1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Indicatie regelen voor meisje van 12 met Astma.

Auteur Bericht
Atie Geplaatst: maandag 16 November 2015 01:50
Graag zou ik willen vragen, of iemand mij tips kan geven over het aanvragen van een indicatie voor Persoonlijke Begeleiding van een meisje met Astma, hechtingsproblematiek, traumaverwerking (i.v.m. veelvuldige ziekenhuisopnames) en een ingewikkelde thuissituatie. Dit meisje had tot november 2015 een indicatie met Verpleegkundige Zorg erbij. Via de Kinderthuiszorg kreeg zij daarom een groot aantal uren zorg per week, ook om het gezin (er is nog een broertje van 7 jaar) te begeleiden en moeder pedagogische ondersteuning te geven. Twee keer in de week heeft het meisje fysiotherapie en moet regelmatig voor onderzoeken naar het ziekenhuis en andere therapieën.
Sinds de laatste tijd heeft het meisje geen verpleegkundige zorg meer nodig omdat zij haar medicijnen zelf kan innemen. Via het CJG is bekeken of zij in aanmerking komt voor een indicatie voor persoonlijke begeleiding maar dit is niet het geval, zegt men daar.
Moeder is overbelast en het meisje is nog steeds veelvuldig thuis i.v.m. ziekzijn en Astma, zij wordt ook regelmatig opgenomen in het ziekenhuis, zeker in de wintermaanden.
De thuissituatie is beladen. Moeder zit in de bijstand maar is aan het studeren om zodoende weer te kunnen gaan werken, maar als haar dochter zoveel thuis is, kan zij dit niet realiseren. Moeder is overbelast en zit met haar handen in het haar en zoekt een manier om tóch een indicatie te krijgen voor haar dochter en het gezin. Moeder wil haar dochter niet onderbrengen in een logeerhuis (MappaMondo) of een andere vorm van (buitenshuise opvang) ivm hechtingsproblematiek en heimwee. Er is op dit moment geen vaderpersoon in huis en familie kan maar sporadisch oppassen, met de vader van het meisje is er een moeizame relatie.
Ik heb bij dit gezin via de Kinderthuiszorg zorg geboden maar mag dit niet langer doen i.v.m. het aflopen van de indicatie.
Graag zou ik moeder raad willen geven naast de gesprekken die zij met het CJG heeft. Maar dit wil ik pas doen als ik écht een mogelijkheid heb gevonden! Hopelijk heb ik een redelijk duidelijke omschrijving gegeven van de situatie.
Hartelijke groeten,
A.J.Postma
:?
A Geplaatst: maandag 16 November 2015 09:06
Beste AJ,

Wat fijn dat dit gezin iemand heeft die het voor ze opneemt!
Om te beginnen vind ik het heel bijzonder dat CJG het gezin niet heeft verwezen naar de WMO. Dit meisje valt nu onder de jeugdwet en de gemeente voert deze wet uit. Het is per gemeente heel verschillend geregeld, maar als je er met het CJG niet uit komt zou ik je willen adviseren om naar het sociaal team van de gemeente te vragen met als hulpvraag 'individuele begeleiding'.
Pas als er een keukentafelgesprek is geweest en eventueel een afwijzing of 'maatwerk' is afgegeven weet je waar je staat. De eventuele afwijzing wordt ondersteund door een reden waartegen je altijd bezwaar kunt aantekenen.
Het is zo bijvoorbeeld ook nog mogelijk dat jij via PGB dit meisje of wellicht het systeem blijft begeleiden.
Belangrijkste advies: vast blijven houden tot je iets zwart-op-wit hebt wat je begrijpt.

H gr Anneke
M.C.T Geplaatst: maandag 16 November 2015 11:03
De huisarts kan ook indiceren voor jeugdzorg. Dat werkt wellicht sneller. Vervolgens kan moeder voor PGB kiezen en je inhuren.
Atie Geplaatst: donderdag 19 November 2015 00:12

Beste AJ,

Wat fijn dat dit gezin iemand heeft die het voor ze opneemt!
Om te beginnen vind ik het heel bijzonder dat CJG het gezin niet heeft verwezen naar de WMO. Dit meisje valt nu onder de jeugdwet en de gemeente voert deze wet uit. Het is per gemeente heel verschillend geregeld, maar als je er met het CJG niet uit komt zou ik je willen adviseren om naar het sociaal team van de gemeente te vragen met als hulpvraag 'individuele begeleiding'.
Pas als er een keukentafelgesprek is geweest en eventueel een afwijzing of 'maatwerk' is afgegeven weet je waar je staat. De eventuele afwijzing wordt ondersteund door een reden waartegen je altijd bezwaar kunt aantekenen.
Het is zo bijvoorbeeld ook nog mogelijk dat jij via PGB dit meisje of wellicht het systeem blijft begeleiden.
Belangrijkste advies: vast blijven houden tot je iets zwart-op-wit hebt wat je begrijpt.

H gr Anneke



Hallo Anneke,

Dank voor je reactie, ik heb mijn vraag op dit forum niet aan de moeder van het meisje laten weten, ik wil eerst zelf eens nagaan of er nog mogelijkheden zijn. Wel heb ik vandaag een mail gestuurd aan de belanghebbende van het CJG. Ik wil graag nog eens de reden weten, waarom PGB/WMO niet mogelijk zijn. Ik zal het hier melden, áls ik een reactie krijg!
Ik weet niet of moeder de energie heeft om weer bezwaar aan te tekenen tegen de afwijzing, er zijn wel voorstellen gedaan zoals een Mappa Mondo huis, maar daar voelen moeder en het meisje niets voor. Het kan natuurlijk zijn, dat er alweer nieuwe ontwikkelingen zijn...
H gr. A.J.
Maaike Geplaatst: donderdag 19 November 2015 16:23
Hallo

mag ik vragen of iemand weet waar die mevrouw woont,
want ik zit helaas in de wao, maar zou heel graag een (ziek/gehandicapt) kind, volwassene
willen helpen..
hoor graag reactie
groetjes, maaike

< Het mailadres is door de beheerder verwijderd. Het is niet toegestaan om e-mailadressen te vermelden, je kunt forumbezoekers verwijzen naar je profiel. Via het profiel kunnen ze dan contact met je opnemen. Deze regels helpen de privacy en het karakter van de Nationale Hulpgids te bewaren. >
M.C.T Geplaatst: vrijdag 20 November 2015 11:36
Voor de goede orde: wanneer het om het kind gaat is het jeugdwet. Wanneer het voornamelijk om moeder gaat WMO.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.