1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Gehandicapten kunnen klachten centraal kwijt

4 Reacties

Boze mevrouw met megafoonDe Inspectie Gezondheidszorg heeft vandaag het Meldpunt Gehandicaptenzorg geopend. Het meldpunt handelt geen klachten af maar peilt en onderzoekt de stand van zaken.

Het Meldpunt Gehandicaptenzorg staat open voor iedereen. Zorgvragers kunnen er met hun op- en aanmerkingen terecht maar ook professionelen in de thuiszorg vrijwiligers en mantelzorgers. Als er op grote schaal of met grote regelmaat klachten zijn, gaat het Meldpunt op onderzoek.

Het Meldpunt hanteert daarbij de normen van vastgestelde kwaliteitskaders. Zo hebben klanten recht op goede informatie over ingrepen en behandelingen. Wanneer daar keer op keer iets aan ontbreekt, is er sprake van een trend en dan kan een onderzoek volgen.  Ook als de bereikbaarheid van een thuiszorgorganisatie te wensen overlaat, dan kan dat worden gemeld.

Het Meldpunt Gehandicaptenzorg is op verschillende manieren te bereiken. In de eerste plaats telefonisch via 088-120 50 50. Daarnaast zijn er een e-mailadres [email protected] , een website www.meldpuntgehandicaptenzorg.nl opgezet.Voor de afhandeling van klachten moeten klanten en thuiszorgmedewerkers nog altijd in de eerste plaats bij de bestaande klachtencommissies zijn.

4 Reacties

  • keramiekje zei:

    En wat gaan ze dan doen met de klachten die er binnen komen, die sporadisch voorkomen, maar wel grote gevolgen hebben?
    En als er veel klachten komen en het meldpunt gaat onderzoek doen, wat gebeurt er dan mee...
    Ik vind het een beetje wazig, dit artikel en ga maar eerst naar de website toe, om te kijken wat er verder gedaan wordt.

  • keramiekje zei:

    Dat het bovenstaande een beetje wazig is klopt dus, want de site begint met:

    Het Meldpunt Gehandicaptenzorg is bedoeld voor iedereen die een (positief of negatief) signaal wil afgeven over de zorgverlening in een instelling voor gehandicaptenzorg, met name (vertegenwoordigers van) cliënten. De inspectie registreert deze signalen en gebruikt deze bij haar toezicht. Ook kunt u bij het meldpunt terecht voor informatie en advies over uw rechten als cliënt of wat u kunt doen als u een klacht heeft over de zorg.

    Het is voor mensen die in een instelling voor gehandicaptenzorg zitten. Jammer, het zou eens tijd worden dat alle chronisch zieken, mensen met een lichamelijke en/of zintuigelijke beperking en ouderen die nog thuis wonen op een plek terecht kunnen met hun klachten.

  • De redactie zei:

    Ja, ik kan me je verwarring wel een beetje voorstellen. De woordvoerster wist ook nog nauwelijks hoe de zaak in elkaar zat. Het meldpunt neemt in elk geval geen individuele klachten in behandeling en let allen op structurele klachten in afzonderlijke organisaties.
    Dat veel mensen met een handicap THUIS hun zorg krijgen, moest ik ze nog vertellen. Toen gaven ze dat ook wel toe. Foutje!
    Het meldpunt is dus vooral bedoeld om structurele fouten in organisaties of in de hele gehandicaptenzorg te signaleren en op te sporen, niet om klachten " tot op het bot" af te handelen

  • Ad zei:

    Keramiekje,
    Zo gaat dat in dit land. Wel allemaal "onderzoeken" en "rapporteren", en vervolgens gaan alle meldingen in e.o.a. "ronde archiefbak" bij e.o.a. ambtenaar, organisatie of Ministerie. En mogelijk worden deze meldingen straks, als gebruikelijk, weer gebruikt voor een "promotie" voor e.o.a. "onderzoeks wetenschapper sociologie". En vervolgens hebben de ECHTE belanghebbenden het nakijken....
    Het is het gebruikelijke beleid wat ook op andere gebieden door de (Rijks)overheid wordt gehanteerd en dat is dat het publiek een worstje wordt voorgehouden en zodra het er werkelijk op aan komt en de feiten op tafel komen, is niemand "thuis" en verwijzen allelei bestuurders en organen naar elkaar en leggen hun verantwoordelijkheid elders. Zo houden we elkaar toch allemaal "bezig"???? Nederland diensenland anno 2010, bij uitstek, maar er komt dus echt niets daadwerkelijk van de grond. Problemen blijven onaangeroerd en doorsudderen.
    Het is m.i. onacceptabel te moeten constateren dat bestuurders wel van de lusten van hun positie profiteren, maar indien zij op hun verantwoordeljkheid worden aangeproken, zij niet thuis zijn.
    Zelf heb ik nu een PGB-ZZP, zodat ik gelukkig thuis kan blijven wonen met de nodige zorg, maar indien ik naar een zorginstelling zou zijn gemoeten, waarvoor ik wel geindiceerd ben, zou dit de gemeenschap een veel hoger bedrag aan zorg gaan kosten. Het blijkt steeds meer uit de nodige praktijkvoorbeelden dat het PGB zijn kwaliteiten heeft bewezen t.o.v. zorg in natura.
    Helaas de realiteitzin in Den Haag is echter anders.....

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.