1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Eigen PGB bureau starten; behoefte aan of juist niet?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 28 Februari 2017 13:08
Hallo.

Ik ben zelf moeder van een zoon die al jarenlang een PGB heeft, ivm meerdere diagnoses. Het was destijds een hele klus en een hoop uitzoekwerk om een PGB voor hem te krijgen. Laat staan het beheren ervan... Nu is er natuurlijk het WMO waardoor e.e.a. is veranderd. Ik heb altijd een behoefte gehad om ook anderen met een hulpvraag te ondersteunen / verder op weg te helpen in de wereld van de zorg met de vele regels en wetten.
Een vraag aan jullie: is er, anno 2017, behoefte aan een soort van PGB consulent? Ik denk dan aan diensten zoals: het aanvragen van een PGB budget met alle administratieve zaken die erbij aan de orde komen. Tevens het aanschuiven bij (lastige) gesprekken ivm (her) indicaties bijvoorbeeld. Eigenlijk alles op ondersteunend gebied, vanaf het inventariseren van de hulpvraag tot het uiteindelijk evt. doorverwijzen naar hulpverleners. Het begintraject zeg maar...
Benieuwd naar jullie meningen/visie/tips/adviezen, wat dan ook! Bedankt alvast!

Gr. Marleen
W Geplaatst: vrijdag 03 Maart 2017 22:18

Hallo.

Ik ben zelf moeder van een zoon die al jarenlang een PGB heeft, ivm meerdere diagnoses. Het was destijds een hele klus en een hoop uitzoekwerk om een PGB voor hem te krijgen. Laat staan het beheren ervan... Nu is er natuurlijk het WMO waardoor e.e.a. is veranderd. Ik heb altijd een behoefte gehad om ook anderen met een hulpvraag te ondersteunen / verder op weg te helpen in de wereld van de zorg met de vele regels en wetten.
Een vraag aan jullie: is er, anno 2017, behoefte aan een soort van PGB consulent? Ik denk dan aan diensten zoals: het aanvragen van een PGB budget met alle administratieve zaken die erbij aan de orde komen. Tevens het aanschuiven bij (lastige) gesprekken ivm (her) indicaties bijvoorbeeld. Eigenlijk alles op ondersteunend gebied, vanaf het inventariseren van de hulpvraag tot het uiteindelijk evt. doorverwijzen naar hulpverleners. Het begintraject zeg maar...
Benieuwd naar jullie meningen/visie/tips/adviezen, wat dan ook! Bedankt alvast!

Gr. Marleen



Hallo Marleen

Fijn dat je mensen met je kennis en ervaring wil ondersteunen.
Met de nieuw Wmo wet zijn gemeenten verplicht om (gratis) onafhankelijke clientondersteuning beschikbaar te stellen en mensen daarover te informeren. Veel gemeenten kopen dat in via MEE.
Het grootste probleem waar ik, en met mij vele PGB houders denk ik tegen aan lopen is de strijd die je met je gemeente moet voeren omdat gemeenten willen bezuinigen en taken krijgen waarvan ze geen idee hebben hoe ze dat moeten uitvoeren. Wat net door de nationale ombudsman in zijn rapport ( en dat is niet zijn eerste) is verwoord.
Sinds 1 januari 2015 heb ik inmiddels 3 uitspraken van rechters in mijn voordeel, heb een advocaat in moeten schakelen omdat wmo consulenten diagnoses stellen en allerlei andere onjuiste zaken in mijn dossier zetten en die weigeren te verwijderen, ben sinds 1 januari 2015 inmiddels 5 bezwaarprocedures verder en in afwachting van 2 zittingsdata. Dat word dan rechtszaak 4 en 5 sinds 1 -1-2015. Heb tussen de juridische procedures door diverse malen de gemeentelijke ombudsman ingeschakeld en de politiek geïnformeerd, wat helaas weinig verbetering heeft gebracht.
Wat dat betreft herken ik veel in het rapport van de ombudsman.
https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/2017/gemeenten-te-afwachtend-bij-oplossen-problemen-zorg-jeugdhulp-en-begeleiding-naar-werk

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.