1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

telt PGB mee voor belasting?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 30 September 2011 21:41
Aan het eind van vorig jaar hield ik een deel van mijn PGB over. Volgens degene die voorgaande jaren mijn PGB voor mij beheerde, hoef ik dit geld absoluut niet op te geven bij de belastingdienst, immers het is niet mijn geld en het restant wordt teruggevorderd.

Op het forum van Per saldo kwam ik nu juist tegen dat het wél opgegeven moet worden. Je zou het resterende PGBbedrag dan als schuld kunnen opgeven. Echter, als je de drempel niet haalt, schiet dat ook weer niet op.

Ik kom er niet uit. Op site belastingdienst is ook niks te vinden.
Wie weet nu hoe het ECHT zit?
Heleen Geplaatst: zaterdag 01 Oktober 2011 13:20
Bel de belastingdienst op. :D
Geplaatst: zaterdag 01 Oktober 2011 13:52
"Je zou het resterende PGBbedrag dan als schuld kunnen opgeven"

Inderdaad zo moet het. Dit leidt er inderdaad toe, dat je vermogensrendementheffing moet betalen over je PGB.
Als je meer dan €20.000.- spaargeld hebt, betaal je 1.2% van maximaal €5000.- = €60.-
Heb je veel minder dan leidt het niet tot extra belasting.
Dit lijkt mij geen bedrag om van wakker te liggen.

Tip: zoek een bank met een goede rente en je hebt het er zo weer uit.
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 01 Oktober 2011 17:01
Gwehkamp schreef:

"Je zou het resterende PGBbedrag dan als schuld kunnen opgeven"

Inderdaad zo moet het. Dit leidt er inderdaad toe, dat je vermogensrendementheffing moet betalen over je PGB.
Als je meer dan €20.000.- spaargeld hebt, betaal je 1.2% van maximaal €5000.- = €60.-
Heb je veel minder dan leidt het niet tot extra belasting.
Dit lijkt mij geen bedrag om van wakker te liggen.

----

Ik heb het nog nooit opgegeven en ben ook niet van plan om dat te gaan doen, want zo simpel als Gwehkamp het voorstelt is het absoluut niet! Zodra je vermogen boven de 20.600 komt samen met het PGB geld (dat niet jouw eigen geld is!!) dan komt er dus een bedrag in box 3 te staan en heb je HELEMAAL GEEN RECHT MEER OP HUURTOESLAG! Kun je alle huurtoeslag van het voorgaande jaar terugbetalen, ookal is het geld niet van jou!! Het is dus wel even meer dan dat bedragje dat Gwehkamp hier opnoemt, terugbetalen van huurtoeslag kan bij maximale huurtoeslag oplopen tot een bedrag van 3000 euro! En dat moet je dan terugbetalen, omdat je geld van een subsidieregeling op je rekening hebt staan (naar ik aanneem ook een speciale PGB rekening, in mijn geval in elk geval wel!) dat NIET VAN JOU IS en wat je gewoon terug moet gaan betalen. Op advies van mijn accountant geef ik dus het PGB geld dat over is van een jaar (vorig jaar ruim 3000 euro) niet op, want in april als de definitieve beschikking van het voorgaande jaar binnen is, betaal ik dat gewoon keurig netjes terug aan het zorgkantoor.
Geplaatst: zaterdag 01 Oktober 2011 20:15
Star Counseling schreef:
"Ik heb het nog nooit opgegeven en ben ook niet van plan om dat te gaan doen, want zo simpel als Gwehkamp het voorstelt is het absoluut niet! Zodra je vermogen boven de 20.600 komt samen met het PGB geld (dat niet jouw eigen geld is!!) dan komt er dus een bedrag in box 3 te staan en heb je HELEMAAL GEEN RECHT MEER OP HUURTOESLAG! Kun je alle huurtoeslag van het voorgaande jaar terugbetalen, ookal is het geld niet van jou!! Het is dus wel even meer dan dat bedragje dat Gwehkamp hier opnoemt, terugbetalen van huurtoeslag kan bij maximale huurtoeslag oplopen tot een bedrag van 3000 euro! En dat moet je dan terugbetalen, omdat je geld van een subsidieregeling op je rekening hebt staan (naar ik aanneem ook een speciale PGB rekening, in mijn geval in elk geval wel!) dat NIET VAN JOU IS en wat je gewoon terug moet gaan betalen. Op advies van mijn accountant geef ik dus het PGB geld dat over is van een jaar (vorig jaar ruim 3000 euro) niet op, want in april als de definitieve beschikking van het voorgaande jaar binnen is, betaal ik dat gewoon keurig netjes terug aan het zorgkantoor."
-----
Precies! Dat is de kern van het probleem. De huurtoeslag. Ik dacht het ook zo te doen als StarCounseling zegt, op aanraden van degene die vroeger mijn pgb voor me beheerde. Maar aangezien de belastingdienst inzicht heeft in je saldi, gaat het vrees ik toch uiteindelijk mis met de huurtoeslag (heb net bezwaarschrift ingediend om stopzetten huurtoeslag te voorkomen, maar vrees het ergste).
Ben een typisch gevalletje van spaargeld moeten 'opeten' van de instanties, maar zo gaat het wel verrekte hard. :( (2400 euro huurtoeslag retourneren dit jaar? omdat ik zogenaamd vermogen heb, wat dus helemaal niet van mij is!).
Zou er door belangenclubs voor pgbhouders niet allang hierover stampij gemaakt moeten zijn bij de belastingdienst??
Het is toch gestoord dat je wordt gestraft (huurtoeslag terugbetalen) omdat je zuinig ben geweest met zorg inkopen. Slaat echt nergens op!!
Geplaatst: maandag 03 Oktober 2011 19:16
Het PGB op een aparte rekening laten zetten. En niet op de rekening waar ook je gas en licht, boodschappen e.d. van afgaan.PGB is geen eigen vermogen, dus hoef je er ook geen belasting over te betalen. Alleen als je salaris krijgt uit het PGB.
Geplaatst: dinsdag 04 Oktober 2011 10:34
Er hangt inderdaad meer mee samen dan ik aanvankelijk dacht.

Ook de eigen bijdrage AWBZ is deels aan vermogen gekoppeld:
4% van het vermogen wordt bij het inkomen opgeteld om vervolgens de Awbz-bijdrage te bepalen.
Voorshands zie ik alleen als mogelijke oplossing om per 30-12 het geschatte overschot naar het zorgkantoor terug te sturen.
Wel vooraf vragen hoe dat precies moet, zodat de betaling aan de budgethouder gekoppeld wordt.
Niet opgeven is geen optie. Ik geef alleen adviezen, die bij mijn weten legaal zijn.

PS voor JOJO: Alles wat op een van jouw rekeningen staat of die van minderjarige kinderen, ook kontanten, is vermogen. De belastingdienst vindt het niet interessant wat jouw bedoeling met zo'n rekening is.
Margriet Geplaatst: vrijdag 07 Oktober 2011 13:25
Volgens mij moet je het inderdaad opgeven en daarna ook als schuld opvoeren dan wordt het bedrag er weer afgetrokken en kom je weer op 0.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.