1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Salarisadministratie of niet bij PGB ZVW

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 29 Juni 2017 20:25
....
M.C.T Geplaatst: vrijdag 30 Juni 2017 11:46
De meest veilige weg is de opting in regeling van de SVB. Zij doen dan de salarisadministratie.
Geplaatst: vrijdag 30 Juni 2017 14:19
....
Frederik Willem Geplaatst: zaterdag 01 Juli 2017 22:24
U maakt aan het einde van de maand een rekening op ( €23,- per uur ) voor een niet professionele hulpverlener en die tekent u. U geeft die aan uw vriendin die voor akkoord tekent en stuurt die naar haar ziekenzorg. Binnen 10 dagen wordt dat geld ( kan per rekening verschillen door min of minder uren per week) naar de bankrekening van uw vriendin overgemaakt en die gaat u per bank betalen. Deze bruto bedragen moet u aan het einde van het jaar bij elkaar optellen en dat bedrag komt dan te staan op uw belastingformulier bij "overige inkomsten". Ergens op dat aangifteformulier zult u dat bedrag nog moeten herhalen omdat u over dat nog belasting moet betalen voor de ziekenzorg.

U betaalt dus pas aan het einde van het belastingjaar de inkomstenbelasting en de premies. Een modelovereenkomst kunt u maken maar MIJN ziekenzorg is daar niet nieuwsgierig naar Het wordt dan een nul uren contract. Bij een controle willen zij dat contract WEL zien. Zorg er voor dat op de bankrekening van uw vriendin het bedrag van wat zij van de ziekenzorg krijgt en van wat zij aan u betaalt te traceren is. De belastingdienst zou dat bij vergissing nog eens kunnen zien als inkomsten van haar.

Het vreemde vindt ik dat deze inkomsten NIET automatisch doorgegeven worden aan de belastingdienst maar alles wat over de SVB loopt WEL. (Digid)

De groeten.
M.C.T Geplaatst: zondag 02 Juli 2017 11:05

Op het formulier voor opting-in van het SVB staat dat afdrachten weer niet van toepassing zijn en alleen zvw premie en inkomstenbelasting. Dit staat weer haaks op wat de Belastingdienst zegt.... Blijft weer het ja hier en nee daar :(

edit:
Ik denk dat ik maar van uit moet gaan dat de Belastingdienst het dit keer fout heeft. SVB zojuist aan de lijn gehad en die zeggen toch ook weer dat het aantal dagen niet uit maakt als de partner het doet en doen de suggestie voor de 'modelovereenkomst met partner of familielid'.



Bij een dienstverband voor meer Dan 3 dagen houdt de SVB ook de premies in.
Het probleem is, dat het begrip partner niet hetzelfde is voor de belasting en het UWV. Voor de belastingdienst bent U waarschijnlijk partners en doet U samen aangifte. Het UWV beschouwt U Wellicht niet als partners. Kernpunt is of het UWV meent, dat er sprake is van een gezagsrelatie tussen Uw partner en U. Zo ja Dan is Uw partner werkgever en is er sprake van een dienstverband anders niet.
Een advocaat kan de jurisprudentie op dit punt checken.

U kunt ook overwegen op niet meer Dan 3 dagen te declareren. Het overige is dan mantelzorg . Uw partner kan op de andere dagen evt extern hulp inhuren. Dan heeft U ook eens vrij. Dan houdt U het langer vol.
Geplaatst: zondag 02 Juli 2017 14:59
....
Frederik Willem Geplaatst: zondag 02 Juli 2017 18:21
Die andere "spreker" weet veel meer van dit soort zaken af. ik ga alleen maar af op de praktijk ; het kan zijn dat een andere ziekenzorg andere regels hanteert. Ik doe dit al weer bijna twee jaren op deze wijze ; op de rekening staan gewoon het totaal aantal uren per maand x € 23.- en de naam etc. van mij en van Halina, mijn verzorgster. Ik heb op 11-10-2015 een" zorgovereenkomst met een freelancer" opgemaakt ; zit er net even in te kijken en zie een uurloonbedrag van € 20.- staan ; morgen even de SVB bellen of ik dat met een mutatieformulier achteraf nog moet veranderen hoewel die instantie in dit geval hier niets mee van doen heeft want het geld wordt bruto uitbetaald. Ik heb er nog even aan gedacht om deze ontvangsten op het aangifteformulier van mij te vermelden onder "overige inkomsten" en dat bedrag onder "specifieke zorgkosten" weer af te trekken want het zijn rekeningen van , in dit geval, mijn verzorgster maar het zijn GEEN inkomsten voor mij. Van vragen komen vragen dus hierbij de vraag ; "heb ik het goed gedaan ?"

