1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Opleidingseisen pers.beg.ind. gesteld door WMO/gemeente?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 25 Oktober 2016 03:15
Beste mensen, ik zit een beetje met een probleem en ik wil graag advies. Ik heb al bijna drie jaar een hele goede persoonlijke begeleidster individueel. Ik kan prima met haar door één deur, en zij is precies wat ik nodig heb. Ik heb in het verleden heel slechte matches gehad en dan deed ik niets anders dan afzeggen. Met haar is dat heel anders, ze ondersteunt me waar het moet, geeft me structuur en door haar levenservaring en haar beide beentjes op de grond mentaliteit heb ik al veel van haar geleerd. Enfin lang verhaal kort, ik kan naar omstandigheden goed functioneren dankzij haar. Nu heeft het bedrijf waar mijn begeleidster werkt er in een vorige fase een puinhoop,van gemaakt. Ze zijn nu bezig met een doorstart en willen het nu perfect doen. Mijn begeleidster heeft volgens hun niet de juiste diploma's en ze willen me nu een jongeman opdringen die volgens hun ook wel bij mij past. Ik heb hun gezegd dat ik dat niet wil, dat ik wil dat het bij het oude blijft. Een mail gestuurd naar de coördinator begeleiding van dit bedrijf, telefonisch tegen de nieuwe begeleider gezegd dat ik liever geen kennismaking wil omdat het voor mij niet nodig is. En dan gaat hij achter mijn rug om proberen om met mijn begeleidster mee te komen. Vandaag zou de coördinator langskomen om het zorgplan door te spreken dat wat aangepast was aan de veranderende situatie, en wie bracht ze mee...juist ja, de jongeman waar zij zo graag van willen dat hij de begeleiding gaat doen. Het regende keihard, dus ik voelde me verplicht om ze binnen te laten, zo ben ik dan, maar ik was ontzettend boos. Ze beweren nu bij hoog en laag dat begeleiding voor de gemeente niet gegeven mag worden door iedereen, dat ze dat niet kunnen verantwoorden. Bijna 3 jaar mocht mijn begeleidster het wel doen, ik ben ontzettend blij met haar, en ineens willen ze de boel omgooien. Ik vind de betreffende persoon waar zij mij graag mee opschepen ook totaal niet bij mijn hulpvraag passen. Dat ligt niet aan hem persoonlijk, maar ik voel dat heel goed aan. Wat mij betreft zijn diploma's niet relevant, ik heb mensen over de vloer gehad die diploma's hadden en die er een puinhoop van maakten, en mij van de regen in de drup hielpen. Mijn vraag is nu : stellen gemeentes inderdaad opleidingseisen aan persoonlijk begeleiders of wordt er meer gekeken of er aan behoefte van de client wordt voldaan. Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, M-J
M.C.T Geplaatst: dinsdag 25 Oktober 2016 11:37
Uit je beschrijving krijg ik de indruk, dat je begeleider in dienst is van een instelling ,die een contract heeft met de gemeente. Je kunt Dan proberen betrokkene zelf in dienst te nemen en te betalen uit een PGB. Wel eerst zorgen voor een beschikking van de gemeente, dat je een PGB krijgt. Als je begeleider in dienst van die instelling wil blijven, zal zij toestemming nodig hebben van haar werkgever om dat naast haar werk te mogen doen.
Waarom moet er van begeleider gewisseld worden terwijl beide hulpverleners bij dezelfde instelling werken?
Geplaatst: dinsdag 25 Oktober 2016 14:41

Uit je beschrijving krijg ik de indruk, dat je begeleider in dienst is van een instelling ,die een contract heeft met de gemeente. Je kunt Dan proberen betrokkene zelf in dienst te nemen en te betalen uit een PGB. Wel eerst zorgen voor een beschikking van de gemeente, dat je een PGB krijgt. Als je begeleider in dienst van die instelling wil blijven, zal zij toestemming nodig hebben van haar werkgever om dat naast haar werk te mogen doen.
Waarom moet er van begeleider gewisseld worden terwijl beide hulpverleners bij dezelfde instelling werken?



Klopt helemaal, de zorginstelling heeft idd een contract met de gemeente althans op de "oude naam". Ze gaan een doorstart maken en zijn nu bezig om met de gemeente te regelen dat de indicaties die afgegeven zijn voor ZIN (dat heb ik namelijk), overgezet worden op het nieuwe bedrijf. Vandaar dat ze nu beweren dat de gemeente niet akkoord is als mensen die er niet voor zijn opgeleid begeleiding individueel geven. Ik word nu erg onder druk gezet om een andere begeleider te accepteren maar ik weet dus niet of hun verhaal klopt. Ik krijg eerder de indruk dat ze deze jongeman gewoon aan zijn uren willen laten komen (misschien een verkeerde aanname, maar het wordt me echt zo opgedrongen). Ik zie dit allemaal absoluut niet zitten, het gaat prima nu, en daar gaat het toch om.
Nelleke Geplaatst: woensdag 26 Oktober 2016 17:11
De gemeenten mogen zelf bepalen hoe ze de WMO-wet vormgeven, en sowieso moeten zorgaanbieders die ZIN leveren wel voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Maar dat een gemeente dan aan de organisatie vertelt welke diploma's de medewerkers op zak moeten hebben, dat lijkt me sterk. Zeker omdat je al drie jaar ondersteuning hebt gekregen van de persoon zonder de juiste papieren, dan zou de gemeente wel eerder aan de bel hebben getrokken want de nieuwe WMO-wet ging in 2015 in.
Wellicht kun je zelf het WMO-loket van jouw gemeente bellen en vragen wat hiervan waar is.

