1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Professioneel of niet professioneel?

Auteur Bericht
Eline Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2016 15:47
Hallo allemaal,
Naast mijn huidige werk zou ik graag bij één pgb-cliënt enkele uurtjes per week willen werken. Nu heb ik gelezen over de 3-dagen regeling. Ik vraag me alleen of hoe het zit met de uur-prijs die je mag vragen. Als professional of zzp'er ligt de prijs namelijk veel hoger. Ik ben afgestuurd als sociaal pedagogisch hulpverlener maar ik ben niet big-geregistreerd en ik val niet onder de voorwaarden voor een zzp'er (omdat ik maar bij één cliënt wil werken). Onder welke groep val ik dan? De professionele (omdat ik wel een diploma heb) of onder de niet professionele (omdat ik niet big geregistreerd ben wat met mijn opleiding niet kan) en ik geen zzp'er ben?
M.C.T Geplaatst: zaterdag 19 Maart 2016 16:18
U valt onder het tarief informele zorg. Bij de WLZ is dat € 20.- Bij elke gemeente kan dat anders zijn. De belastingdienst ziet dat als overige inkomsten. De uurprijs is wat PGBhouder mag declareren. Als de klant wil bijleggen is elk tarief geoorloofd. Het gaat bij PGB over wat de opdrachtgever wil en mag.
ZZP gaat niet over loondienst. Drie dagen regeling wel. De fiscale regels zijn daarvan afgeleid. De contracten zijn daarvan afgeleid. Zie hiervoor de website van de SVB.
De tarieven en voorwaarden zijn de afgelopen Jaren strenger strenger en soberder geworden. De tijd van bijklussen tegen megatarieven is voorbij.
Lonny Geplaatst: zondag 27 November 2016 09:13
Hallo,
Ik zie hierboven in de reactie staan dat het 20 euro is voor de wlz, is deze voor de jeugdwet anders?
M.C.T Geplaatst: zondag 27 November 2016 12:24
Dat kan per gemeente anders zijn. Kijk op de website van de desbetreffende gemeente onder vergaderingen gemeenteraad. Vervolgens bij zoeken " verordening jeugdwet " invoeren.
Lonny Geplaatst: zondag 27 November 2016 13:31
Ik dacht je als niet proffesionele hulpverlener (dus als niet zzp-er of big geregistreerde) sowieso maar 20 euro per uur mag vragen, los van de gemeente. Kan het zijn dat dit belastingtechnisch vast ligt of vanuit de svb?
M.C.T Geplaatst: maandag 28 November 2016 10:56
Nee, gemeenten stellen elk hun eigen tarief vast. In de praktijk gaat het om een regio, een samenwerkingsverband van meerdere gemeenten.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.