1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wegwijs worden /advies geven/aanvraag indicatie begeleidi ng

Auteur Bericht
Annet Geplaatst: donderdag 01 September 2016 13:03
Hallo,

Ik ben al 8 jaar zorgverlener en soms werk ik bij een cliënt die mij betaalt uit eigen middelen. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat deze cliënt in aanmerking zou moeten komen voor een indicatie.
Keukentafelgesprek waarbij ik aanwezig was heeft niets geholpen (Ik was onthutst hoe iemand van het "sociaal" team het keukentafelgesprek voerde.)
Uiteindelijk heeft de familie via WLZ een indicatie gekregen.

Ik zou zelf ook graag willen weten hoe je een indicatie WLZ aanvraagt bij het zorgkantoor.
Ik heb "Per Saldo" gevraagd maar zij geven alleen maar cursussen voor abonnementhouders . Beetje eenzijdig. En ook duur voor mij als zorgverlener. Want ik betaal dan een abonnement waar ik misschien geen gebruik van zal maken én een cursus van €250,00 die gericht is op budgethouders. Hun argument is: Wij zijn de belangenvereniging voor budgethouders. Als wij cursussen geven aan zorgverleners snijden we onszelf in de vingers.
Hun cursus is ook alleen gericht op PGB terwijl ik graag de cliënt de keuze geef uit ZIN en PGB. Pas dan heeft de cliënt echt de regie vind ik. Natuurlijk heb ik wel een mening en die zal ik ook geven als de cliënt mij daarom vraagt.

Dus: wie kan mij informatie geven hoe een indicatieaanvraag precies in zijn werk gaat? Of zijn hier cursussen voor? Ik werk zowel voor mensen met een verstandelijke beperking, voor jeugd als wel senioren.
Helpen bij WMO-aanvragen zie ik niet meer zitten. Heb een contract gehad bij de gemeente maar het werd mij als zzp 'er onmogelijk gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Annet Mos
Hoofd Hart Handen
M.C.T Geplaatst: vrijdag 02 September 2016 14:24
Een WLZ indicatie begint bij het CIZ=aanspraak. Het zorgkantoor vervolgens over ZIN en/ of PGB en tot slot de zorgbeschrijving en het contract.
Daarna is de SVB aan zet. Gedurende het hele traject moet betrokkene de kar trekken. Dit wringt met de realiteit. Immers een WLZ aanspraak is er veelal pas als de regiefunctie verstoord is. Als U als hulpverlener wilt worden ingehuurd mag U die regiefunctie niet overnemen. Dus vaak zult U moeten dealen met wettelijke mentor/bewindvoerder.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.