1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Blog » artikel

5 Marketing Tips voor Hulpen

0 Reacties

Laptop met megafoonAls je als hulp in de zorg werkt, weet je dat je aan veel regels moet voldoen, beleid dat je plannen in de war gooit en geld dat je kwijt bent aan belastingen. Ook je expertise vergroten en de administratie doen kosten vooral veel moeite. Maar naast deze negatieve druk op je werk, kun je natuurlijk positieve inspanningen leveren om je dagelijkse bezigheid te verbeteren. Een manier om dat te doen is door het vinden van meer cliënten en meer werk te krijgen van de cliënten die je al hebt. Dat heet marketing.

In de zorg en hulpverlening is marketing natuurlijk iets anders dan voor wie stofzuigers verkoopt of een verffabriek heeft. Je cliënten zijn geen vrije consumenten die kopen omdat ze het leuk vinden, maar hulpvragers die bepaalde dingen niet (goed) zelf kunnen. Je wilt hen dus geen dingen aansmeren die ze niet nodig hebben. Daarnaast is kwaliteit natuurlijk de beste marketing, met name als hulp; als je goed bent hebben huidige en potentiële cliënten meer vertrouwen in je. Toch zijn er handige tips om je net breder uit te werpen. Hier noemen we er 5.

5 marketing tips

Mond-tot-mond reclame

Hier lijk je misschien niet veel aan te kunnen doen maar schijn bedriegt. Je kunt actiever zijn en mensen aanzetten je aan te bevelen bij anderen. Als je het idee hebt dat een cliënt tevreden is over je werk, vraag dan of diegene misschien kennissen en familie heeft die een hulp zoeken. Geef aan dat je flexibel bent, het wel druk hebt maar het leuk vindt om via via bij anderen te kunnen werken (“dan weet ik tenminste dat het leuke mensen zijn”, een beetje vleierij wil wel eens helpen). Doe het niet opdringerig maar wees ook niet te verlegen. Noem het een keer en een paar weken later misschien nog eens. Ook anderen in je sociale kring mogen er best eens op gewezen worden dat ze een verdomd goede hulp als kennis hebben.

Social Media

Een Facebook-pagina kun je gebruiken om contact te houden met vrienden maar ook om verhalen over je werk te verspreiden. Schrijf op Facebook een keer in de week een kort verhaaltje over wat je mee maakt, Tweet twee keer per week een leuke boodschap of stel een goede vraag op LinkedIn. Op die manier bereik je twee belangrijke dingen; je zorgt ervoor dat mensen je naam regelmatig voorbij zien komen en ze zullen door krijgen dat je serieus met je werk bezig bent. Als ze dan hulp nodig hebben, of iemand kennen die hulp nodig heeft, zit je in hun hoofd en ben je makkelijk te vinden. Je kan je privé leven ook gescheiden houden en een aparte Facebook/Twitter of LinkedIn profiel aanmaken voor je werk. Kijk maar eens op onze Facebook pagina hoe dat er uit kan zien.

Advertenties/ Website/ Zoekmachines

Als je het echt serieus wilt aanpakken kun je vrij makkelijk een website maken, bijvoorbeeld via Wordpress. Daar kun je dan aanbevelingen kwijt, foto’s en filmpjes opzetten en een uitgebreide biografie schrijven. Let wel; dan ben je er nog niet. Een website moet bekendheid krijgen, misschien door advertenties online te zetten of door SEO (Search Engine Optimization), een marketing term voor het hoog komen in de resultaten op Google. Alles bij elkaar is het misschien iets te veel werk voor wat het oplevert, maar als je het leuk vindt en technisch aangelegd bent kan het best leuk zijn. Natuurlijk kun je ook altijd nog een advertentie zetten in het lokale ‘sufferdje’. Die wordt door je doelgroep misschien wel meer gezien dan Facebook, Nu.nl of Google.

Duidelijk profiel

Waar je ook reclame maakt voor jezelf, denk goed na over welk beeld je van jezelf over wilt brengen. Dat is best moeilijk. Je wilt niet opschepperig over komen maar als je te bescheiden bent zullen anderen er makkelijk overheen lezen. Zet op een rijtje wat jij denkt dat belangrijk is voor een mogelijke cliënt en maak dan een tweede lijstje met wat jij op die punten te bieden hebt. Verwerk er voorbeelden in en laat zien dat je kennis van zaken hebt. Als je het moeilijk vindt, kun je een cliënt of een collega vragen er eens naar te kijken. Misschien zeggen ze wel dat je veel hoger moet inzetten of komen met nog veel meer voorbeelden. Dat kan je helpen om over de eerste schaamte heen te komen...

De Nationale Hulpgids

Een beetje flauw natuurlijk maar wij mogen ook best een beetje reclame voor onszelf maken. Er gaat natuurlijk niets boven een gespecialiseerde website. Waar je op Facebook maar een op de zo veel mensen voor je profiel kan interesseren, weet je hier zeker dat iedereen een belang heeft in de zorg of hulpverlening. Dat is uiteindelijk misschien wel de belangrijkste les van marketing en reclame maken voor jezelf: ga zuinig om met je middelen. Zowel je tijd als eventueel zelfs geld zijn kostbaar dus moet je goed nagaan wat je er mee doet. Steek dus geen duizenden euro’s in een professionele reclamefilm waar maar dertig mensen naar zullen kijken en ga ook niet met flyers op het strand lopen waar het vooral wemelt van kerngezonde toeristen. Zoek de plekken uit waar mensen op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt en laat daar dan het beste van jezelf zien.

Kijk ook eens naar je huidige advertentie bij ons en of je die nog moet bijwerken met de laatste gegevens of beschikbaarheid

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.