1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

vrije ondernemer of dienstverband?

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 16 Mei 2010 13:42
graag wil ik vragen wat in mijn situatie het beste is: ik heb een eigen bedrijf (13 jaar) daarnaast ben ik maatschappelijk werker en begeleid twee cliënten via een PGB. Bij de een is dat een K2 ambulante begeleiding. De andere client heeft een ZZP-6. Ik begeleid hem vrijwel geheel alleen. Het is niet strikt te bepalen hoeveel hulp ik kan inschakelen. Dit heeft te maken met de persoonlijke problematiek. De werkers tot nu toe hebben het niet gered cq zijn afgehaakt.
Nu krijg ik te horen dat ik een V.A.R. verklaring moet hebben, maar dan wel 3 clienten op jaarbasis moet hebben, Hoe zit dit dan met mijn bedrijf erbij? Ik zou evt. in dienstverband moeten werken, als ik meer dan 3 dagen bij de cliënt ben. Ik vind dit niet te overzien. Mijns inziens blijf ik het liefst vrije ondernemer. Ik sta ingeschreven bij de KvK, voor beide ondernemingen.
Dan heb ik nog een tweede vraag: een van de helpers heeft mij facturen gestuurd met een berekening van 19% BTW. Nu lees ik op dit forum dat de PGB is vrijgesteld van BTW. Klopt dit en heb ik onterecht de BTW uitbetaald?
De reacties zijn erg belangrijk voor mij. Ik heb door omstandigheden de zorg voor de client op me genomen. En ik weet dat ik nooit de honorering krijg, die ik lever aan werk, maar ik wil wel de beste mogelijkheden binnen de aangegeven grenzen.
Ad Geplaatst: zondag 16 Mei 2010 17:38
Voor wat betreft de BTW kan ik je uit de brand helpen. Zie de onderstaande tekst:

Geen omzetbelasting (btw)

Koopt u als budgethouder zorg, hulp of begeleiding in bij vrij gevestigde hulpverleners, freelancers, organisaties of instellingen, dan mogen zij u geen omzetbelasting (btw) in rekening brengen. Dat is zo geregeld in het Belastingplan 2007, waarbij de Wet Omzetbelasting is aangepast.

De vrijstelling geldt voor alle zorgfuncties waar u een persoonsgebonden budget kunt krijgen op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), namelijk persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding en activerende begeleiding.
Ook tijdelijk verblijf is vrijgesteld van btw, op grond van een oudere regeling (waarbij elk verblijf op grond van de AWBZ is vrijgesteld van btw). De vrijstelling geldt ook voor huishoudelijke zorg die u inkoopt met een persoonsgebonden budget dat u van de gemeente krijgt op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Voor alle aanbieders
Het maakt voor de btw vrijstelling niet uit wie de diensten aanbiedt. Dat kan een bedrijf of instelling zijn, maar ook een zelfstandig ondernemer (zoals een zorgboer) of een freelancer. Het maakt ook niet uit waar de diensten worden aangeboden, bij u thuis of ergens anders.

Niet voor bemiddeling en administratie
De btw vrijstelling geldt niet voor bemiddelingskosten of voor administratieve diensten. Over die ondersteuning moet wel btw berekend worden.

Niet op de hoogte
Helaas blijken veel zorgverleners en hun belastingadviseurs niet op de hoogte te zijn van deze nieuwe regeling. Ze willen u daarom alsnog btw in rekening brengen. Dat is onjuist. De budgethouders in dat geval geadviseerd om de facturen van deze zorgverleners exclusief btw te betalen, dus na aftrek van het vermelde btw bedrag. Factureert de zorgverlener één bedrag zonder btw specificatie, ga dan goed na of het bedrag overeenkomt met het bedrag dat u in de zorgovereenkomst exclusief btw bent overeengekomen.

Meer informatie
Mocht uw hulpverlener discussie krijgen met zijn belastinginspecteur over de btw vrijstelling, dan kunt u hem wijzen op de letterlijke tekst van de wetswijziging, te vinden in het Belastingplan 2007, pagina 14, onderdeel F.


Uittreksel uit het Belastingplan 2007:
Pagina 14 :

F. Artikel 11, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel g, onder 2°, wordt “de diensten bestaande in thuiszorg als bedoeld in artikel 15 van het Besluit zorgaanspraken bijzondere ziektekostenverzekering, verleend aan personen ten behoeve van wie in een besluit overeenkomstig § 6 van het Zorgindicatiebesluit is vastgelegd dat ze op die zorg zijn aangewezen” vervangen door:

de diensten, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdelen a tot en met e, en h, van het Besluit zorgaanspraken AWBZ, verleend aan personen ten behoeve van wie in een indicatiebesluit op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten is vastgelegd dat ze op de in die onderdelen bedoelde zorg zijn aangewezen, alsmede huishoudelijke verzorging, bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning, verleend aan personen ten behoeve van wie ingevolge die wet vaststaat dat ze op die verzorging zijn aangewezen.
2. In onderdeel r wordt “gebezigd” vervangen door: gebruikt.

Succes,
Ad.
Pim Geplaatst: dinsdag 18 Mei 2010 10:19
Beste Louise (Maatwerk),

Omdat u veel vragen stelt zal ik pogen deze stuk voor stuk te beantwoorden.

