1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

begeleiden huisgenoot

Auteur Bericht
Gideon Geplaatst: donderdag 13 April 2017 22:05
Is het mogelijk om een huisgenoot die bij mij in huis woont te begeleiden.
Ik woon samen met mijn huisgenoot hij heeft een indicatie voor 24 uurs zorg . Voorheen woonde hij in een instelling waar 24 uur zorg werd geboden, maar omdat dit voor hem niet werkte woont hij nu bij mij in huis en begeleid ik hem dagelijks. Zijn zorg in natura willen we nu omzetten in een PGB zodat ik voor mijn werk kan worden betaald omdat ik niet buitenshuis kan werken nu ik hem begeleid.

Ik heb me laten inschrijven bij de KVK en was altijd SPH begeleider in de vg zorg dus gediplomeerd.
Nu heb ik info gewonnen bij per saldo en die vertelde dat ik als prof maar 40 per week mag werken en dus vreemden in mijn huis moet halen om hem met name in de nacht te laten begeleiden. Terwijl we dan gewoon liggen te slapen.
En hij wil dit ook niet.
Ik vraag me af of er iemand is die me hier wat over kan uitleggen. Hoe we dit wel aan kunnen pakken zonder dat er andere zorgverleners aan de pas moeten komen.

Ook zou ik graag van iemand willen weten hoeveel uur je je als partner mag laten uitbetalen als je een partner verzorgd.
Die je 24 uur per dag verzorgd.
Tanja Geplaatst: donderdag 20 April 2017 20:44
Hallo,

Je mag 40 uur per week jezelf uitbetalen/betaald krijgen.Volgens de arbeidstijdenwet mag je niet meer dan 12 uur per dag en 40 uur per week betaald krijgen.
Je mag er incidenteel iets over heen gaan, maar niet meer dan dat...als je pech hebt moet je namelijk terug betalen...spreek uit ervaring...helaas...
Wat je kan doen is je uurprijs iets omhoog doen om de rest op te vangen. Je schrijft eerst huisgenoot en later partner.... Dan ben je namelijk ook aan een max. Uurprijs gebonden.
Je moet kwalitatief goede zorg bieden...
Is er geen vriendin die evt de nachtzorg op zich kan nemen? Je kunt niet alles....en daar wordt ook op gecontroleerd....je moet het ook niet willen...wat als je een keertje ziek bent, weg moet...enz.

Succes....
M.C.T Geplaatst: zondag 23 April 2017 15:26
Van een PGB kun je niet het hele etmaal , dus 24 uren declareren. Ook niet met meerdere zorgverleners. Dan moet het PGB € 150000.- bedragen. Met € 800.- per week heb je een net inkomen. Hiervan moet je flink gaan sparen, aangezien er geen ww , WIA en ziektewet van toepassing is. Evenmin pensioenopbouw. Bij de kabinetsformatie liggen voorstellen op tafel om PGB bij mantelzorgtarief verder in te perken. Dus bezint eer je begint. Er zijn pgbers, die na het overlijden van Hun cliënt met niks letterlijk op straat stonden. Als PGBer Ben je eigenlijk een ZZPer zonder fiscale tegemoetkomingen. Het PGB volstaat voor feitelijke actviteiten. Toezicht en beschikbaarheid komen neer op onbetaalde mantelzorg.
Gast Geplaatst: zondag 23 April 2017 22:03
P.s.: Er is geen verplichting om het hele PGB uit te geven. Er zijn maar weinig mensen, die het volhouden om Zich 24 uur per etmaal in te zetten, aanwezig en beschikbaar te zijn met één persoon. Het feit, dat Uw cliënt en U Er niemand verder bij willen hebben lijkt mij op termijn benauwend en nauwelijks vol te houden.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.