1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Training Theory of Mind voor ASS/ADHD

Auteur Bericht
Kwadraat Geplaatst: dinsdag 17 Februari 2009 13:26
Hallo,

Onlangs is er iemand in Groningen gepromoveerd op Thoery of Mind (ToM) vaardigheden van kinderen met autisme. Zij toonde aan dat het het sociaal snapvermogen (ToM) van kinderen met autisme zich ontwikkelt door dit te oefenen met kinderen.
Wij zijn daar heel blij mee want we hebben de effecten gezien in het geven van ToM trainingen.

ToM is een soort voorloper van sociale vaardigheden. Tenslotte moet je sociale situaties eerst snappen voordat je erop kan anticiperen. Wij trainen ToM door kinderen (o.a.) te leren over gevoelens, gedachten en gedrag van zichzelf en anderen en vervolgens tot gepast gedrag te komen.

Wij geven ToM trainingen aan kinderen die moeite hebben met inzicht in sociale situaties. We hebben al veel positieve ervaring opgedaan met het trainen.

Toch merken we dat het veel voorlichting kost om aanmeldingen te krijgen. Waarschijnlijk onbekendheid met het begrip ToM.

Ik vraag me af of er meer zorgaanbieders zijn die ervaring hebben met een ToM training.
Daarom een paar vragen voor jullie:
Weten jullie je weg naar een training zoals dit?
Zien jullie behoefte in jullie werk naar een ToM training?
Zouden jullie verwijzen?
Hoe zouden jullie zoeken naar een training zoals deze?

Heeft iemand ervaring met het maken van persberichten en het verschijnen in de plaatselijke krant met een artikel over jullie zorgaanbod?

groetjes,
Miranda
Orthopedagoog Kwadraat
Matthijs Geplaatst: zaterdag 21 Februari 2009 20:51
Hoi Miranda,

Het klinkt als een interessant onderwerp waarover ik zeker eens een studiedag/cursus zou willen volgen (mits betaalbaar).

Groet,
Matthijs
Geplaatst: donderdag 05 Maart 2009 22:14
Hoi Miranda,
graag had ik wat meer info gehad mbt de tom-training.
Na mijn idee is dit niets nieuws, maar is de Theory of Mind
een bestaande 'uitleg' mbt autisme.
Ik neem aan dat jullie deze uitleg doortrekken en hier actief mee
aan de slag gaan. Maar hoe?
Ik weet niet beter dan dat de TOM beschrijft wat het autisme inhoud,
maar hier verder geen eenduidige begeleiding aan gekoppeld is.
Ik hoor graag van je terug.
Met vriendelijke groet,
Malou
Kwadraat Geplaatst: vrijdag 06 Maart 2009 08:52
Het klopt wat je zegt. ToM bestaat al heel lang als één van de verklarende theorieen voor autisme. (naast E.F en S.C.)
In die zin is het geen houdbare theorie. Althans niet op zichzelf staand.

ToM kan je trainen. Als voorloper van de sociale vaardigheidstraining.
google maar eens op theory of mind
of sociaal snapvermogen.

er is onlangs iemand gepromoveerd (Els Blijd Hoogewys) op dit thema.

De kern van wat wij trainen is gebaseerd op gevoelens, gedachten, bedoelingen van jezelf en de ander en gedrag. Daarnaast trainen we dingen als gericht waarnemen, nadoen, spiegelen, en noem maar op.

Steerneman heeft de bouwstenen van het ToM uitgesplitst en daarop een test ontwikkeld.

Nou, wat losse flarden over wat ToM is als training.

Groetjes van Miranda, kwadraat
Anne Geplaatst: vrijdag 06 Maart 2009 09:51
ToM wordt ook gebruikt in de psycho-educatie voor mensen met ASS. Bijvoorbeeld in de methode "Ik ben speciaal".

Wat je hier beschrijft Miranda lijkt ook erg op wat er gedaan wordt in de methode "Ik ben speciaal" of is er wellicht een afgeleide van?
Maurice Geplaatst: vrijdag 06 Maart 2009 20:32
Het (ToM) boek van Steerneman, 'leren denken over denken, en het begrijpen van emoties', is volgens mij voor een jongere doelgroep in vergelijking tot het 'ik ben speciaal' boek.
Het boek bestaat uit een groepstrainnig en biedt tevens inspiratie voor de 1 op 1 situatie, alhoewel inlevingsvermogen in de ander (peergroup) juist het sleutelbegrip is!

Groetjes,

Maurice
Kwadraat Geplaatst: vrijdag 13 Maart 2009 14:22
Het heeft een week geduurd eer ik weer een bericht kon plaatsen op de site.

het trainen van ToM is toch wezenlijk iets anders dan psycho-educatie (dmv het boek ik ben speciaal).
Psycho educatie is gericht om jezelf te leren kennen, het kind ontwikkelt inzicht in zijn stoornis en leert hiermee om te gaan. Daar hoort ook kennis van gevoelens en gedachten bij.

Een ToM training heeft als doel om kinderen die een vertraagde of verstoorde ontwikkeling van theory of mind hebben, te trainen zodat zij zich op dit gebied kunnen ontwikkelen. ToM is de basis van sociaal vaardig gedrag of van het kunnen begrijpen van gedrag van anderen.

ToM is inderdaad één van de verklarende theorieen rondom autisme. Deze theorie is al decennia 'oud'. ooit is geprobeerd om autisme te verklaren als een handicap in de theory of mind (sociaal snapvermogen). het is allang duidelijk dat de theorie geen verklaring voor autisme is, wel is bewezen dat kinderen met Ass, maar ook andere, sociaal onrijpe kinderen, veelal problemen hebben met het begrijpen van emoties en gedachten en intenties van iemand anders. dat maakt het gedrag vaak onhandig.
Ook kinderen met ADHD, kinderen die slechthorend zijn of kinderen die sociaal angstig zijn hebben regelmatig problemen met de theory of mind.
Geplaatst: maandag 04 April 2016 13:23
Goeie middag!
Wat fijn dit hier te lezen!
Ik ben op zoek naar iemand die de Tom training kan geven aan mijn zoons 13 en 15 jaar.
Wie weet waar ik terrecht kan in de provincie Groningen , evt Drenthe?
Ik hoop zo dat het hier in de buurt is!!
Groetjes Greetje
Sandra Geplaatst: vrijdag 04 Augustus 2017 16:52
Weet iemand waar je cursusmateriaal van de tom training kunt krijgen voor volwassenen?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.