1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ondersteunende begeleiding

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 02 Januari 2010 19:37
Onze zoon krijgt ondersteunende begeleiding in uren.
Weet iemand wat hier allemaal onder valt?
Hij gaat soms logeren bij zijn opa en oma om ons een weekend te ontlasten.
Kan ik hen ook een vergoeding hiervoor geven?
Bedankt alvast.
Pim Geplaatst: zondag 03 Januari 2010 00:00
Beste Brigit,

PGB is bedoeld om professionele zorg in te kunnen schakelen, mantelzorg te ontlasten, ouders ruimte te geven en eventueel inkomensverlies ten gevolge van de benodigde extra zorg op te vangen.

Het is mogelijk en volledig legaal om PGB in te zetten voor 5 van de 6 gebieden waarvoor indicatie gegeven kan worden: Begeleiding (individueel en in groep), Verzorging, Verpleging, Vervoer en Verblijf. Dit mag ook als u er geen indicatie voor heeft!
Alleen als u geen indicatie heeft voor verpleging mag u daar geen PGB voor inzetten.

U mag ook uw (schoon-)ouders betalen vanuit het PGB. Dan kunt u ervoor kiezen ze in een loondienst constructie in te huren. De Regeling Dienstverlening aan Huis geld in dat geval (zie http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122515 ).
De Sociale Verzekerings Bank (SVB; http://www.svb.nl ) regelt in veel gevallen een correcte verloning en is daarbij gratis maar helaas niet in alle gemeenten beschikbaar.

Begeleiding strekt zich uit van het helpen bij aankleden, aanwijzingen geven of helpen bij het zelf doen van dagelijkse verzorging en voeding, helpen bij het zichzelf vermaken of samen leuke dingen doen, helpen bij of ondersteunen bij leren, zoeken naar werk en/ of dagbesteding, enzovoort.
Alles waar uw kind meer dan andere kinderen hulp bij nodig heeft. Voor het ene kind is het nodig dat er een volwassene continue in de buurt is, voor het andere kind is het nodig dat deze het spel start en intensief begeleid.

U kunt daarbij gebruik maken van professionals, welke u naast deze taken, ook kunnen helpen om verder te verduidelijken wat uw kind nodig heeft, en wat uw kind aan potentie in zich heeft.
U kunt ook gebruik maken van mensen waar u van denkt dat zij het in zich hebben om leuk met uw kind om te gaan en zo u een stukje rust gunnen in het vaak hectische en ingewikkelde bestaan wat u heeft met een kind met extra handicap. Dat hoeven geen gediplomeerde professionals te zijn maar mag ook iemand uit de buurt. Het is aan u om daar een afweging te maken. Zorg wel voor goede afspraken en zet deze op papier (op de website van de SVB zijn gratis doordachte voorbeeld overeenkomsten te verkrijgen)

Mocht u meer informatie willen, vraag gerust.
U kunt ook contact opnemen via {deleted by moderator: verwijs naar je advertentie}
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
M.C.T Geplaatst: zondag 03 Januari 2010 12:45
"De Sociale Verzekerings Bank (SVB; http://www.svb.nl ) regelt in veel gevallen een correcte verloning en is daarbij gratis maar helaas niet in alle gemeenten beschikbaar."

Hoewel deze vraag onder WMO staat, denk ik, dat het hier om PGB AWBZ gaat.
In dat geval kan iedereen bij de SVB terecht.
Ad Geplaatst: zaterdag 09 Januari 2010 21:42
Hallo Brigit,

Wat een "moeilijke" uitleg hierboven voor een "simpele" kwestie.!!
Als PGB houder heb ik o.m. de indicatie voor tijdelijk verblijf. Ook zonder deze indicatie mag je een PGB gebruiken voor o.a. "tijdelijk verblijf". Dit is volledig legaal. Veel ouders laten hun kinderen uit logeren c.q. opvangen in week-ends of enkele dagen m.b.v. het PGB....... :) .
Dus je mag je zoontje gewoon bij zijn opa en oma laten verblijven hoor. Het bedrag dat er voor staat in de PGB normen is E 102,= per etmaal. (in 2010) :!:
(zelf ga ik, bij vakantie of afwezigheid van mijn echtgenote, uit logeren bij mijn kinderen en heb op voornoemde wijze een contract met hun en betaal hun uit mijn PGB)
(wist je dat het zorghotel te Veghel E 185,= per dag logeren rekend.?excl. verpleegkundige en/of verzorgende)

Dus: Gewoon een "zorgovereenkomst met familieleden" GRATIS opvragen bij het SVB (zie de web site) en de overeenkomst op papier aangaan met opa en oma.

Op het verantwoordigsformulier gewoon vermelden: de namen van opa en/of oma en hun BSN nummer(s) en het bedag dat je hun hebt uitbetaald.
De opa en oma moeten -er van uitgaande dat zij een jaarlijkse belastingaangifte moeten doen- de inkomsten op geven in de aangifte in Box1 achter "inkomsten uit overig werk, bijverdiensten, alpha hulp e.d."

