als je client geen indicatie heeft voor pgb-tv moet ze het verblijf zelf betalen.
en voor hv en pb een zorgovereenkomst sluiten met Groot Stokkert.

Zonne 4 heeft m.i gelijk, verblijf en eten kan betaald worden met pgb-tv op Groot Stokkert, die helaas vanaf midden December vol zit.

Aangezien in de noordelijke provincies geen zorghotels/herstellingsoorden
voor somatische zieken , handicaps zijn , heb ik gevraagd aan mijn zorgkantoor hoe zij denken over kuurhotel/centrum

Antwoord :

Een kuuroord/kuurcentrum levert veel diensten die niet aangemerkt worden als AWBZ zorg.
Wel kunnen er verschillende diensten onder de aanvullende ziektekostenverzekering vallen.
De ziektekosten verzekering is dan hiervoor de voorliggende voorziening en kan er geen beroep worden gedaan op de AWBZ voor deze diensten.
Het Zorgkantoor zal als er een kuuroord wordt verantwoord vaak een gespecificeerde nota opvragen om vast te kunnen stellen of alle diensten die op de nota staan als AWBZ zorg worden aangemerkt (en dus verantwoord kunnen worden).

De kosten voor het verblijf kunt u vanuit uw PGB betalen.
Extra diensten/kosten, die niet aangemerkt worden als AWBZ-zorg kunt u niet vanuit uw PGB betalen.
Omdat het om een instelling gaat met een kamer van koophandel nummer dient u gebruik te maken van een zorgcontract met een zorginstelling.

-------------------------------------------------------------------------------------

Het kan dus wel , een kuurhotel...maar alleen verblijfskosten..
therapie-en , massages ed dienen prive of door de zorgverzekeraar betaald te worden !
M.C.T Geplaatst: vrijdag 16 November 2007 11:30
"als je client geen indicatie heeft voor pgb-tv moet ze het verblijf zelf betalen".
Dit klopt niet! Als je een PGB hebt voor één vorm van AWBZ-zorg mag je
je PGB ook besteden aan andere vormen van AWBZ-zorg. Zolang het maar AWBZ-zorg is.
Wat niet mag is zorg in natura accepteren terwijl je voor die zorg een PGB hebt.
M.a.w.: Als je een PGB hebt voor verzorging zul je alle verzorging uit het PGB moeten betalen.
Je mag evenwel je PGB voor verzorging ook aan tijdelijk verblijf besteden, behalve als je voor tijdelijk verblijf een indicatie hebt en daarvan in natura gebruik maakt.
Geplaatst: vrijdag 16 November 2007 16:37
Op die manier, is een cliënt van mij, een week, in het zorghotel Groot Stokkert geweest.
Voor het verblijf in het hotel, ontving zij een rekening, die zij zelf heeft betaald.
Voor de persoonlijke verzorging en ondersteunende begeleiding ontving zij een gespecificeerde rekening, die zij heeft betaald uit het PGB-budget.
--------------------------------------------------------------------------------------
Waarom heeft die client dan niet het verblijf betaald met haar pgb ob en pgb-pv ??
Geplaatst: vrijdag 16 November 2007 16:59
als je je administratie door de SVB laat verzorgen weet ik niet of SVB accepteerd of je tijdelijk verblijf kan betalen uit pgb-ob en pgb-tv.
Dat kan ik nergens opp www.svb.nl vinden van het schuiven met budgetten.

