1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Net begonnen? Kijk uit voor deze valkuilen!

4 Reacties

Man valt in vangnetAls je voor jezelf begint moet je van te voren een hoop dingen regelen. Niet alleen het vinden van hulpvragers of medewerkers (op de Nationale Hulpgids) is iets waar je aan moet denken, maar je runt nu echt een bedrijf en daarvoor moet je je zaakjes op orde hebben voor je begint. Maar ook als je eenmaal bent begonnen komt er nog veel op je pad. Om je optimaal voor te bereiden hebben wij de 5 grootste valkuilen voor je op een rijtje gezet:

1. Geen financiële reserves aanleggen

Nu je voor jezelf bent begonnen is het belangrijk dat je weet dat omzet en winst niet hetzelfde zijn. Toen je nog voor een baas werkte, werd de belasting al voor je afgetrokken en ontving je een netto salaris. Nu moet je aan het einde van het jaar belasting betalen. Reserveer daarvoor minstens 30% van je omzet. Het zou kunnen dat dit ruimschoots genomen is, maar wellicht heb je nog recht op startersaftrek of zelfstandigenaftrek, dus dan creëer je gelijk een klein spaarpotje.

Een andere reserve waar je rekening mee moet houden is je eventuele btw van 21%. Je rekent over jouw omzet altijd 21%, wat de Belastingdienst elk kwartaal terugverwacht. Zet in eerste instantie, zeker als jouw inkomsten nog niet zo hoog zijn, al je btw-inkomsten dus apart zodat je dat gemakkelijk terug kunt betalen. Sommige soorten van zorgverlening zijn uitgesloten.

Een laatste financiële reserve die je dient aan te leggen is voor wanneer je niet werkt zoals bij vakantie of ziekte. Nu je een eigen bedrijf bent gestart betekent niet werken, geen inkomsten. Zorg dat je dat kunt opvangen.

2. Stoppen met actief nieuwe cliënten werven

Het is heel belangrijk om vooruit te kijken. Je hebt nu misschien genoeg opdrachtgevers waar je voor werkt, maar veel opdrachten zijn tijdelijk. Als je niet dagelijks actief bezig bent met nieuwe opdrachten, bijvoorbeeld op de Nationale Hulpgids, dan is jouw omzet heel kwetsbaar en zijn je financiële reserves zo weer weg. Met behulp van de Nationale Hulpgids, goede profielen en betrokkenheid op sociale media zorg je dat je niet afhankelijk bent van die ene opdrachtgever.

3. De focus verliezen

Nu je eigen baas bent is het belangrijk om een doel op te stellen en daar je bedrijfsstrategie op aan te passen. Met welk doel heb je het bedrijf opgericht en hoe kun je zorgen dat je dat doel bereikt?

Als je hebt bepaald wat jouw strategie wordt, is het belangrijk om te focussen. Misschien kun je sommige dingen, zoals de administratie, beter uitbesteden. Dat kost natuurlijk wel geld, maar zorgt ervoor dat jij tijd over hebt voor dingen waar je beter in bent, en misschien ook nog wel voor belastingvoordeel. Dat geldt ook voor jouw website en visitekaartje. Als je het laat doen door professionals is de kans groot dat dat zich dik vet terugbetaalt,

4. Niet voorbereid zijn op wanbetalers

Het is heel belangrijk om je administratie goed op orde te hebben. Er is al menig ondernemer failliet gegaan door wanbetalers, die zij te laat door hadden. Een goede factuur maken (met bijvoorbeeld Factuurdesk) is heel belangrijk, die moet altijd voorzien zijn van een factuurdatum en een betalingstermijn (e.g. 30 dagen). Verstuur facturen op tijd en onderneem direct actie bij uitblijven van betaling, in de vorm van herinneringen en later aanmaningen.

5. Geen relevante verzekeringen afsluiten

Het is heel belangrijk om relevante verzekeringen, zoals de Arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. De premie voor zo een verzekering ligt vrij hoog, en het is niet verplicht, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Denk daarna ook aan een inboedelverzekering, opstalverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstand.

Als Pro lid van de Nationale Hulpgids krijg je korting op een aansprakelijkheidsverzekering. Lees meer >>

4 Reacties

  • Lucia van der Ven zei:

    Beste medewerkers nationale hulpgids,
    Sinds welk jaar is er sprake van BTW afdracht als ZZPer in de zorg?
    Geld deze afdracht ook bij de zorg verzekeringswet bij clienten thuis?
    alvast bedankt voor jullie reaktie. groeten van Lucia

  • Nationale Hulpgids team zei:

    Beste Lucia,

    Sinds wanneer er sprake is van BTWT afdracht weten wij niet precies.

    Na aanmelding bij de Kamer van Koophandel, laat de Belastingdienst je weten of je ondernemer bent voor de BTW, en of je dus dient af te dragen. Als dat inderdaad het geval is ontvang je een BTW-nummer die je vermeldt op de facturen die je verzendt.

    Met vriendelijke groet,

    Team Nationale Hulpgids

  • Jolanda de Vries zei:

    Beste Lucia,

    Direct cliënten contact ( begeleiden en behandelen) heeft geen btw plicht. Voor verdere informatie kan je terecht bij de belastingdienst. Verder zijn BTW en omzetbelasting 2 verschillende zaken. Als het mogelijk is dan wordt je het beste geholpen door een goede boekhouder.


    Beste Hulpgids medewerker,

    Als Lucia btw gaat vragen dan is zij verplicht om deze af te dragen en zijn cliënten verplicht deze extra kosten te betalen. Misschien is het zinvol om dit onderwerp goed uit te zoeken en hierover een gedegen artikel op dit forum te plaatsen om zo het onnodig kosten maken door zorgvragers te voorkomen. Zorg is tenslotte duur genoeg en is vrijgesteld van btw.

    Jolanda de Vries

  • De redactie zei:

    Beste Jolanda,

    Dankjewel voor je verbetering, je hebt helemaal gelijk!

    Meer over BTW voor zzpers: https://www.nationalehulpgids.nl/nieuws/btw-voor-zzpers/

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.