1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

Cliëntondersteuning weinig bekend

8 Reacties

question-mark-2405197_640De gezondheidszorg in Nederland is een van de beste in de hele wereld. Toch ga je daar weleens aan twijfelen als je voor de zoveelste keer leest dat iets niet werkt, niet deugt, of niet kan. Of gewoon niet bekend is bij de mensen die de zorg verlenen. Of, in onderstaand geval, niet bekend is bij de mensen die zorg ontvangen.

Iedereen die thuiszorg krijgt, heeft recht op gratis onafhankelijke cliëntondersteuning. Die ondersteuning bestaat uit iemand die meedenkt over hoeveel en welke zorg iemand nodig heeft en meehelpt door alle bomen toch het bos te vinden in de regelgeving. Want als er ergens een jungle aan regels bestaat, is het wel in de zorg…

Maar heel vaak, te vaak, weten mensen die thuiszorg krijgen helemaal niets van die ondersteuning. En daardoor raken mensen heel vaak verstrikt in de regels. Degene die hen de thuiszorg geeft, weet ook niet altijd welke regel er hier en nu van toepassing is. Maar hij of zij zou wel moeten weten dat die gratis ondersteuning er is. Ja toch? Dat lijkt me tamelijk logisch, een thuiszorgorganisatie weet wat er aan de hand is, kent de wet, kent de uitzonderingen op de regels en kent alle ins en outs. En de managers/coördinatoren weten dat alles in de praktijd toe te passen. En informeren de mensen die het werk in de praktijk uitvoeren, dag in dag uit. Als de managers dat niet zouden weten, kan zo’n organisatie met een roostermaker volstaan, dat scheelt een hoop geld dat regelrecht de thuiszorg in kan!

We moeten nu ook meteen naar de gemeenten kijken, want die zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van onder meer de thuiszorg. Die moeten bij een intakegesprek de cliënt meteen vertellen dat die gratis ondersteuning er is. Want dat is geen nieuw dingetje, die ondersteuning bestaat al 10 jaar! Wat blijkt? Gemeenten weten zelf niet allemaal dat die regeling er is. Ja, dat schiet lekker op.

Dit is allemaal onderzocht door Patiëntenfederatie Nederland, de vertegenwoordiger van 160 patiëntenverenigingen. Directeur Dianda Veldman: “Als het niet zo treurig was zou je kunnen zeggen dat mensen cliëntondersteuning nodig hebben om cliëntondersteuning te vinden. En dat kan nooit de bedoeling zijn.”

Staatssecretaris Van Rijn van Gezondheidszorg is niet blij met de situatie. Hij vindt de cliëntondersteuning cruciaal voor zijn beleid om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Hij gaat met gemeenten en zorgverzekeraars om de tafel zitten om dit gestrande schip vlot te trekken. Patiëntenfederatie Nederland drukt hem op het hart daarmee haast te maken. Anders gaat de federatie zelf wel met de gemeenten en de verzekeraars om de tafel zitten.

Blijft bij mij toch nog een vraagje hangen… wat mankeert er aan de communicatie? Een regeling die al 10 jaar bestaat en waarvan heel veel mensen niet op de hoogte zijn. Hoe kan dat? Raken instellingen, organisaties en instanties ondergesneeuwd door alle communicatie over veranderingen in de zorg? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar zou er dan niet iets fundamenteel in de communicatie moeten veranderen? Zodat alles ‘doorkomt’? En ‘beklijft’? Misschien iets voor de nieuwe staatssecretaris of minister?

8 Reacties

  • Huub Blom zei:

    Hallo,

    Onlangs gebruikt gemaakt van een cliëntondersteuner. Was overigens ook niet door de gemeente verteld. Via een gesprek met een juridisch ondersteuner werd deze optie vermeld.

    We hebben een prettig gesprek gehad met een hele aardige, jonge mevrouw. En nu komt het. Als je zelf al een aantal jaartjes meedraait in het circus van de zorg dan weet je meer dan een jonge nog niet zo ervaren cliëntondersteuner je kan vertellen. Uiteindelijk hebben we er in ons geval niet zo veel aan gehad.

    Met vriendelijke groet,
    H. Blom

  • Grietje Brouwers zei:

    Wat mij verbaasd is dat in een uitgebreid artikel over gezondheidszorg en thuiszorg ,met de cliëntondersteuner als onderwerp , niet verwezen wordt naar het adres waar deze te verkrijgen is.

  • cw baatsen_vos zei:

    Het is allemaal nieuw voor mijn snap niet alles

  • Truus zei:

    Ben het met Grietje eens: hele artikel gelezen maar geen enkele verwijzing naar meer info over de titel van het artikel, de cliëntondersteuner. Daardoor een zwak en verwijtend stuk in plaats van opbouwend en meedenkend hoe dit hiaat op te lossen. Jammer.

  • Huub Blom zei:

    Hallo,

    Wellicht ter verduidelijking van mijn eerste reactie. De cliëntondersteuner is van stichting MEE.

  • Merlijn zei:

    Wij hebben enige jaren geleden een beroep op MEE gedaan voor 2 verschillende situaties. Als ik zeg dat we door de 2 dames die hier zijn geweest (en recht van school kwamen) van de regen in drup kwamen is dit nog zacht gezegd. De laatste maakte het helemaal bont waardoor de persoon waarom het gaat zelfs een trauma heeft opgelopen waarvoor psychische hulp nodig is geweest. Een van die dames werkt nu bij het wmo team van de gemeente

  • Roelie zei:

    Een gratis cliëntondersteuner die in opdracht van de Gemeente werkt is nooit en te nimmer onafhankelijk.
    Daarnaast is die ook niet gratis ,immers ze worden betaald door de gemeente.


    Binnen de WMO worden mensen die zorg nodig hebben bezocht door een tweetal personen waaronder de WMO consulente en de cliënt ondersteuner
    Beide personen zijn ingehuurd/worden betaald door de gemeente.
    Een persoon die een beroep zou moeten doen op een cliënt ondersteuner zou daar een vergoeding voor moeten krijgen om iemand die daarin is gespecialiseerd in te huren. Dit naar eigen keuze en vertrouwen.
    Dat is pas een onafhankelijk

  • Carolien Wegman zei:

    Goedemorgen, middag, zelf ben ik werkzaam, als casemanager, deze wordt vergoed door de basisverzekering want deze valt onder wijkverpleging. Ik ben vooral voor de ouderen werkzaam.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.