In het service bericht van svb staat dat svb streng zal letten op de
juiste besteding van pgb- awbz en pgb- wmo.
http://www.svb.nl/Images/Servicebericht-PGB-juni%202007_tcm47-171741.pdf
Anne Geplaatst: vrijdag 16 November 2007 23:42
Toch is het zoals gwehkamp schrijft. Een aantal jaar geleden had mijn zoontje nog geen indicatie voor tv, maar werd het door omstandigheden vrij acuut noodzakelijk dat er op korte termijn logeeropvang kwam. Ik heb toen een voortijdige herindicatie aangevraagd. Ondertussen had ik wel geld van de indicatie OB over, doordat het heel lang had geduurd voordat wij zijn PGB geld echt ontvingen, maar de indicatie wel met terugwerkende kracht vanaf het moment van aanvraag was ingegaan, daar zat bijna 3 maanden tussen. Ik kon toen ook niet eerder een begeleider voor hem aannnemen, omdat ik met mijn minimuminkomen geen loon voor een begeleider voor kon schieten.
Ik heb toen het Zorgkantoor gebeld met de vraag of ik de logeeropvang alvast van het overgebleven geld mocht in laten gaan en aangegeven dat we bezig waren met een herindicatie waarin wel tv was aangevraagd.
Voor het eerst hoorde ik toen dat je gewoon mocht schuiven met functies, als ze maar binnen de AWBZ vielen. Je mag dus ook als je geen indicatie hebt voor tv, dit wel inzetten en betalen vanuit het geld dat je voor OB of AB of PV of VP hebt gekregen. Op dat moment was voor ons de logeeropvang hard nodig en heb ik dus gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Een aantal maanden later hadden we de indicatie voor tv ook binnen.
Je mag dus altijd ook logeeropvang bekostigen vanuit je PGB, ook als je daar geen indicatie voor hebt.
Geplaatst: zondag 18 November 2007 20:22
daarnaast is de functie voor tijdelijk verblijf, in ieder geval voor kinderen bijna altijd zeker te krijgen! als je verzorging of verpleging of begeleiding nodig hebt als kind, en als ouders geef je aan zo nu en dan ontlast te willen worden
krijg je al tijdelijk verblijf erbij! het is een functie die je als ouders bijna altijd direct bij je eerste aanvraag al zou moeten aanvragen. kinderen logeren ter ontlasting van het gezin al vaker bij bijvoorbeeld grootouders en dat zou je dan ook met het pgb kunnen betalen!
M.C.T Geplaatst: maandag 19 November 2007 12:31
"In het service bericht van svb staat dat svb streng zal letten op de
juiste besteding van pgb- awbz en pgb- wmo".
Daar gaat de SVB niet over; dat is de taak van het zorgkantoor,
Geplaatst: maandag 19 November 2007 23:31
Daar gaat de SVB niet over; dat is de taak van het zorgkantoor,

In mijn geval controleerd het zorgkantoor dat...
maar..
als je de administratie uitbesteed aan de SVB blijkbaar niet..
want dat staat in de nieuwsbrief van SVB...
-----------------------------------------------------------------------
Past de zorg bij uw PGB?
Vanaf 1 juli 2007 gaan wij erop letten
of de werkzaamheden van uw
zorgverlener passen bij uw PGB.
Heeft u de salarisadministratie aan
ons uitbesteed voor een zorgverlener
die u niet uit uw PGB mag betalen?
Dan mogen wij van het CVZ de salarisadministratie
tot uiterlijk 1 januari
2008 voortzetten.
M.C.T Geplaatst: dinsdag 20 November 2007 10:53
Weer wat geleerd.
Het is goed om te weten, dat je bezwaar en beroep kunt aantekenen tegen zo'n besluit van de SVB.
Gast Geplaatst: vrijdag 23 November 2007 12:35
Maar je mag wel schuiven met de functies zal je bij de svb zit. Doe ik eigenlijk regelmatig.
Klaske Geplaatst: zaterdag 06 Maart 2010 19:10
Kun je ook een center parcs rekening als tv verantwoorden of moet dit via een logeer opvang gedaan worden.
Chantal Geplaatst: maandag 08 Maart 2010 11:06
Ik wil ook weten wat verblijf tijdelijk inhoudt. Ik moet binnen kort naar een detox prive kliniek in Vijverdal. Is het ook voor dit soort zaken?
Geplaatst: donderdag 08 April 2010 22:37
Hoi,

Misschien heb je aan de volgende link iets...je kan er een gids aanvragen.

http://www.deblauwegids.nl/?sitepicked=1

Groetjes Jolanda :D :wink:
Geplaatst: donderdag 08 April 2010 22:51
Nijverdal kan niet uit het PGB. Moet je aanvragen bij je zorgverzekeraar, je gemeente(WMO voorzieningen afd. Sociale zaken), of AWBZ(UWV). Bij de eerste moet je het eerst zelf betalen(voorschieten) en de rekening declaren. Goed uitvragen of het uberhaubt vergoed wordt dmv je aanvullende verzekering. Sommige gemeente geven indien nodig bijzondere bijstand dan mag je niet meer als 1.75 boven de bijstandsnorm verdienen en niet meer dan 5700 euro aan middelen hebben(spaargeld, auto enz). Succes...Jolanda
Rensje Geplaatst: donderdag 08 September 2011 10:26
HE . Ken je Hotel boerderij De Koekoeksklok bij Beilen. Daar kun je voor een redelijke bedrag verblijven en wordt er ook gezorgd. Zij hakken vaker met dit bijltje (hihi) en kunnen je vast helpen.
Groet Rensje

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.