1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Nieuwe regels

Auteur Bericht
Laura Geplaatst: woensdag 21 Januari 2015 13:42
Ik doe al sinds 2009 de begeleiding van een inmiddels jongere via een Opting In contract. Ik heb alleen deze opdrachtgever, verder heb ik een vaste baan. Ik ben verpleegkundige. Nu heeft het SVB mijn uurloon verlaagd naar €20,- per uur maximaal. De Gemeente geeft aan, dat ik als professionele hulpverlener ingeschreven moet staan bij de Kamer van Koophandel en dan maximaal €34,- kan krijgen, maar dat kan niet, want om mij bij de KvK in te schrijven moet ik minimaal 3 opdrachtgevers hebben. Een soort Kip en EI probleem. Fijn ook voor mijn opdrachtgever, dat ze de ene dag te horen krijgt, dat er dit jaar niks veranderd. en echt waar de volgende dag de brief van de SVB ontvangt, dat het uurloon drastisch verlaagd wordt.
Judith Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 07:52
Als je Big Geregistreerd staat val je niet onder deze regeling volgens mij! Ook als je geen zzp-er bent. Succes!
M.C.T Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 11:38
Begeleiding is geen verpleegkundige hulp. Wellicht zit hem daar de kneep.
Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 12:17
Misschien is GGZ-verpleging wel = begeleiding ?
Laura Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 12:25
Dat begeleiding ook geen verpleegkundige zorg kan zijn, dat snap ik. Maar daar gaat het ze helemaal niet om. Ze zeggen niet, dat ik maar €20,- krijg om deze reden, maar alleen maar omdat ik niet sta ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Wel een hele vreemde manier om je professionaliteit te beoordelen.: "...... is mijn advies aan u om met uw zorgverleners te onderzoeken of ze zich kunnen inschrijven bij de kamer van koophandel. Vanaf volgend jaar is namelijk het uurtarief van 20 euro van toepassing als ze zich niet als ZZP-er of freelancer ingeschreven hebben. Als u dan een hoger uurtarief afspreekt dan zult u het verschil zelf moeten betalen."
Star Counseling Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 21:11
Er klopt niets van wat hier gebeurt! Ten eerste: ik ga ervan uit dat uw cliënt een lopende indicatie heeft en onder het overgangsrecht valt? Dan mag er tot aan herindicatie NIETS veranderen, omdat er sprake is van overgangsrecht en daarbij de regels gelden van vorig jaar. Pas na herindicatie gaan de nieuwe regels van de WMO2015 of de jeugdwet in en dit is per gemeente verschillend.

Verder moet er dan in de bepalingen van de betreffende gemeente staan dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen hulpverleners in loondienst en ZZP'ers of freelancers. De meeste gemeenten hanteren een lager tarief voor mantelzorgers en familieleden, maar iemand die in loondienst is is per definitie al geen familielid, omdat je daar geen arbeidsovereenkomst mee kunt afsluiten.

Dus als ik u was zou ik de cliënt adviseren om 1. in bezwaar te gaan en zich te beroepen op het overgangsrecht en
2. voor na de herindicatie eens goed te kijken wat er in de nieuwe WMO wet of jeugdwet staat m.b.t. het in loondienst hebben van zorgverleners.
Bianca Geplaatst: zondag 25 Januari 2015 11:48
Wat ik te horen heb gekregen (maar wel via zorgkantoor) is inderdaad een maximum uurtarief van 20 euro, behalve als je staat ingeschreven bij KVK OF BIG- Geregistreerd bent. Dus alleen een BIG registratie is ook voldoende.
Mariska Geplaatst: maandag 26 Januari 2015 12:28
Het klopt wel dat het 20 euro maximaal is.
Alleen als je staat ingeschreven bij KVK wordt het meer omdat je dan als zelfstandigen staat Maar om in geschreven te blijven als zelfstandigen moet je minimaal 3 clienten hebben.
Alles is momenteel aan het veranderen maar beter wordt het er niet op.
Marianne Geplaatst: donderdag 29 Januari 2015 18:41
Meld dit dilemma a.u.b. bij het meldpunt van Iederin!
Auti-Synergie Geplaatst: donderdag 29 Januari 2015 19:34
Bij het registreren als zelfstandig verpleegkundige bij de KvK kunt u wel opgeven dat u de intentie hebt om meerdere klanten te krijgen.
Dan zouden ze de inschrijving toch kunnen goedkeuren. Je moet ergens kunnen beginnen, natuurlijk.
U kunt via uw gemeente informatie zoeken over welke contracten er mogelijk zijn om begeleiding en verzorging te mogen geven. In Brabant loopt dit o.a. Via BIZOB en Tenderned. Maar andere regio's hebben hun eigen wegen.
U hebt al een zorgovereenkomst met uw klant, dus overgangsrecht zou wel toegepast moeten kunnen worden.

Heel veel succes!

Noortje
Cecile Geplaatst: donderdag 29 Januari 2015 19:53

Ik doe al sinds 2009 de begeleiding van een inmiddels jongere via een Opting In contract. Ik heb alleen deze opdrachtgever, verder heb ik een vaste baan. Ik ben verpleegkundige. Nu heeft het SVB mijn uurloon verlaagd naar €20,- per uur maximaal. De Gemeente geeft aan, dat ik als professionele hulpverlener ingeschreven moet staan bij de Kamer van Koophandel en dan maximaal €34,- kan krijgen, maar dat kan niet, want om mij bij de KvK in te schrijven moet ik minimaal 3 opdrachtgevers hebben. Een soort Kip en EI probleem. Fijn ook voor mijn opdrachtgever, dat ze de ene dag te horen krijgt, dat er dit jaar niks veranderd. en echt waar de volgende dag de brief van de SVB ontvangt, dat het uurloon drastisch verlaagd wordt.



Volgens mij mag dit niet: de S.V.Bank is niet de zorgvrager, en gaat niet over het uurloon noch over de onderhandelingen daarover, dat doe je met je cliënt!!!
De S.V.Bank is slechts de administrateur à raison de 15 miljoen euro dit jaar om fraudes op te sporen. Haha. Daarom is het uurloon verlaagd. Cecile
Ron Geplaatst: maandag 02 Februari 2015 21:34
Geachte,

Volgens mij kan de SVB niet het loon bepalen van een zorgverlener.
Het loon bepaal je met de zorgvrager.
Het Maximum loon ligt hoger dan welke de SVB aangeeft.

Alleen wanneer je familie bent van een zorgvrager b.v. dochter/ zoon dan mag je helaas voor € 20,-- per uur maximaal werken.

:shock: :D
Annet Geplaatst: woensdag 04 Februari 2015 21:19
20 euro staat voor informele zorg. Dit houdt in: moeder, vader, buurmeisje, vriendin enz.
Volgens mij wordt hier e.e.a. door elkaar gehaald.
Volgens het contract SVB mag je alleen werken met een VAR-WUO. Dat is een bewijs van de belastingdienst wat je krijgt als je 3 of meer cli:enten per jaar hebt.
Met de VAR-WUO is de cliënt ervan verzekerd dat je freelancer bent en dat de zorgvrager jou niet in loondienst hoeft te nemen.
Jij kunt met een VAR-WUO kosten declareren vij de belastingdienst.
Laura Geplaatst: donderdag 05 Februari 2015 12:52
Inmiddels heeft de zorgvrager na 1,5 uur bellen voor elkaar gekregen, dat ik mijn eigen uurloon houd. Het was een vergissing van de Gemeente. Fijn zo'n vergissing!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.