1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Van WMO naar pgb

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 16 September 2016 19:56
Ik werk via laverhof Schijndel (zorgaanbieder via WMO ) bij een familie die veel begeleiding nodig hebben. Zowel persoonlijk als huishoudelijk. Ik ben de huishoudelijke ondersteuning in dit gezin. Nu willen deze mensen veranderen omdat ze niet meer tevreden zijn over laverhof . Zij willen naar u-hulp in Schijndel. Dit is een nieuwe zorgaanbieder die werkt met pgb. In eerste instantie werd dit goedgekeurd door zowel gemeente als hun financieel beheerder. ( In het verleden hebben zij ook pgb gehad maar door misbruik hiervan door derde zijn deze mensen in de problemen geraakt.) Daardoor heb ik ontslag genomen bij laverhof om dan te gaan werken voor u-hulp. Ook u-hulp heeft alles in werking gesteld om aan de gang te kunnen bij deze mensen. Vandaag, 16-9, kregen deze mensen een telefoontje van sociaal wijkteam dat ze niet mochten veranderen . En dat hun financieel beheerder er ook niets aan mocht doen. Kan en mag dit zomaar??? En welke stappen zouden ik en u-hulp kunnen doen om dit toch gerealiseerd te kunnen krijgen of waar moeten wij rekening mee houden. Het is toch enigszins van de zotte dat deze mensen continu worden gestraft en ook nog eens niet zelf mogen kiezen. Ik heb het idee dat hier een vuil politiek spelletje word gespeeld door de gemeente en laverhof. Ik hoor heel graag van u terug.

Mvg Jacqueline
M.C.T Geplaatst: zaterdag 17 September 2016 13:10
Tegen elk besluit van de gemeente kan je bezwaar maken. Dus als betrokkenen het hiermee niet eens zijn kunnen zij bezwaar maken. U en U-hulp zijn in deze geen partij. Alleen al de gedachte doet vermoeden, dat het hier gaat om overname van regie en dat staat haaks op het idee achter een PGB.
Zij maken m.i. weinig kans gelijk te krijgen. Budgethouder moet in staat zijn zelf het budget te beheren. Doordat dit in het verleden niet gelukt is lijkt de gemeente in haar recht te staan. Het maakt niet uit wiens
schuld het was; de budgethouder is verantwoordelijk , ook bij uitbesteding van het beheer.
Betrokkenen kunnen voor ZIN naar een andere gecontracteerde zorgaanbieder gaan, zoals T zorg. Wat is U-hulp? ;
Zelfs een website ontbreekt.
Voorts klopt het niet, dat U er met een cliënt van Uw ex werkgever vandoor gaat.
Tot slot maakt U een denkfout: PGB en ZIN vallen beiden onder de WMO. Betrokkenen blijven dus bij de gemeente.
Geplaatst: dinsdag 01 November 2016 18:57
Oepssssss. Dat is een hard antwoord . Begrijpt u wel waarom fraude tot stand gebracht werd. . Die meeste mensen die dat deden waren pgb advies buross. En due lopen nog steeds rond. Omdat de pgb houder ten alle tijde verantwoordelijk is Ook mag mevr im kwestie voor deze zorgvrager werken. Wat gemeente betreft mag er zeker een klacht ingediend worden. De gemeente lijkt op ieder vlak van wat zij goed achten aan zorg voor iemand totaal geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen.
Geplaatst: dinsdag 01 November 2016 19:10
Beste mevr wehkamp.

Ik vindt dat u aanames heeft. Veronderstellingen. En vooroordelen . Terwijl u niet weet hoe het precies in elkaar zit . IK vraag u of u weet hoe de fraudes in de pgb werkelijk in elkaar zaten. Ik weet er best veel van maar nog altijd niet genoeg. . Sommige mensen zijn er de dupe van geworden. Vreselijk. En die moeten boeten . Echter de daders lopen nog alrijd rond. En het pgb is niet veranderd alleen om fraude zaken . Maar ook om bezuinigingen . Als het louter om fraude zaken ging . Dan zou de participatiewet er niet bij horen. Echter het is samengevoegd. Uiteraard wil ik nog veel meer weten. Oordelen veroordelen doen mensen genoeg.
Geplaatst: dinsdag 01 November 2016 20:08
En wat ik nog wil zeggen . Over budgetbeheer en eigen regie en alle veranrwoordelijkheden die ik draag. Zeker financieel. Als ik het niet goed doe geen kwalitatief goede zorg inkoop enzzzz. Kan ik geld terug betalen. Los van de hulpverlener die ik betaald heb. Dus eigen zak. En hierop mag ik zeggen dat de gemeenten zelf nog niet weten hoe de regels zijn. Nergens op papier. En wat men zegt is . Ik moet het weten zoniet ben je niet geschikt voor pgb. Hoe erg kan het zijn. Terwijl het uren dagen bellen is en ze zelf de regels niet weten in het verleden waren pgb regels duidelijker. Maar wel zo lastig voor sommige te begrijpen. En die mensen waren gebaat bij pgb. Dus het systeem is nog altijd fraudegevoelig. Want deze kern wordt niet aangepakt. Nergens maar dan ook nergens staan de regels. Echter de totale veranrwoordelijkheid wordt op mij en pgb houders gelegd. Na 1,5 jaar vechten heb ik besloten dat ik deze veranrwoordelijkheid op deze wijze niet kan dragen. En wil deze bij gemeente neerleggen. Dit is een waar verhaal. En dan nog een ding weten de pgb hulpverleners wel wasr het over gaat. 9 van de 10 keer niet en ik heb wel eens gepoogd op deze site een vraag te zetten iver pgb. Ik begin er niet meer aan. Want ik moest het kunnen. Terwijl half nederland het niet weet. En zie vaak vragen van mensen. Die vervolgens platgebombardeerd worden met wantrouwen enz complotdenkers. En de vraag wordt niet beantwoord. Besef wel goed zonder pgb budgethouders kan deze site niet bestaan. En hebben mensen minder werk. Het is maar dat u het weeeeet. en een besef.
M.C.T Geplaatst: woensdag 02 November 2016 10:00

Beste mevr wehkamp.

Ik vindt dat u aanames heeft. Veronderstellingen. En vooroordelen . Terwijl u niet weet hoe het precies in elkaar zit . IK vraag u of u weet hoe de fraudes in de pgb werkelijk in elkaar zaten. Ik weet er best veel van maar nog altijd niet genoeg. . Sommige mensen zijn er de dupe van geworden. Vreselijk. En die moeten boeten . Echter de daders lopen nog alrijd rond. En het pgb is niet veranderd alleen om fraude zaken . Maar ook om bezuinigingen . Als het louter om fraude zaken ging . Dan zou de participatiewet er niet bij horen. Echter het is samengevoegd. Uiteraard wil ik nog veel meer weten. Oordelen veroordelen doen mensen genoeg.



Mijn antwoord is gebaseerd op feiten, die mevrouw zelf aandraagt. Als de feiten niet kloppen dan klopt het antwoord dus evenmin.
Inderdaad, sommige PGB houders zijn misbruikt als katvangers. Ik vind het terecht, dat er vervolgens geen PGB meer verstrekt wordt. Voor ZIN is de gemeente of zorgkantoor verantwoordelijk. Betrokkenen kunnen hen daarop aanspreken. Dat dit niet allemaal vlekkeloos werkt is mij bekend.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.