Mooi zou zijn als ze geen aangifte behoeven te doen omdat ze b.v. in een huurhuis wonen of 65+ zijn. In die gevallen vallen de inkomsten voor opa en oma óf onder de belastingvrije inkomsten (daar is een "drempel" voor van E 1500,= per jaar waarboven je pas belasting gaat betalen indien ze meer dan dit bedrag aan drempel inkomen hebt. Je wordt dan beschouwd als "vrijwillger") en boven de 65 betalen de oudjes slechts een weinig belasting over de bijverdiensten i.v.m. de lagere belastingtarieven... :lol:

Belasting technisch is het belangrijk even na te gaan bij wie van de oudjes ze de inkomsten opgeven, om een zo groot mogelijk belastingtechnisch "effect" te verkrijgen... :wink:

"Éenvoudiger kan ik het niet maken, wel simpeler".
Succes",
Ad. :wink:
Gast Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 20:35
OB- uren is per januari 2010 komen te vervallen. M.u.v. kinderen daar deze tot op heden nog niet allen geherindiceerd zijn. OB-uren gaat Begeleding heten en wordt zwaarder geherindiceerd. Met Ondersteunende Begeleding koopt u begeleiding in voor het begeleiden bij...... Logeeropvang in een beschermde omgeving vant onder Tijdelijk Verblijf.
Er was binnen in de AWBZ de mogelijkheid om met de functies te schuiven enkel PV viel hier buiten. Nu is het zo per 1 januari 2010 dat er ook geen Begeleiding meer ingekocht mag worden als je daar niet voor ben geindiceerd.
Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 22:34
@Sietske.

"Nu is het zo per 1 januari 2010 dat er ook geen Begeleiding meer ingekocht mag worden als je daar niet voor ben geindiceerd. "

zou je de bron willen noemen waarop je deze bewering baseerd ?
graag voortaan de links hier plaatsen van jouw bron.

Op de site van Per Saldo kun je vinden dat het schuiven met de zorgfuncties
nog steeds mag (behalve voor verpleegkunde waar je een indicatie voor moet hebben)

Per Saldo: www.pgb.nl

Dit mag wel:
U kunt aan het Zorgkantoor de volgende uitgaven verantwoorden:

* Alle vormen van zorg en begeleiding die binnen de zorgfuncties van het pgb-AWBZ vallen, ook al hebt u voor een bepaalde functie geen indicatie gekregen. Voorbeeld: als u geindiceerd bent voor alleen persoonlijke verzorging, dan mag u uw pgb ook uitgeven en verantwoorden voor begeleiding en tijdelijke verblijf. Dit heeft 'bestedingsvrijheid'. Dit geldt overigens niet voor verpleging. U mag alleen pgb uitgeven aan verpleging als u een indicatie voor verpleging hebt.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Het PGB is niet geoormerkt voor de geïndiceerde functie(s).
Dat wil zeggen dat de budgethouder het budget ook aan andere zorg mag uitgeven of aan bemiddelingskosten voor het organiseren van de zorg.

bron: College voor zorgverzekeringen
http://www.cvz.nl/zorgpakket/awbz-kompas/pgb/pgb.html
Gast Geplaatst: woensdag 20 Januari 2010 02:27
Ik heb ook gelezen wat Sietske schreef BRON verantwoordingsformulieren AWBZ eerste half jaar van 2009
Geplaatst: vrijdag 22 Januari 2010 18:03
Op de verantwoordings papieren ( dezelfde die je ook op www.cvz.nl kunt downloaden) die ik van mijn zorgkantoor heb gekregen voor 2009,
staat dat niet .
Op de bijlage bij de verantwoording 2009 van mijn zorgkantoor staat bij mij:

" U hoeft het pgb niet alleen te besteden aan de functie(s) waarvoor u een indicatie heeft."
Dit staat ook op de site van het www.cvz.nl
De bestedingsvrijheid blijft gelden binnen het PGB- AWBZ.

Ik heb per saldo nog maar weer es gevraagd over begeleiding en hier
is het antwoord van 21-1-2010

--------------------------------------------------------------------------------------

Geachte heer,

Bedankt voor uw bericht.
Er is in 2008 inderdaad een tijdje aan de orde geweest, dat je geen begeleiding mocht inkopen als je daarvoor niet was geïndiceerd.
Dat had te maken met de overgang van de functies activerende begeleiding en ondersteunende begeleiding, naar één functie begeleiding individueel of groep. Nu dit gegeven een feit is, is er nooit officieel een eind gemaakt aan de bestedingsvrijheid binnen het awbz budget. Wij van Per Saldo gaan er dus van uit, dat die bestedingsvrijheid nog steeds geldt. als u nog twijfelt, kunt u natuurlijk ook het zorgkantoor nog bellen.
Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Ineke
pgb consulent
PerSaldo
vereniging van mensen met een persoonsgebonden budget
Postbus 19161
3501 DD Utrecht
tel.: 030 2304066
E-mail adres: [email protected]
www.pgb.nl

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.