1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

De '3 dagen' of 'Dienstverlening aan huis' regeling

0 Reacties

We hebben de informatie over deze regeling geüpdate op 10-12-2015. Voor de meest recente informatie hierover:Klik je hier als je een hulp bentKlik je hier als je een zorgvrager bent

Er zijn veel situaties denkbaar waarin je iemand inhuurt om regelmatig iets voor je te doen, zonder dat je je meteen een werkgever voelt. Een buurman die voor een kleine vergoeding een keer per week het onkruid in de tuin wiedt; een oppas iedere dinsdag en donderdag; om de dag doordeweeks iemand die voor je komt koken omdat je dat zelf moeilijk kan. Dit zijn klusjes of kleinschalige diensten die makkelijk moeten zijn. Nauwkeurige verantwoording richting de overheid, inclusief bijbehorende administratieve rompslomp, zouden dit soort werkzaamheden tijdrovend en onrendabel maken.

Ook in de zorg en hulpverlening aan huis komen dit soort relaties tussen een dienstverlener (de hulp) en een opdrachtgever (hulpvrager) aan de lopende band voor. Denk aan persoonlijke verzorging op vaste tijden, een regelmatige hulp in de huishouding of iemand die je administratie voor je doet. Voor al dit soort gevallen hebben de overheid en (belangrijker) de belastingdienst een uitzondering willen maken op de verplichte lasten die je in Nederland als werkgever normaliter hebt. Deze uitzondering heet de ‘Dienstverlening aan huis’ regeling maar wordt ook vaak de ‘Drie dagen regeling’ genoemd.

Wat houdt dienstverlening aan huis in voor de opdrachtgever? Klik hier >>

Wat betekent werken via dienstverlening aan huis voor de werknemer? Klik hier >>

De Regeling

Als je onder de regeling valt hoef je geen dienstverband aan te gaan met je hulp. Hij of zij is dan dus ook geen werknemer van je. Andersom ben je als hulp nog steeds zelfstandige en niet in loondienst. Voor de hulpvrager heeft dit als voordeel dat je geen werkgeverslasten hoeft af te dragen. Je betaalt je hulp een bruto bedrag en die moet zelf maar kijken wat die daarmee doet, dat is jouw verantwoordelijkheid niet. De hulp moet over dit bedrag belasting betalen maar als zzp’er krijg diegene een veel gunstiger regime en hoeft naar alle waarschijnlijkheid minder af te dragen.

Overigens betekent de regeling niet dat je geen arbeidsovereenkomst hebt. Voor andere wettelijke vereisten dan de afdracht van belasting en premies word je wel als werkgever/werknemer gezien. Zo moet jullie je houden aan het minimumloon, heeft de hulp recht op vakantiegeld en vrije dagen, geldt het ontslagrecht met de daarin opgenomen opzegtermijn (afhankelijk van onder andere hoe lang je voor iemand gewerkt hebt maar de opdrachtgever heeft geen toestemming van het UWV nodig), en de arbeidsomstandigheden moeten goed zijn en voldoen aan de arbowet, net als iedere werkplek.

De regeling is bedoeld voor de volgende situaties:

  • Een particulier huurt een andere particulier in
Als je zelf een bedrijf hebt of een praktijk aan huis kan je alleen in bepaalde gevallen van de regeling profiteren, afhankelijk van hoeveel procent van zijn of haar tijd je hulp voor jou werkt. Als je iemand inhuurt via een uitzendbureau, zorgbureau of ander bedrijf geldt de regeling niet.
  • Voor huishoudelijke werkzaamheden
Dingen als huishoudelijke hulp en tuinwerk maar ook oppassen en zorg verlenen, bijvoorbeeld aan mensen met een PGB, vallen onder de regeling. Voor dat laatste geldt dat als je volledig uit een PGB wordt betaald, het in elk geval als huishoudelijke werkzaamheden wordt gezien. Als je zeker wil weten of de werkzaamheden huishoudelijk zijn kun je contact opnemen met de belastingdienst.
  • In en rond het huis
Dit wordt ruim genomen; het gaat om huis in overdrachtelijke zin, ook bij iemand anders (bijvoorbeeld de hulp) thuis of een tijdelijke verblijfplaats van de opdrachtgever. En je mag ook best een wandeling maken met je hulp zonder dat de belastingdienst meteen op de stoep staat.
  • De werkzaamheden zijn maximaal drie dagen per week

Het gaat om de dagen, niet om de uren. Drie keer 8 uur valt even goed onder de regeling als drie keer 1 uur. Vier dagen per week 1 uur valt niet meer onder de regeling. Wel mag je voor meerdere opdrachtgevers werken, ook al is dat in totaal meer dan 3 dagen. Ook kun je bij de ene opdrachtgever in loondienst zijn en bij de ander onder de regeling vallen.

De gevolgen, voor hulpvragers en hulpen

  • Geen verplichte administratie voeren als opdrachtgever t.a.v. de belastingdienst; als je het uit een PGB betaalt moet je het natuurlijk wel verantwoorden en je kunt de kosten die je maakt soms als aftrekpost opvoeren bij je eigen aangifte. Dan moet je dat aan kunnen tonen.
  • Als hulp betaal je geen omzetbelasting (of BTW); je moet de inkomsten wel als ‘resultaat uit overige werkzaamheden’ opgeven bij de belastingdienst en daarvoor je gewerkte uren en loon bijhouden, je moet immers wel gewoon inkomstenbelasting en een bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Je kunt onkosten die je maakt (o.a. reiskosten) wel als aftrekpost opgeven.
  • Je loon telt ook mee voor het bepalen van de hoogte van eventuele toeslagen zoals huurtoeslag; en als je een uitkering krijgt ben je ook verplicht de inkomsten te melden aan de uitkeringsinstantie.
  • Je opdrachtgever betaalt geen sociale premies dus je bent niet verzekerd tegen onder meer arbeidsongeschiktheid of voor de WW; je kunt daar zelf een verzekering voor afsluiten als je wil, bijvoorbeeld via het UWV (zie ons eerdere bericht daarover).

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.