Het klinkt een beetje of dit bedrijf onder de nieuwe naam opnieuw een aanbesteding moet winnen, en tja wellicht denken ze betere kansen te maken wanneer ze alleen maar zorgverleners met de 'juiste' papieren inzetten.

Maar dat is niet in jouw belang. WMO is tegenwoordig maatwerk (of zou dat moeten zijn) en jij bent niet met een nieuwe zorgverlener gebaat. Leg het probleem voor aan de gemeente of iemand van het sociaal wijkteam, of anders een cliëntenorganisatie als MEE.

Eventueel is omzetten naar een PGB inderdaad een goede oplossing, want tja dan mag je inzetten wie je wilt, al was het de buurvrouw. Ik denk dat je goed genoeg kunt onderbouwen waarom jij nu het meest gebaat bent bij de continuïteit van de hulp van je eigen hulpverlener. Veel succes met de strijd!
Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2016 02:26

De gemeenten mogen zelf bepalen hoe ze de WMO-wet vormgeven, en sowieso moeten zorgaanbieders die ZIN leveren wel voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Maar dat een gemeente dan aan de organisatie vertelt welke diploma's de medewerkers op zak moeten hebben, dat lijkt me sterk. Zeker omdat je al drie jaar ondersteuning hebt gekregen van de persoon zonder de juiste papieren, dan zou de gemeente wel eerder aan de bel hebben getrokken want de nieuwe WMO-wet ging in 2015 in.
Wellicht kun je zelf het WMO-loket van jouw gemeente bellen en vragen wat hiervan waar is.

Het klinkt een beetje of dit bedrijf onder de nieuwe naam opnieuw een aanbesteding moet winnen, en tja wellicht denken ze betere kansen te maken wanneer ze alleen maar zorgverleners met de 'juiste' papieren inzetten.

Maar dat is niet in jouw belang. WMO is tegenwoordig maatwerk (of zou dat moeten zijn) en jij bent niet met een nieuwe zorgverlener gebaat. Leg het probleem voor aan de gemeente of iemand van het sociaal wijkteam, of anders een cliëntenorganisatie als MEE.

Eventueel is omzetten naar een PGB inderdaad een goede oplossing, want tja dan mag je inzetten wie je wilt, al was het de buurvrouw. Ik denk dat je goed genoeg kunt onderbouwen waarom jij nu het meest gebaat bent bij de continuïteit van de hulp van je eigen hulpverlener. Veel succes met de strijd!



Dank je Nelleke voor deze uitgebreide reactie, je hebt helemaal gelijk met jouw uitleg. Ik wilde de gemeente eigenlijk niet zelf bellen. De reden hiervoor was dat ik geen problemen wilde veroorzaken. Ik ben inmiddels wel al een stuk wijzer, ik heb een ander zorgbureau gebeld in mijn gemeente en heb ze mijn probleem voorgelegd. Van hun kreeg ik bevestigd wat jij ook al schreef. Persoonlijke begeleiders individueel kunnen vanuit verschillende achtergronden komen, en er wordt door de gemeente eigenlijk helemaal niet gevraagd naar opleidingen. Ik voelde me best ellendig toen ik dat allemaal hoorde, ongelooflijk hoe ze met mij zijn omgegaan. Ze hebben onuitgenodigd en onder valse voorwendselen hier in mijn eigen huis aan tafel gezeten en mij gewoon voorgelogen. Ik ben zó duidelijk geweest dat dit geen goede zet voor mij was, en dan walsen ze compleet over je heen. Ik ben er al twee dagen goed ziek van, en lig er nu weer wakker van, gewoon hoe ze dit hebben proberen te draaien....en zo'n mensen zitten in de zorg en zouden inderdaad het belang van de client voorop moeten stellen. Ik wil dan ook zsm van ze af, die doorstart mogen ze fijn maken, maar zonder mij.
Nelleke Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2016 17:22
Wat ellendig zeg, je mag best een officiële klacht indienen hiervoor want je bent echt voorgelogen door ze en voor het blok gezet. Dit soort organisaties zouden beter moeten weten... Omdat jouw begeleidster nog bij dit bedrijf werkt zit je wel in een rare spagaat! Zoek echt hulp bij een cliëntenorganisatie want het kan zijn dat die organisatie moeilijk gaat doen wanneer je jouw hulpverleenster via PGB in wil huren. Kijk eens op Zorgkaart Nederland, daar kun je de zorginstelling een cijfer geven met je verhaal erbij.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.