1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Gemotiveerd personeel: hoe doe je dat?

6 Reacties

Iedereen die wel eens in de rol van teamleider, manager of in een andere leidinggevende functie heeft gezeten worstelt ermee: hoe zorg je dat je personeel zin heeft, en houdt in het werk? Als je wilt dat je personeel gemotiveerd blijft, of gemotiveerder wordt, is het belangrijk dat je zowel naar jezelf, als de situatie, als de ander kijkt.

Het is belangrijk dat je je personeel gemotiveerd houdt omdat personeel met demotivatie wellicht onder hun kunnen gaan presteren, of zelfs helemaal stoppen. Motiveren moet onopvallend aanwezig zijn in je leidinggeven. Motiveren gaat over coachen, gesprekken voeren, uiten van waardering en het kennen van je medewerkers.

Allereerst is het belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt wat jij verstaat onder gemotiveerd personeel, anders kun je nooit voor jezelf aangeven of je personeel daaraan voldoet.

Zorg dat je vervolgens weet op welke momenten je personeel gemotiveerd is, en op welke minder. Hiervoor is het belangrijk dat je goed contact hebt met je personeel.

Tijdens elk gesprek houd je rekening met het welzijn van je medewerker. Hoe gaat het in zijn/haar functie? Passen de werkzaamheden nog bij de wensen? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar minder/meer taken om het voor de werknemers leuk te houden, of misschien taakroulatie?

Om motiverend gedrag te stimuleren zijn een aantal dingen belangrijk:

-Geef regelmatig complimenten

-Belangstelling tonen voor zowel werk- als privéleven

-Aangeven dat je klaarstaat voor je medewerkers

-Plan tijd in voor individuele gesprekken

Daarnaast straal je vertrouwen uit naar je werknemers door ze te betrekken bij professionele activiteiten:

-Vraag hen eens meer naar een vergadering, of vraag om hun advies

-Vraag of je werknemers interesse hebben in het bijwonen van een seminar of congres

-Check of je werknemers behoefte hebben aan bijscholing/cursussen als daar voldoende financiële middelen voor zijn

Een goede manager/leidinggevende zorgt ervoor dat het personeel met plezier naar werk komt, en graag onder jouw leiding werkt.

Hoe zorg jij dat je personeel gemotiveerd blijft? We horen het graag!

Op zoek naar gemotiveerd personeel? Meld je aan op de Nationale Hulpgids

Al lid? Ga nu op zoek naar gemotiveerd personeel!

6 Reacties

  • roos zei:

    beste nationale hulpgids.

    Neem an dat dit bericht gaat over zorginstellingen of zz pper met en netwerk enniet voer pgb houders die hun eigen netwerk en hulpverleners uitkiezen.
    want ik ben pgb houder en ga er vanuit na duidelijke afspraken den helderheid duidelijkheid. dat een pgb hulpverlener gemotiveerd is. Het lijkt me vreemd dat ik een pgb hulpverlener moet gaan stimuleren. Alhoewel ik dat heel vaak doe . of zit ik in een animatieteam. Nationale hulpgids mag ik even om duidelijkheid want hierbij wordt toch voorbij gegaan aan vele indicaties. Waarbij de client veel positiviteit nodig heeft. Velen mensen zullen dit niet snappen die een peg hebben.
    En als je tengwoordig voor psotivititeit 63 euro moet betalen . Snap ik het niet meer.

  • Het Nationale Hulpgids team zei:

    Beste Roos,

    Dankjewel voor je reactie. Dit bericht is inderdaad bedoeld voor zorginstellingen. Dit probeerden we aan te geven met de eerste zin (teamleider, manager etc).

    Bij pgb-werk gaat dit natuurlijk een beetje anders, en moet ook/juist de cliënt positieve input krijgen.

    Met vriendelijke groet,

    Team Nationale Hulpgids

  • roos zei:

    . Als pgb houder ben je teamleider. Manager enz.
    Dat is waar ik voor gekozen heb. Ik werk met diverse mensen en ik heb de regie ten alle tijden.En ga voor kwaliteit. ( overgigens een iets waar ik ook voor gekozen heb)
    Wat mij ergert aan de nationale hulpgids is dat men niet meer over kwaliteit gaat maar over de hulpverlener en zorginstellingen
    Ikheb verantwoordelijkheden zoals iedere andere pgb houder. Als mijn hulp mijn werk niet goed doe.
    En niet goed gewerkt wordt . Kan mijn pgb ingetrokken worden of in andere gevallen zelfs achteraf uit eigen zak terug betaald worden. Besef even heel goed dat ik de verantwoordelijke ben voor alles. En hoofdelijk meer aansrpakelijk ben dan een Zorginstelling. Van mij wordt verwacht de regie te hebben. En ik vindt dat zorginstellingen niet in het pgb thuishoren. Waarbij hulpverleners veel meer verdienen als zorg bij reguliere instellingen. VREEMD .BIZAR ZIE DE REGELS.. De zorginsteliing is niet aansprakelijk maar ik en daar gaat het om in het pgb Besef dat eens .!!!!!!! JA wie is verantwoordelijk. En dat is iets om eens goed over na te denken.
    DE PGB HOUDER. Ongelooflijk dat zelfs de nationale hulpgids hier aan voorbij gaat.


    snap het ech niet

  • Jos zei:

    Steeds meer horen we verhalen van zorgverleners die aan de haal gaan met zelf gemaakte foto's en filmpjes van patiënten. Deze worden op het Internet geplaatst zonder dat de patiënt er toestemming voor gegeven heeft en het zelfs niet eens weet dat er foto's/filmpjes gemaakt zijn.

    Waarom besteedt deze site daar geen aandacht aan?
    Dit is juist zeer actueel. Patiënten en zorgverleners moeten hun rechten en plichten weten! Ongevraagd foto's maken van patiënten is strafbaar, laat staat het publiceren van.

  • Jos zei:

    Link vergeten

    https://www.security.nl/posting/468347/

  • Yes zei:

    Eenieder die aan de zorg toevertrouwd wordt dient beschermd te worden tegen ongewenste gedrag van mensen die zichzelf ''zorgverlener'' noemen.
    Er moet een meldpunt zijn waar mensen dit soort delicten kan melden.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.