Succes

De groeten.
M.C.T Geplaatst: dinsdag 04 Juli 2017 12:15

Hmmz, ook hier zijn er dus twee meningen.

Ik weet niet precies wat het UWV hiermee van doen heeft?

Declareren op 3 dagen en uitbesteden is in ons geval niet aan de orde, een onmogelijkheid. Dat is echter een andere discussie ;)

Als het SVB wel de premies in zou houden dan zouden ze toch niet voorstellen het formulier voor familie/partner te gebruiken?


Bedankt voor de antwoorden



Het UWV voert de wW en de WIA uit. Die krijgt U alleen als er premie is betaald én U werknemer was. Als U dus t.z.t WW zou claimen heeft Uw partner een groot probleem. Die moet dan alsnog de premie betalen mét een boete, omdat die U ten onrechte niet als werknemer gemeld heeft. Ik geef U op een briefje dat de SVB dan niet thuis geeft, want die handelt onder verantwoordelijkheid van de budgethouder. Uiteindelijk is de PGBhouder voor alles verantwoordelijk.

Moraal: als U het advies van de SVB opvolgt moet U nooit ziektewet, WW, of WIA aanvragen. Ook. Niet als U ruzie heeft met Uw partner.
Is .
Het lijkt mij eveneens aan te bevelen, dat Uw partner kennis neemt van deze correspondentie, als dat nog niet het geval is.
Frederik Willem Geplaatst: dinsdag 04 Juli 2017 22:52
Beste Gwehkamp,

In de eerste plaats mijn complimenten dat u zo veel van dit alles weet. Ik wilde graag uw visie hebben over mijn probleem :

Mijn Poolse verzorgster heeft een eigen zaak in Polen en komt als franchise al in oktober 2015 over de grens. Eerst verzorgde zij mijn echtgenote en mij en sinds het overlijden van haar op 27 maart 2016 alleen mij. Omdat zij meer dan 5 maanden wilde blijven heb ik haar gelijk laten aanmelden bij de gemeente. Zij woont bij mij in en doet het huishouden. Zij wordt betaald uit het PGB ZvW en PGB WMO HH. Toen mijn echtgenote nog leefde werd zij ook nog betaald uit de WLZ. Wij hebben een commerciele verhouding , ik krijg mijn volledige AOW voor alleenstaande en ik heb geen gezag over haar. Al in 2015 heeft mijn Poolse verzorgster een VAR wuo verklaring aangevraagd die geaccepteerd werd door de belastingdienst. Op 7 februari 2017 ontving mijn Poolse verzorgster van de belastingdienst een brief over de afschaffing van de VAR per 1 mei 2016 en dat men overging naar de wet DBA maar omdat die uitgesteld werd zouden er geen naheffingen, boetes en correctieverplichtingen loonheffingen tot in ieder geval begin 2018 worden opgelegd. Ik heb ook een overeenkomst van opdracht opgemaakt en ook haar laten tekenen voor de zorgovereenkomsten ZvW en WMO HH. Ik heb eens een keer de belastingdienst gebeld over haar status en daar zegt men dat er wel degelijk een gezagsverhouding bestaat. Ik zal volhouden dat zij een franchise positie heeft die natuurlijk wat anders in elkaar zit dan een ZZP' er.Daarnaast heeft zij natuurlijk het A1 formulier en een formulier dat zij haar sociale premies in Polen afdraagt. ( dit gaat 1 x per maand samen met haar ziekenzorgpremie ) en staat dus los van de te betalen belastingen. Wanneer zij zo nu en dan naar Polen met verlof gaat dan krijg ik een verzorgster van "Global Care Capacity". Zij leert Nederlands en naar verwachting zal zij op een gegeven ogenblik overspringen naar de Nederlandse belastingen.

