1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Schade door te late pgb-uitbetaling vergoed

6 Reacties

De zorgverzekering wordt weer duurderHeb je een PGB? Misschien kom jij dan wel in aanmerking voor een compensatiebedrag.

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) werd in 2015 verantwoordelijk voor de uitbetaling van het persoonsgebonden budget (pgb). Dat ging gepaard met een hoop fouten en te late uitbetalingen aan zorgverleners. De eerste maanden regende het klachten van mensen die hun geld niet of te laat kregen. Mensen die extra kosten hebben gemaakt door te late betaling, kunnen daar nu een compensatie voor ontvangen.

De compensatieregeling Trekkingsrecht pgb gaat in op 1 maart 2017 en loopt tot en met 31 mei van dit jaar. Je kunt in die periode compensatie aanvragen via een speciale website. Ook komt er een klantcontactcentrum voor vragen over de compensatieregeling.

Wat houdt de regeling in?

De regeling is uitsluitend van toepassing op pgb’s in Jeugdwet/Wmo 2015 en Wlz.

Voor budgethouders met een pgb-Zvw geldt geen trekkingsrecht: voor hen geldt deze regeling daarom niet.

Als er in 2015 extra kosten gemaakt zijn als gevolg van één of meer vertraagde (langer dan 30 dagen na factuurdatum/declaratie) betalingen door de Sociale Verzekeringsbank uit een pgb.

Van een ‘vertraagde betaling’ is ook sprake als een deel van de factuur of declaratie tijdig is betaald en een deel is vertraagd.

Als budgethouder kan je een vergoeding krijgen als je in 2015 meer dan € 300,- extra kosten hebt gemaakt als gevolg van één of meer vertraagde betalingen.

Het afhandelteam verzendt uiterlijk zes weken na sluiting van de regeling (op 31 mei 2017) een besluit op de aanvraag.

De compensatie kan maximaal € 100.000,- bedragen. Als de budgethouder de complete aanvraag heeft ingediend kan hij/zij dit niet meer wijzigen of terugdraaien.

Over welke kosten kan het gaan?

  • telefoonkosten, kopieerkosten, portokosten of kosten van aangetekend schrijven
  • kosten in verband met het afsluiten van een lening
  • kosten in verband met inzet van eigen financiële middelen
  • incassokosten
  • inhuur en werving van aanvullend personeel of derden voor administratieve werkzaamheden
  • kosten voor de inzet van een andere zorgverlener
  • Voor telefoonkosten, kopieerkosten, portokosten of kosten van aangetekend schrijven en/of kosten in verband met inzet van eigen financiële middelen onder de € 75 zijn geen bewijsstukken nodig. Wel blijft het drempelbedrag van meer dan € 300 voor de totale aanvraag gelden.

Via de website: www.compensatieregelingpgb.nl kun je kijken of je in aanmerking komt en eventueel een aanvraag indienen. Het klantcontactcentrum is bereikbaar voor budgethouders en zorgverleners op 070 20 90 999, maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 18:00 uur en zaterdag van 9:00 tot 13:00 uur.

Op zoek naar een Pgb zorgverlener? Maak gratis een hulpvraag aan op de Nationale Hulpgids!

6 Reacties

  • Jolanda Vijverberg zei:

    Dag,
    Fijn dat de schade uitbetaald gaat worden met de te late uitbetaling. Ook de uren en tijd die ik eraan kwijt was heb ik bijgehouden. Met bellen en contacten ouders, zelf voorschieten rood staan daardoor. Etc. Ik vraag me wel af hoe ze dat gaan doen want tijd kan je niet bewijzen. Maar ik kan Eggen dat het mij heel veel stress heeft opgeleverd en ook daar schade aan heb overgehouden. Ook dat reken ik mee!! Hartelijke groet Jolanda Vijverberg

  • Frans de Wit zei:

    Wij hebben ook behoorlijk veel problemen gehad en de zorg vragende heeft zelfs op 1 keer het loon voor de helft zelf moeten betalen. Dat is nooit recht gebreeën. Maar het PGB komt uit de AWBZ volgens mij, in ieder geval vanuit de zorgverzekering. Dat heeft het dus geen nut om een aanvraag in te dienen? 1 zorgverlener heeft een aanvulling van de Gemeente via de sociale dienst maar ze staat nog steeds 1000 Euro in de schuld en krijg dit niet meer aangevuld. Ze heeft op credit van de ING rekening geleefd. En heeft dat nooit meer kunnen compenseren.

  • Jill zei:

    Wat fijn, dat dit opgericht is. Ik heb als zorgverlener maanden op mijn geld moeten wachten tot het door de SVB word uitbetaald. Maar ik weet niet hoe ik dit zal bewijzen. Heb wel nog urenbriefjes en onlojn bankafschriften. zal niet wrten wat mijn schade is, maar de grootste schaade is onbetaalbaar, 9mnd op je geld moeten wachten, iedere keer weer gaan werken en weten dat je eind vand de maand weer nix in de zak hebt. en een client henben gehad, die niet meewerkte!

  • Andre de Jonge zei:

    Waarom een drempel van 300 euro ? Voor 300 euro moet ik toch aardig wat uren werken en is voor mij een hoop geld. Dit kan toch niet?

  • Riët zei:

    Hoezo 2015 ? Het is nog steeds een zooitje. Bij elk nieuw contract dat ik aan ga wacht ik opnieuw 2 maanden voordat het contract wordt goed gekeurd. Het feit dat je al een lange tijd in het systeem van de svb zit (en je budgethouder ook)verandert daar niets aan. Als ik bel over mijn contract, wat door mij mede ondertekend is, krijg ik geen informatie. Tegen één van mijn budgethouders is letterlijk gezegd :Wij moeten 8 weken over de behandeling doen, anders vallen er ontslagen bij de svb. Met andere woorden :ze hebben teveel personeel in dienst. En nee, het ligt niet aan de zorgverzekeraars. Graag zou ik zien dat de Nationale Hulpgids hier wat aan doet.

  • Karin zei:

    Waarom moeten we dit nu weer opnieuw opgeven? We hebben dit toch al allemaal moeten inleveren voor meer dan een jaar terug?
    Destijds werd er een onderzoek ingesteld.
    Weer extra werk....

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.