1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Recreatieve dagbesteding tegenwoordig een vloek?

Auteur Bericht
Reinier Geplaatst: maandag 26 Juni 2017 16:46
Beste mensen,

Ik heb een WLZ indicatie met dagbesteding omdat ik een vorm van Autisme heb. Omdat ik een trage verwerkingssnelheid heb, heb ik het geluk dat ik niet afhankelijk ben van de door de maatschappij uitgespuwde psychiatrie. Laat me duidelijk zijn, ik vind het heel erg wat er gebeurt is met de mensen die onder grondslag GGZ vallen en vind het ook een zwarte bladzijde op onze Nederlandse beschaving. Maar dat terzijde, kan er toch niets aan veranderen.

Ik heb dus een PGB uit de WLZ met een dagbesteding indicatie. Nu zoek ik dus al enkele jaren naar een dagbesteding. Helaas blijkt dat alle aanbieders alleen maar mensen tijdens een dagbesteding aan de arbeid willen hebben terwijl ik zoiets heb, dat dat een taak is van artsen en UWV.
Als mensen willen betalen om te werken, en dat dit via een dagbesteding willen doen, snap ik dat daar ook ruimte voor is. Maar er is iets heel ergs vreemds aan de hand. Elke dagbesteding voor mensen tussen de 18 en 60 jaar wat wordt aangeboden is arbeidsmatig. Als je dan nog bedenkt dat als je beschermd woont verplicht een dagbesteding moet hebben, dan is dat eigenlijk een slimme manier van dwangarbeid. Terwijl dit de taak is van UWV. Zorginstellingen gaan hierdoor op de stoel zitten van het UWV, door dit enkel aan te bieden. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen niets te gaan doen als je nog op jezelf woont. Maar dan heb je niks aan je indicatie die je niet voor niets hebt.

Als je een dagbesteding indicatie hebt omdat je volledig bent afgekeurd en (wat een heel doodnormale vraag is) vraagt naar een recreatieve dagbesteding, lijkt het wel alsof je aan het vloeken bent.

Als je ECHT kan werken, dan moet je dat ook doen. Maar als dat door omstandigheden niet gaat, dan moet je toch op een normale wijze nog aan een recreatieve dagbesteding kunnen komen van enkele dagdelen per week zonder bang te hoeven zijn door zorgaanbieders aan de schandpaal te worden gehangen.

Ik ben hele lijsten afgegaan, maar elke aanbieder bied uiteindelijk alleen nog maar arbeidsmatige dagbesteding aan. Behalve als je onder de 18 bent of een oudere.

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?
Dichtbij Dagbesteding Geplaatst: vrijdag 07 Juli 2017 21:51
Beste Reinier,

Ik weet niet in welke plaats je woont, maar als dat in de buurt van Amersfoort is, dan zou ik je willen uitnodigen om naar onze advertentie te kijken. Wij bieden dagbesteding precies aan de doelgroep waarin jij valt en niet gericht op arbeid, maar uitgaande van interesses en talenten van onze cliënten. Juist omdat de cliënten die bij ons komen niet in staat zijn tot het verrichten van arbeid en overal tussen wal en schip vielen m.b.t. dagbesteding, hebben mijn collega en ik vorig jaar deze dagbesteding opgezet.
Mocht je niet in onze regio wonen dan hoop ik dat er toch een dergelijk initiatief bij jou in de buurt te vinden is.

Met vriendelijke groet,
Anne - Dichtbij Dagbesteding.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.