1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

goedkeuring nieuw zorgcontract

Auteur Bericht
Margot Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2015 15:28
Weet iemand of je moet wachten met werken tot de goedkeuring van een nieuwe zorgovereenkomst, of kun je vanaf de ingangsdatum van het contract gewoon declareren[achteraf]. De SVB betaald sowieso niet uit denk ik totdat de goedkeuring er is? Krijgt budgethouder bericht van de goedkeuring? En hoelang duurt dit gewoonlijk?
Nelleke Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2015 10:22
De goedkeuring kan heel snel gaan maar ook heel erg langzaam, dat hangt van de budgetverstrekkende instantie (gemeente, zorgkantoor) af en de SVB. Zodra jouw contract in MijnPGB te zien is kun je er van uit gaan dat het contract goedgekeurd is, dus jouw klant moet regelmatig inloggen om te zien of dit al gebeurd is. Het kan zijn dat de gemeente of het zorgkantoor om aanvullende informatie vraagt, zoals een begeleidings- of zorgplan. Dan duurt het langer voor een contract ingevoerd wordt.

In principe heb je nu al een rechtsgeldig document, namelijk een getekend contract, dus in principe zou je kunnen gaan werken.
Dan ligt de verantwoording voor uitbetaling wel bij de budgethouder, dus wanneer er geen goedkeuring komt moet die jou in het ergste geval uit eigen zak betalen.

Mocht je willen weten hoe de verwerking van het contract gevorderd is, dan moet de budgethouder toch maar even bellen met de SVB (WMO) of met het zorgkantoor (WLZ).
Lenie Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2015 12:11
ik heb afgelopen voorjaar 4 maanden moeten wachten voor de eerste betaling kwam of welk bericht dan ook. Stel je voor dat ik daar op had zitten wachten: dan had de cliënt geen zorg gehad!
Ron Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2015 13:09
Ik ben van vanaf mei aangewezen op betaling via het SVB.
Vóór deze tijd heb ik in overleg met de gemeente en mijn cliënt een behandelplan opgesteld via 'het ronde tafelgesprek'
Van het SVB heb ik pas in juli de eerste betalingen ontvangen van mei, na verschillende contacten te hebben gehad met de betreffende gemeente, mijn zorgontvanger en schriftelijk naar het SVB.
Volgens mij kun je reeds aan het werk maar tot alle bureaucratische rompslomp rond is moet je wachten op je geld.
Dit heeft bij mij gewerkt met terugwerkende kracht.
En nu maar hopen dat het goed blijft lopen
:shock: :? :wink:
Annet Geplaatst: zaterdag 10 Oktober 2015 19:59
Ik heb gelukkig nog nooit problemen ondervonden bij uitbetaling PGB via de SVB-bank. Niet bij nieuwe cliënten, maar ook een tijd geleden niet toen de SVB zoveel achterstand had met betalingen.
Caroline Geplaatst: dinsdag 13 Oktober 2015 23:31
Tot mijn grote ergernis werk ik al vanaf januari bij een demente vrouw, en is nog geen enkele nota betaald. Zo lang kan het dus duren, nu Achmea en SVB naar elkaar verwijzen voor dingen waar ze nog op wachten. Het contract is eerst goedgekeurd maar bleek toen bij de SVB niet te verwerken. Nu is er een nieuw contract, weer goedgekeurd, maar de tarieven staan er bij de SVB fout in. Als laatste zijn de nota's weer kwijt. Omdat mevrouw een bewindvoerder heeft (haar zoon, met wie ik wel steeds vriendelijk overleg, maar hij wordt ook helemaal moe van de bureaucratie), is mij door de SVB vriendelijk verzocht er zelf niet meer over te bellen, want ze mogen niks zeggen. Ik moet afwachten en afwachten.

Maar niet werken in afwachting tot zij eruit zijn is geen optie, want mevrouw kan niet zonder hulp! Ik blijf ervan overtuigd dat het uiteindelijk goed komt. Maar je hebt dus wel even een lange adem nodig, als je de pech hebt dat behandeling zo lang op zich laat wachten.
Nelleke Geplaatst: dinsdag 13 Oktober 2015 23:52
Vanaf januari niet betaald??? Dat is wel heel erg slecht. Dat je door de SVB vriendelijk verzocht wordt om niet meer te bellen is natuurlijk te erg voor woorden.
Helaas is het nog steeds zo dat er pas wat gebeurt wanneer je een berichtje op Twitter post. (#PGBalarm)
Mocht je niet zover willen gaan, en ben je ZZP-er? Dan kun je ook nog terecht bij helpdesk langdurige zorg. [email protected] of 030 – 273 99 00. Zij hebben een rechtstreekse lijn met het RRT voor zorginstellingen/ZZP-ers
Sonja Geplaatst: dinsdag 20 Oktober 2015 12:38

Vanaf januari niet betaald??? Dat is wel heel erg slecht. Dat je door de SVB vriendelijk verzocht wordt om niet meer te bellen is natuurlijk te erg voor woorden.
Helaas is het nog steeds zo dat er pas wat gebeurt wanneer je een berichtje op Twitter post. (#PGBalarm)
Mocht je niet zover willen gaan, en ben je ZZP-er? Dan kun je ook nog terecht bij helpdesk langdurige zorg. [email protected] of 030 – 273 99 00. Zij hebben een rechtstreekse lijn met het RRT voor zorginstellingen/ZZP-ers



Bedankt voor de tip! :)
Wat betekent RRT? :oops:
Nelleke Geplaatst: dinsdag 20 Oktober 2015 14:32
Rapid Response Team!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.