1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

De dieselauto is het nieuwe roken

12 Reacties

Diesel

Nieuw Onderzoek uitgevoerd door o.a. Erasmus MC wijst uit dat luchtverontreiniging gerelateerd is aan verschillen in de hersenen en cognitieve functie bij kinderen. De invloed van luchtverontreiniging begint in de baarmoeder en heeft gevolgen op de structuur en functie van de hersenen op latere leeftijd.

Het was al bekend dat blootstelling aan luchtverontreiniging, met name fijnstof door dieselauto's, schade toe kan brengen aan longen, hart en andere organen. Ook concludeerde de WHO (world health organization) in 2012 al dat diesluitstoot kanker veroorzaakt. Maar dit onderzoek, uitgevoerd onder 783 kinderen, laat zien dat ook de hersenen tijdens hun ontwikkeling beïnvloed worden door blootstelling aan luchtverontreiniging via de moeder, zelfs als die verontreiniging onder de geldende EU-limieten blijft. Deze blootstelling aan fijnstof wordt in verband gebracht met psychische gezondheidsproblemen zoals verslavend gedrag en ADHD.

Overeenkomsten met roken

Steeds meer wordt bekend dat luchtverontreiniging ernstige gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Niet voor niets nemen verschillende gemeentes al stappen om vervuilende dieselauto's te weren uit de straten. De overeenkomst met roken zit hem in het feit dat de grote autobedrijven zoals Volkswagen de risico's hebben verborgen voor overheden en het publiek, net als de tabaksindustrie 50 jaar geleden. Met het verdoezelen van onderzoeksresultaten en het moedwillig frauderen met uitstootgegevens hebben ze geprobeerd te voorkomen dat duidelijk werd dat hun 'schone' dieselauto's eigenlijk de bron zijn van de toenemende luchtvervuiling en gerelateerde gezondheidsproblemen. Dit zijn de bekende trucs van 'Big Tobacco'; doen alsog er niks aan de hand is, onderzoek blokkeren en manipuleren en liegen over de gevolgen. En dit alles voor economisch gewin. Toen eenmaal duidelijk werd dat er gesjoemeld was met de uitstoot, heeft de Duitse overheid zich zelfs sterk gemaakt om te voorkomen dat dieselauto's verboden zouden worden. Uiteraard om de Duitse auto-industrie te beschermen.

Aap uit de mauw

Er is echter geen weg meer terug. Onlangs besloot Toyota om vanaf 2020 helemaal geen diesels meer te gaan verkopen in Europa. De verkoop van diesels liep in Duitsland met 20% terug, in Engeland met zelfs 24%. Het lijkt erop dat het einde van de diesel toch echt nabij komt. Eigenlijk wisten we natuurlijk allemaal al dat het niet gezond kán zijn. Je hoeft maar 1x achter een diesel auto te hebben gefietst en je weet genoeg; dit zaakje stinkt! We hoopten gewoon dat het niet zo was, omdat het wel lekker goedkoop rijdt. Net als we hoopten dat roken niet ongezond zou zijn, want het ziet er wel érg cool uit. Helaas! Je kan je neus en longen niet voor de gek houden, zij wisten het al lang.

Derde wereld

Het enige wat ons nu nog rest is het langzame uitsterven van de diesel, in Europa althans. Volkswagen, BMW en Audi zijn er niet rouwig om, want zij zullen hier veel nieuwe auto's verkopen als straks iedereen van zijn diesel af wil. En wat gebeurt er met al die diesels vraag je je dan af? Geen zorgen, die worden gewoon naar Afrika geëxporteerd, waar de overheden niet zo sterk zijn, er minder milieuwetgeving is en de diesel goedkoop. Net als dat de Tabaksindustrie zich inmiddels vol richt op de opkomende landen (72% van de mannen in Indonesië rookt inmiddels) zal de diesel zijn vergif daar ook nog wel even mogen uitspuwen. Toekomstbeeld over 5 jaar: de auto-industrie blij, de auto-exporteur blij, de Duitse overheid blij, de Europese burger blij, de derde wereld de klos. Niks nieuws dus. En voorlopig je kinderen maar even binnen houden in de stad zou ik zeggen.

Bronnen:

http://www.bbc.com/news/health-18415532

https://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2018/6608640/

https://www.trouw.nl/home/tabakslobby-richt-zich-op-derde-wereld~abc7793b/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/01/gaan-we-onze-afgedankte-diesels-dan-maar-naar-afrika-sturen-/

12 Reacties

  • Merel zei:

    Houtrook is een minstens net zo groot probleem.
    Diesel rook ruikt vies en je gaat er vanzelf minder diep van ademen. Dus de ophoping is minder diep in de longen. Maar houtrook ruikt vaak wel lekker en daarmee adem je dieper in. Het komt veel dieper in de longen en kan daarmee meer schade doen.
    Hout rook is wel 20x zo schadelijk als sigaretten rook. Dus laten we maar lekker gezellig de openhaard aan steken met dit koude weer.
    Op houtrook punt nl vind je er veel meer over.

  • Doreen zei:

    Onbegrijpelijk dat dieselolie nog altijd veel goedkoper is dan benzine. Zelfs in de ons omringende landen is dieselolie duurder. De Duitsers komen zelfs hierheen om diesel te tanken. Maak de dieselolie duurder dan benzine - de vervuiler betaalt - en mogelijk zullen minder mensen dieselauto's kopen en rijden.