:!: De andere client heeft een ZZP-6. Ik begeleid hem vrijwel geheel alleen. Het is niet strikt te bepalen hoeveel hulp ik kan inschakelen. Dit heeft te maken met de persoonlijke problematiek. De werkers tot nu toe hebben het niet gered cq zijn afgehaakt.
:arrow: Het is ook niet niks als iemand Zorg Zwaarte Pakket 6 toegewezen krijgt. Ik neem aan dat hier een psychiatrische achtergrond meespeelt? Dan is het wijs om contact op te nemen en te houden met een psychiatrische instelling waar de diagnose is gesteld om hun eventueel te consulteren in geval van oplopende problemen. Mogelijk een bed op recept of telefoon op recept zodat er een uitwijkmogelijkheid is. Mocht er inderdaad psychiatrische problematiek spelen, hou uw eigen veiligheid goed in de gaten, het liefst met iemand als achterwacht.

:!: Nu krijg ik te horen dat ik een V.A.R. verklaring moet hebben, maar dan wel 3 clienten op jaarbasis moet hebben.
:arrow: Een Verklaring Arbeids Relatie is een hulpmiddel voor klanten om vast te stellen in welke hoedanigheid u bij hen komt werken. In loondienst of als ondernemer zodat zij ook weet hebben welke extra kosten er eventueel bij komen kijken (denk aan afdracht sociale lasten, verzekeringen enzovoort).

Het is vrij eenvoudig dit aan te vragen en het wordt door de belastingdienst altijd opgestuurd, maar pas achteraf gehonoreerd. Als ik uw situatie lees dan kunt u gewoon de VAR Winst uit Onderneming aanvragen en krijgt u deze ook. Als u zekerheid wilt over of u als ondernemer word geaccepteerd door de belastingdienst is een telefoontje naar hen genoeg om uw situatie voor te leggen en antwoord te krijgen. Het telefoonnummer is 0800-0543. Let wel dat u als ondernemer voor de inkomstenbelasting wel aan een urencriterium moet voldoen.

:!: Ik zou evt. in dienstverband moeten werken, als ik meer dan 3 dagen bij de cliënt ben.
:arrow: U KUNT in dienstverband werken bij deze mensen. Dat is normaal gesproken mogelijk middels de regeling dienstverlening aan huis. Een vereenvoudigde vorm van loondienst waar een aantal voorwaarden aan vast zitten. Een van de voorwaarden is dat er niet vaker dan 3 dagen per week bij dezelfde klant word gewerkt (ongeacht de uren per dag).
Als u vaker nodig bent bij dezelfde klant is het nodig om in een normaal dienstverband te treden, mits u echt in loondienst wilt werken.

Meer informatie betreffende regeling dienstverlening aan huis:
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550

:!: Ik vind dit niet te overzien.
:arrow: Ik hoop dat ik met de bovenstaande beschrijving u wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen.

:!: Mijns inziens blijf ik het liefst vrije ondernemer. Ik sta ingeschreven bij de KvK, voor beide ondernemingen.
:arrow: En niets houdt u tegen om dat te blijven doen. Een VAR verklaring is zo aangevraagd en duurt in de regel slechts een of twee weken voordat u het in huis heeft. Soms zelfs korter. Verder verzorgt u zelf de contracten (voorbeeldcontracten kunt u eventueel vinden bij bijvoorbeeld ZZP Nederland)

:!: Dan heb ik nog een tweede vraag:
:arrow: Het kan zijn dat ik moeite heb met tellen, maar ik kwam tot een ander aantal. :wink:

:!: een van de helpers heeft mij facturen gestuurd met een berekening van 19% BTW. Nu lees ik op dit forum dat de PGB is vrijgesteld van BTW. Klopt dit en heb ik onterecht de BTW uitbetaald?
:arrow: Het is inderdaad onterecht dat een van de helpers u BTW in rekening heeft gebracht mits het hier dienstverlening betreft inzake begeleiding/ verzorging of verpleging van een cliënt. Voor administratie en aanvraag dienstverlening is wel BTW verschuldigd (als dit zo word gefactureerd althans). Als u de belastingdienst al heeft geïnformeerd over uw dienstverlening dan krijgt u waarschijnlijk binnenkort de vrijstelling binnen voor deze dienstverlening of heeft u deze reeds binnen gehad.

:!: En ik weet dat ik nooit de honorering krijg, die ik lever aan werk, maar ik wil wel de beste mogelijkheden binnen de aangegeven grenzen.
:arrow: Als u hier doelt op dat u niet betaald krijgt voor de gewerkte uren dan houdt u of de uren niet genoeg bij, factureert u niet de volledige uren of bent u niet duidelijk in het stellen van uw grenzen. (Het kan uiteraard ook zijn dat uw cliënt veelvuldig over uw grenzen heengaat)
ZZP 6 is een indicatie voor ongeveer 2 uur zorg per dag, 7 dagen in de week, in geval van kinderen is dat bovenop wat ouders van niet gehandicapte/ zieke kinderen geven aan hun kinderen (gebruikelijke zorg). Afhankelijk van uw tarief uiteraard (PGB tarief is om en nabij 38 euro budget per uur). Als u meer tijd per dag kwijt bent zult u moeten bekijken of dit voldoende budget is of dat u zakelijker en strikter moet worden in uw dienstverlening.
Hopelijk kunt u hier wat mee
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Taco Geplaatst: woensdag 19 Mei 2010 00:01
Toch weer knap hoe PIM van 2 vragen 8 toelichtingen kan maken.
Maar goed.

De zorgverlening is inderdaad vrijgesteld van BTW (tenzij je bijv. administratief en bemiddelingswerk doet).

Verder kan je rustig met je klanten een freelance contract aangaan. Een extra bedrijf naast je bedrijf is geen enkel probleem.
Staar je daarbij niet blind op het verkrijgen van de VAR: je bent immers al ondernemer (oftewel, vul de VAR gewoon zo gunstig mogelijk in).

Vraag me wel af, als je een eigen bedrijf hebt, of je niet gewoon op de hoogte zou moeten zijn van de eisen ten opzichte van ondernemingen..? (ondernemerschap voor de belastingdienst)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.