1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

WmoHh of wmo BG, wat is het verschil ?

Auteur Bericht
W Geplaatst: zondag 15 Mei 2016 09:17
(om verwarring te voorkomen heb ik mijn vraag iets aangepast)

Om een lang verhaal kort te houden;
Bij de invoering van het trekkingsrecht (2015) heb ik mijn HH arbeidsovereenkomsten naar de SVB gestuurd en betaal ik via de SVB.

Bij de gemeente gaat keer op keer van alles mis.
Per 1 januari 2016 is de gemeente van mening dat alle huishoudelijke hulp onder WMO BG valt. Volgens mij klopt dit niet.

Op de arbeidsovereenkomsten is er een keuze tussen wmoBG of wmo HH. Als je, zoals ik, alleen een schoonmaakhulp hebt val je onder de WMO HH.
En aangezien ik alleen een hulp heb voor het praktische schoonmaakwerk is volgens mij HH de enige juiste keuze.
Heb je, naast schoonmaakhulp, ook ondersteuning bij b.v. het voeren van je huishouden dan kan je onder de WMO BG vallen.

Vraag
Is er ergens een (officieel) document waarin duidelijk omschreven staat wat er onder een WMO HH indicatie valt en wat er onder een WMO BG indicatie valt.

Heeft een gemeente beleidsvrijheid om alle vormen van huishoudelijke hulp, dus met en zonder ondersteuning onder BG te laten vallen ?

Kortom, ik ben op zoek naar informatie over eventuele officiëleWMO indicatie indeling, dus geen persoonlijke mening / visie aub.
M.C.T Geplaatst: zondag 15 Mei 2016 11:09
Ik vermoed, dat de gemeente voortborduurt op oud Wmo denken. Algemene voorziening is schoonmaken sec, voormalig hh0. Maatwerkvoorziening is HH1, 2 en 3 geworden. 1 gaat om ondersteunende regie, 2 over regie delen en 3 over regie overnemen. Als U in het contract een activiteit opneemt als toezicht uitoefenen in combinatie met huishoudelijke activiteiten moet dat voor de gemeente voldoende zijn. Hier in ZUID Kennemerland doen we niet anders meer.
W Geplaatst: zondag 15 Mei 2016 12:48

Ik vermoed, dat de gemeente voortborduurt op oud Wmo denken. Algemene voorziening is schoonmaken sec, voormalig hh0. Maatwerkvoorziening is HH1, 2 en 3 geworden. 1 gaat om ondersteunende regie, 2 over regie delen en 3 over regie overnemen. Als U in het contract een activiteit opneemt als toezicht uitoefenen in combinatie met huishoudelijke activiteiten moet dat voor de gemeente voldoende zijn. Hier in ZUID Kennemerland doen we niet anders meer.



Bedankt voor de reactie alleen dit is niet helemaal een antwoord op mijn vraag

In mijn geval heb ik een indicatie voor schoonmaken zonder regie in welke vorm dan ook. Dus ook zonder toezicht. Daar krijg ik een PGB voor.

Mijn vraag is dan ook of er ergens zwart op wit staat hoe het zit met de indicatie indeling ( wettelijk).

Wat valt er onder WMO HH en wat valt er onder WMO BG en staat dat ergens zwart op wit.
( Even los van hoe een gemeente iets noemt, dat zijn de keuze opties die ik heb in de SVB arbeidsovereenkomsten.)

Of heeft de gemeente de vrijheid om ook schoonmaak zonder regie onder WMO BG te laten vallen ?
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 20 Mei 2016 21:41
Wat mij is opgevallen is dat er gemeenten zijn die de indeling HH1 en HH2 etc. hebben afgeschaft en nu de term begeleiding licht, middel en zwaar hanteren, voor zowel de oude (in AWBZ) functie begeleiding als voor ondersteuning bij het huishouden (vroeger HH2). Voor HH1 is dan de term "schoon en leefbaar huis" in de plaats gekomen. Ik merk dat dit zowel bij cliënten als bij zorgverleners ontzettend veel verwarring oproept.
Bij een cliënt van mij werk ik al jaren als begeleidster via PGB, daarnaast heeft ze huishoudelijke hulp via een organisatie in ZIN. Nu heeft de gemeente alles op één hoop gegooid, waardoor alles nu ineens begeleiding wordt genoemd en voor zowel mij als de huishoudelijke hulp niet meer duidelijk is wat er nu is geïndiceerd en hoeveel uur er nu voor welke functie is geïndiceerd. Ook moesten we allebei een zorgplan aanleveren (terwijl de huishoudelijke hulp dat eerder nooit heeft gedaan).
In de indicatie wordt nu gegoocheld met termen als begeleiding licht en begeleiding middel maar komt nergens meer terug welke zorgverlener voor wat ingezet kan worden, terwijl er dus een deel in PGB en een deel in ZIN zou moeten zijn is niet duidelijk hoe dat verdeeld is. Echt ongelofelijk frustrerend en verwarrend voor de cliënt die hiermee het overzicht verliest en erg in de war raakt.