  • jesse zei:

    wanneer is het nu eens over met dat gezever over dit en dat. De grote industrie is ook de grootste vervuiler, kijk eens naar landen over de wereld, welke invloed hebben wij op het geheel , zeker niet de kleine diesels, continenten als Amerika, Afrika, Azië .
    Natuurlijk moet er iets aan de natuur gebeuren , maar zeiken over dat de fossiele brandstof als diesel en stookolie hier in Nederland, nee dat gaat mij veel te ver, dan zijn er wel andere dingen waar ik mij veel drukker over maak..

  • Merel zei:

    Oh ja even nog wat extra bronvermelding:
    Twee uur kachel stoken levert meer fijnstof dan 10 uur autorijden:
    Volkskrant: Hidde Boersma 19 december 2016, 19:30
    NRC checkt: ‘Houtrook substantiële bron van luchtvervuiling’
    NRC: Jos Verlaan 5 oktober 2017

    Echter even over diesel. De uitstoot van CO2/kW is bij diesel lager dan bij benzine. Je kan het zelf uitrekenen met de gegevens op co2emissiefactoren punt nl.

  • De redactie zei:

    @jesse Uiteraard zijn er meerdere en ook grotere vervuilers en problemen. Maar dit gaat over 41% van alle auto's in heel Europa. De Europese milieudienst EEA berekende dat per jaar 75.000 Europeanen vroegtijdig overlijden door stikstofoxidenuitstoot alleen. Dieselauto’s dragen daar voor bijna de helft aan bij. Zeker geen klein probleem dus en al helemaal geen gezever.

  • asjemenou zei:

    Het erge is inderdaad dat de arme landen ermee worden opgezadeld.
    Dát zou verboden moeten worden!!!

  • Vermeij zei:

    Leuk......laten ze dan maar een pot geld sturen. Aangepaste rolstoelbus. Wet toegankelijkheid. We beginnen met weren diesel in de stad. Waardoor ik vrijheids beroving heb. En dan nog eens klagen over de diesel.
    Uitstoot. Ik wil best helpen aan een schonere leef omgeving. Begin met mijn bus te vervangen. Ben ik eeuwig dankbaar. En heeft de stad er een winkelaar bij.

  • Rob zei:

    @ author Zeker wel geschreven onzin. Nooit van zn lang zal ze leven is objectief uit te zoeken wie/wat de vervuiler is van een ziek persoon. Mijn opa werd 52. Actief en nooit gerookt. Zijn buurman werd 85; gewerkt in de Dieselindustrie en kettingroker.

    Dit stuk is gebaseerd op niets, behalve op teksten van nieuws websites die toch iets moeten schrijven om geld te verdienenen. Ik heb ooit in Afrika gezien hoe een EU fotograaf een scene zo opzette dat te afgrijselijk was voor woorden. De spelende kinderen er omheen werden van de foto geknipt. Precies wat hier gebeurt. Dieselmotoren kunnen nu schoner zijn dan benzinemotoren. Dat staat nergens geschreven. Omdat de mensen in het sprookje van benzine geloven. Diesel rijden is overigens in veel EU landen goedkoper dan in NL. Waar hadlt de auteur de onzin toch vandaan? Ik ben net terug van een roadtrip van een jaar.

    Feitje: Van slechts 1 geslachte koe zou ik qua uitstoot dat dit gekost heeft een geheel jaar Diesel kunnen rijden! Niet Biodiesel. Ook hierin zit slachtafval en geeft meer vervuiling bij ontwikkeling dan gewone Diesel. Het is maar net met welk oog je kijkt. Als je dat doet om het nieuws te willen halen, dan krijg je zo’n artikel als hierboven.

    Waar gaat straks de stroom van miljoenen elektrische auto’s vandaan komen? Uit accu’s. Weet je wat voor rotzooi dat geeft aan de natuur en gezondheid?

    Ander feitje: Het mobiele netwerk. 2G was al gevaarlijk, 4G kan op den duur dodelijk zijn. Veel dodelijker voor een kind dan achter een vrachtwagen fietsen. En dan nog niet gesproken over alle E-nummers in voedsel? Over ziekteverwekkers gesproken. Kom eens met feiten ipv nieuws van kranten etc. te verspreiden. Het MC ziet net als ieder ander ZH ook overal geld in. I rest my case.

  • frank zei:

    Helemaal gelijk Merel !

  • Harry zei:

    ja natuurlijk nou moet ook alle diesel er aan geloven jullie maken alles kapot het is een schande voor Nederland om zo burgers te pakken en het afnemen van autos waar ze met trots in gereden hebben

  • Harry zei:

    de regering moet niet zeiken Nederland gaat zo naar de kloten en wat komt daarna beziene autos motoren fietsers of rokers die buiten roken die bekeurt worden dit gaat ten koste dat Nederland naar de klote gaat ik walg ervan

  • perlot zei:

    Oei , ik heb alle reacties gelezen en ben een beetje duizelig geworden. Ik ga even liggen en daarna schrijf ik mijn moeder een brief dat ik haar mis omdat ik in het buitenland werk en haar ga verrassen door volgend weekend te komen. Oei ik voel me al weer beter.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.