Even terzijde : momenteel zijn wij bezig om de belastingdienst inzage te verschaffen van de belastingen die mijn verzorgster in Polen betaalt. Wij hadden gedacht dat De Nederlandse en de Poolse belastingdiensten een zodanig contact met elkaar hadden dat Halina geen verzoek aangifte doen over 2016 zou ontvangen. Wij hebben daarvoor een bureau ingeschakeld die geacht wordt e.e.a, te weten hierover. EN natuurlijk uitstel van betaling aangevraagd met de reden waarvoor. Ik vind het vreemd dat in haar Digid. alleen een inkomstenbedrag staat van de SVB en niet van de Z.v.W.

Nou, ik ben benieuwd naar uw visie : zal de belastingdienst haar als werknemer van mij zien of niet. Ik heb voldoende jurisprudentie hierover die vaststellen dat zij haar NIET als mijn werknemer zien.

De groeten
M.C.T Geplaatst: donderdag 06 Juli 2017 13:00
Ik denk, dat U een advocaat nodig heeft, die thuis is in Europees fiscaal recht. Die kan ook de meritis van de jurisprudentie beoordelen in Uw situatie.
Frederik Willem Geplaatst: zaterdag 08 Juli 2017 20:21
Beste Gwehkamp,

Bedankt voor uw advies.

Ja, ik heb een vijftal advocaten voor ogen waarvan ik er EEN uitkies afhankelijk van het antwoord wat ik van hen zal ontvangen.

Het lijkt mij beter om daar NU al mee te starten. Ik houdt u op de hoogte.

Prettige avond

F.W. van der Heiden
Frederik Willem Geplaatst: zondag 09 Juli 2017 21:39
Beste Gwehkamp,

Bij nader inzicht heb ik toch maar besloten om mijn eigen advocaat, een letselschades advocaat in de arm te nemen want in zijn "club" zijn ook advocaten die over Europees fiscaal recht gaan. Hij heeft in vroeger jaren voldoende aan mij verdiend dus verwacht ik dat hij zijn best voor mij doet.

Wel moet ik ze bij voorbaat overal op helpen tegenwoordig : zo heb ik via Google uitgeprint : "KAN IK ALS ZELFSTANDIGE IN NEDERLAND WERKEN ? " en hem toegezonden. Wij worden overstroomt door buitenlanders w.o. ook verzorgsters. Voor 11 uren per week zorg en 5 uren HH zorg kan ik een buitenlandse dame krijgen die hier bij mij intern blijft ; zelfs via een bureau waarbij ik dan wel circa € 700 per maand moet bijleggen alsmede een beetje eten en drinken.

Er is bij mij vastgesteld dat ik "verlatingsangst " heb opgelopen vanuit de oorlog dus wil ik de gehele dag iemand bij mij in de buurt hebben. Dat PGB is dus voor mij een geschenk uit de hemel.

Prettige avond.

F.W. van der Heiden
M.C.T Geplaatst: maandag 10 Juli 2017 11:59
Voor de goede orde: uw hulp is juridisch de belanghebbende. U heeft deze constructie opgezet. Dat maakt het allemaal heel ingewikkeld.
Frederik Willem Geplaatst: maandag 10 Juli 2017 17:04
Beste Gwehkamp,

IK heb geen constructie opgezet maar mijn verzorgster en wel in Polen. Juridisch zal zij belanghebbende zijn want anders was zij niet daartoe overgegaan. IK ben ook belanghebbende : ik heb er belang bij dat ik dag en nacht iemand bij mij thuis heb voor een budget van totaal circa € 1650.- bruto per maand. Dit bedrag is gerelateerd aan het totaal aantal uren voor zorg en huishouden. In de indicatie staat dat ik onplanbare zorg nodig heb en dat kan ik realiseren door dit op deze wijze te doen.

In die paar jaren dat ik nog te leven heb ga ik niet in zee met Nederlandse verzorgsters die misschien maar drie uren per dag bij mij zijn. ik laat dit verder uitzoeken en blijkt dat ik dan toch als werkgever bestempeld wordt dan neem ik die risico's die daaraan verbonden zijn wel. In mijn lange leven heb ik veel risico's gelopen ; dan kunnen die laatste paar jaren er ook nog wel bij.

Ergens heb ik gelezen dat het oordeel of iemand zelfstandig werkt ja of nee voorbehouden is aan de belastinginspecteur. Er zijn er die met EEN of TWEE of MEERDERE opdrachtgevers genoegen nemen om als zelfstandige te werken. Denk dat het moeilijk is om van te voren uit te zoeken wie wat bepaalt.

Prettige dag.

F.W. van der Heiden

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.