Het lijkt alsof er bij u ook iets dergelijks speelt maar helemaal zeker weet ik het niet en kan ik ook niet uit uw verhaal opmaken.
W Geplaatst: zondag 22 Mei 2016 15:08
Bedankt voor het meedenken, ik ben er inmiddels uit.

In mijn gemeente is de HH helemaal uit de WMO gehaald en een algemene voorziening geworden van 2 1/2 uur die je verplicht af moet nemen bij een thuiszorgorganisatie en die je zelf moet betalen. Toch al gauw € 22 per uur.

Ik heb echter afgelopen maart een rechtszaak hierover gewonnen. De rechter heeft bepaald dat mijn oude indicatie weer geldig is. Dat betekent dat ik gewoon een PGB voor HH moet krijgen. Alleen daar is een probleem ontstaan bij de gemeente. Die ontkent in het beleidsplan dat de HH nog bestaat in de WMO.

De oude HH2 (voor mensen die ook begeleiding nodig hebben bij het voeren van hun huishouding) is per 1 januari onder WMO BG gezet. Daar hebben ze mij nu op papier ook onder gezet.

Pas toen ik hier achter kwam en vragen over stelde kreeg ik een nieuwe beschikking waarin staat dat ik vanaf 1 januari 2016 een WMO BG indicatie heb.

Dat is tegen de uitspraak van de rechter in, die heeft juist bepaald dat mijn oude HH indicatie ook na 1 januari 2016 weer geldig is.
Ik heb dus wel een budget voor 2016 maar onder de verkeerde zorgwet.

Ben sinds de invoering van de WMO 2015 inmiddels 5 rechtszaken verder en kan de 6e rechtszaak in 2016 beginnen.

En dit is maar een fractie van de ellende die ik al voor mijn kiezen heb gehad, en nog heb, sinds de invoering van de WMO 2015.

Inmiddels heeft de centrale raad (hoogste rechter in dit soort zaken) afgelopen week hier ook een uitspraak over gedaan. Gemeenten mogen van de HH wel een algemene voorziening maken. Maar moeten vervolgens wel per individu onderzoeken of dit passend en toereikend is, ook financieel. Iedereen zomaar op 2 1/2 uur zetten, zoals bij mij in de gemeente, mag dus niet.

Dat is zorg in handen van de gemeente.
Leila Geplaatst: dinsdag 21 Februari 2017 01:54

Bedankt voor het meedenken, ik ben er inmiddels uit.

In mijn gemeente is de HH helemaal uit de WMO gehaald en een algemene voorziening geworden van 2 1/2 uur die je verplicht af moet nemen bij een thuiszorgorganisatie en die je zelf moet betalen. Toch al gauw € 22 per uur.

Ik heb echter afgelopen maart een rechtszaak hierover gewonnen. De rechter heeft bepaald dat mijn oude indicatie weer geldig is. Dat betekent dat ik gewoon een PGB voor HH moet krijgen. Alleen daar is een probleem ontstaan bij de gemeente. Die ontkent in het beleidsplan dat de HH nog bestaat in de WMO.

De oude HH2 (voor mensen die ook begeleiding nodig hebben bij het voeren van hun huishouding) is per 1 januari onder WMO BG gezet. Daar hebben ze mij nu op papier ook onder gezet.

Pas toen ik hier achter kwam en vragen over stelde kreeg ik een nieuwe beschikking waarin staat dat ik vanaf 1 januari 2016 een WMO BG indicatie heb.

Dat is tegen de uitspraak van de rechter in, die heeft juist bepaald dat mijn oude HH indicatie ook na 1 januari 2016 weer geldig is.
Ik heb dus wel een budget voor 2016 maar onder de verkeerde zorgwet.

Ben sinds de invoering van de WMO 2015 inmiddels 5 rechtszaken verder en kan de 6e rechtszaak in 2016 beginnen.

En dit is maar een fractie van de ellende die ik al voor mijn kiezen heb gehad, en nog heb, sinds de invoering van de WMO 2015.

Inmiddels heeft de centrale raad (hoogste rechter in dit soort zaken) afgelopen week hier ook een uitspraak over gedaan. Gemeenten mogen van de HH wel een algemene voorziening maken. Maar moeten vervolgens wel per individu onderzoeken of dit passend en toereikend is, ook financieel. Iedereen zomaar op 2 1/2 uur zetten, zoals bij mij in de gemeente, mag dus niet.

Dat is zorg in handen van de gemeente.



Ik heb hier vragen over kunt u met mij contact opnemen
W Geplaatst: vrijdag 03 Maart 2017 22:06
Ik heb hier vragen over kunt u met mij contact opnemen[/quote]

Is prima. Net een berichtje naar uw 'profiel' gestuurd.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.