1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

dagactiviteiten idee

Auteur Bericht
Ewout Geplaatst: dinsdag 31 Mei 2016 09:56
Hallo allen,

Ik ben samen met een collega (ook uit de zorg bezig) om iets voor ons zelf op te zetten.
Wij voelen ons namelijk niet op onze plek in een grote zorgorganisatie en hebben het gevoel dat de kwaliteit beter kan en de zorg goedkoper. Ons valt het op dat er een heleboel cliënten buiten de boot vallen. Dit zijn voornamelijk cliënten die niet op een dagbesteding horen, omdat ze daar te 'goed' voor zijn. Maar bij een sociale werkplaats is de werkdruk te hoog.

Ons idee voor deze doelgroep is om arbeidsgerelateerde werkzaamheden te doen, zonder dat er werkdruk op zit.
Er zijn al wel dagcentra's/werkplaatsen voor deze doelgroep. Maar wat ons idee uniek maakt is dat de cliënt volledig de regie heeft. Zowel activiteiten als de dagcentra. Wij sturen alleen maar en maken dromen haalbaar.

Wij hebben al gesprekken gehad met grotere organisaties, maar zij willen dat wij in loondienst gaan om onze ideeën uit te voeren.
Dit heeft alleen niet onze voorkeur, omdat wij dan toestemming en verantwoording moeten afleggen. Terwijl wij juist dit niet willen.

Wij hebben een volledig plan, wat zo in werking gezet kan worden. Alleen moeten wij een aantal cliënten hebben om te kunnen starten. Heeft iemand een idee hoe en waar wij deze cliënten kunnen bereiken?
Het probleem is dat grote organisaties de cliënten vaak intramuraal(binnen hun eigen muren) willen houden.

Mocht je nog vragen/verduidelijking nodig hebben over ons plan, dan hoor ik het graag

:D
M.C.T Geplaatst: dinsdag 31 Mei 2016 11:38
Dit klinkt allemaal zeer voortvarend. Toch bekruipt mij het gevoel, dat het allemaal draait om jouw regie. Voor een hulpverlener is het cruciaal om wel verantwoording af te leggen, juist omdat het om kwetsbare mensen gaat. Leiding willen geven zonder zelf leiding te accepteren vind ik een gevaarlijke combinatie. Ook gezien je leeftijd raad ik aan om die baan toch maar te accepteren. Een mix van je enthousiasme en een bezonnen blik kan de kwaliteit van je hulp zeer ten goede komen. De cliënt is dan de winnaar en daar draait het om. Tot slot nog een tip: zonder zonnebril op je neus kun je beter contact maken!
Ewout Geplaatst: dinsdag 31 Mei 2016 12:23
Ik heb het inderdaad overwogen om de baan te accepteren. Maar zij waren zodanig enthousiast van ons idee dat wij het gevoel kregen dat zij met ons idee ervan door wouden gaan. We kregen een aanbod voor een jaar om ons idee op te zetten en ons te 'bewijzen'.
Mijn collega is iets ouder dan mij die is 34. Wij vullen elkaar perfect aan. Ik ben het creatieve en oplossingsgericht en hij is meer van de zakelijke kant.

Ik ben er van bewust dat wij ten alle tijden verantwoording moeten afleggen van de zorg die wij leveren. Maar wij willen onze eigen regie houden, omdat wij niet achter de werk wijze van de grote organisaties staan. Wij hebben te vaak gehoord dat een cliënt een idee had, maar dat dit door de organisatie tegen gehouden werd, omdat dit te veel geld kost of te veel tijd.
Hier willen wij van af. Wij zijn van mening dat cliënten gemotiveerd raken als zij zelf inspraak hebben over wat zij willen doen.

Oftewel wij hebben weinig vertrouwen dat wij ons eigen regie kunnen houden bij een grote organisatie.
(verwijderd) Geplaatst: maandag 18 Juli 2016 16:48

Ik heb het inderdaad overwogen om de baan te accepteren. Maar zij waren zodanig enthousiast van ons idee dat wij het gevoel kregen dat zij met ons idee ervan door wouden gaan. We kregen een aanbod voor een jaar om ons idee op te zetten en ons te 'bewijzen'.
Mijn collega is iets ouder dan mij die is 34. Wij vullen elkaar perfect aan. Ik ben het creatieve en oplossingsgericht en hij is meer van de zakelijke kant.

Ik ben er van bewust dat wij ten alle tijden verantwoording moeten afleggen van de zorg die wij leveren. Maar wij willen onze eigen regie houden, omdat wij niet achter de werk wijze van de grote organisaties staan. Wij hebben te vaak gehoord dat een cliënt een idee had, maar dat dit door de organisatie tegen gehouden werd, omdat dit te veel geld kost of te veel tijd.
Hier willen wij van af. Wij zijn van mening dat cliënten gemotiveerd raken als zij zelf inspraak hebben over wat zij willen doen.

Oftewel wij hebben weinig vertrouwen dat wij ons eigen regie kunnen houden bij een grote organisatie.




Beste Ewout,

Mijn advies aan jou is om op internet opzoek te gaan naar een goed en uitgebreid format voor een bedrijfsplan. Dit stimuleert je om concreet te worden over je ideeën, je visie, de mogelijke uitwerking hiervan en zeker zo belangrijk de financiële haalbaarheid van het plan. Wij zijn ook op die manier begonnen en al werkende/schrijvende krijg je een beter beeld van de mogelijkheden en jouw specifieke dienst die je wil aanbieden. Zoals ik het nu lees is het allemaal nog al vaag. Wij kregen tijdens onze voorbereiding van een consulent de vragen:
1 wat is er anders aan jullie dienst zodat andere aanbieders geen concurrenten zij,
2 waarom zijn jullie voor 1 specifieke doelgroep veel beter dan alle andere aanbieders
3 wat is jouw specifieke doelgroep zorg dat je alles wat je doet goed begrenst.
Wij hebben hier veel aangehad. Misschien kunnen jullie hier ook wat mee. Daarna zijn er, ook online, formats voor een kwaliteitshandboek. Als je ook die invult dan heb je een controleerbaar zorgproces en kan je gaan nadenken over een certificering. Het starten van een verantwoorde zorgonderneming vraagt een grote hoeveelheid voorbereiding maar je neemt dan ook verantwoordelijkheid voor het welzijn van anderen en daarbij hoort een controleerbaar zorgproces met regelmatige bijsturing en verslaglegging bij.

Veel succes en geniet van het ontwikkelen,

Jolanda
Dichtbij Dagbesteding Geplaatst: maandag 18 Juli 2016 17:56
Hallo Ewout,

Wij (collega en ik) zijn zo ongeveer hetzelfde aan het doen, maar dan voor een net iets andere doelgroep. Wij zijn alleen al een stuk verder en zijn inmiddels gestart.

Mocht je meer willen weten over hoe wij het hebben aangepakt of even willen sparren, neem dan contact op.
Kijk op ons profiel.

Met vriendelijke groet,
Dichtbij Dagbesteding (regio Eemland)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.