1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ABG nummer

Auteur Bericht
Anne Geplaatst: woensdag 11 November 2015 09:50
Hallo,

Ik werk als helpende bij iemand met een persoonsgebonden budget, sta ingeschreven bij de kamer van koophandel. Nu wordt mij gevraagd of ik een ABG code heb. Heeft iemand hier ervaring in, is het wijs deze aan te vragen en hoe kan ik dit het beste doen?
Ben benieuwd,
Vriendelijke groet, Anne
M.C.T Geplaatst: woensdag 11 November 2015 11:38
Even gegoogeld. Het gaat voornamelijk over declaraties bij zorverzekeraars. Zie www.vektis.nl
Anne Geplaatst: woensdag 11 November 2015 14:00

Even gegoogeld. Het gaat voornamelijk over declaraties bij zorverzekeraars. Zie www.vektis.nl



Dank voor reacties. Vektis gebeld, toch is het mij niet geheel duidelijk. Begrijp ik nou goed dat wanneer pgb houder bij zorgverzekeraar pgb aanvraagt er een abg nummer noodzakelijk is of kan het ook zonder?
Welke helpende die op zzp basis werkt en zelf facturen uitschrijft heeft hier ervaring mee.
Hoor het graag, Anne
M.C.T Geplaatst: donderdag 12 November 2015 12:07
Zeker weten doe ik het niet. Waarschijnlijk geldt het alleen als je een contract hebt met de zorgverzekeraar. Dat is bij een PGB houder niet het geval. Dan heb je een contract met de PGB houder.
Nelleke Geplaatst: vrijdag 13 November 2015 18:21
Nee, een AGB code is niet nodig. (in principe zou zo'n zorgverlener met AGB dan zorg in natura kunnen leveren, wat voor de verzekeraar reden kan zijn het hele PGB te schrappen)
Wel is er op de declaratieformulieren van diverse ziektekostenverzekeraars een vak leeggehouden waar je een AGB code moet invullen. Dit kan de budgethouder gewoon leeg laten wanneer hij gaat declareren.
Annet Geplaatst: vrijdag 13 November 2015 19:51
AGB-code heb je alleen nodig wanneer je een contract afsluit met de gemeente om via hun via WMO te werken.
Ik ben door hun gecontracteerd dus heb ik hem nodig. Evenals een heleboel andere papieren (rompslomp).
Ik werk ook via PGB en daarvoor heb ik geen AGB-code nodig.
Anne Geplaatst: vrijdag 20 November 2015 10:04
Dank voor alle reacties, groet Anne
Annelies Geplaatst: zondag 22 November 2015 18:07
Volgens het nieuwe pgb reglement 2016 van het Zilveren Kruis, dat net online is ,
staat op bladzijde 5, dat een AGB code wel nodig zou zijn voor de formele zorgverleners :

" Hiervoor is het noodzakelijk dat u bij uw aanvraag voor het pgb vv en bij elke
declaratie de AGB-code van uw zorgverlener vermeldt."

U kunt dat nieuwe reglement downloaden. De link hiervoor staat op
de webpagina https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorg/langdurigezorg/paginas/pgb.aspx

Het gaat over het pgb-vv via de zorgverzekering en niet over het pgb via de WLZ ( via het zorgkantoor ).

m.v.g.,

Annelies
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein
( verpleegkundige niveau 5 )
Nelleke Geplaatst: zondag 22 November 2015 23:02
Ja, die berichten krijg ik nu ook, van diverse verzekeraars komen er nu nieuwe reglementen los.
Per Saldo heeft dit probleem afgelopen zomer al aan zien komen en daar zijn ook kamervragen over gesteld. (niet iedere professionele zorgverlener kan aan een AGB-code komen)
Mijn eigen zorgverzekeraar wil nog geen reglement geven, omdat de wetgeving daarover nog niet is afgerond.
Benieuwd hoe dit af gaat lopen...
Nelleke Geplaatst: donderdag 03 December 2015 18:26
Inmiddels heb ik ook met Vektis geveld, die de AGB-codes verstrekt.

Daar hebben eind november (dus ver ná de hieronder geciteerde Kamerbrief van Van Rijn) pas het bericht gekregen van de NZA dat die AGB-codes werkelijk verplicht gaan worden voor formele zorgverleners binnen het PGB. Helaas weten ze bij Vektis ook nu nog steeds niet welk keurmerk de zorgverlener dan moet hebben, want behalve Kiwa zijn er nog een stuk of zes mogelijkheden. Het lijkt er op dat ze ten behoeve van het PGB andere eisen gaan stellen dan tot nu toe het geval was. Het leek Vektis onmogelijk om dit allemaal rond te krijgen voor 1 januari, maar het lijkt er op dat Vektis voor het blok wordt gezet ondanks hun tegenwerpingen om die AGB-verplichting uit te stellen.

Per Saldo zegt in overleg te zijn met de verzekeraars, ik zie daar weinig van terug en de tijd begint te dringen.
Immers de AGB-code staat nu in de voorwaarden van de nieuwe polissen van de meeste verzekeraars.
Vektis zei mij dat het beter was om nu nog geen code aan te vragen, omdat niet duidelijk is aan welke voorwaarden ik moet voldoen voor een AGB. En ZZP-ers zonder diploma's vanaf niveau 3? Die vallen terug op het informele tarief!

Uit de Kamerbrief van Van Rijn van 20 oktober:

In verband met mogelijke toepassing van het mbi, schrijven de beleidsregels van
de NZa voor dat voor deze zorgverleners een zogenaamde agb-code moet zijn
opgenomen op de declaratie. Partijen hebben hierover eerder aangegeven dat dit
in de praktijk nog lang niet in alle gevallen gebeurt. Nu de afbakening van
zorgverleners voor wie deze eis geldt duidelijker en beperkter is geworden, is het
eerder geconstateerde probleem naar mijn verwachting ook beperkt. De eis van
de agb-code geldt immers alleen nog voor “echte” ondernemers. Van hen mag
verwacht worden dat zij in staat zijn een dergelijke code aan te vragen en op de
declaratie op te nemen. Ik zal nog wel met partijen bekijken of al deze
zorgverleners in de praktijk ook een agb-code kunnen krijgen. Mocht dat niet het
geval zijn, dan zullen de condities voor het verkrijgen van een agb-code moeten
worden aangepast. Indien dat noodzakelijk blijkt, zal ik daarover in overleg treden
met Vektis, de partij die de agb-codes beheert. Daarnaast moet worden bekeken
of alle zorgverleners tijdig in staat zijn de agb-code te krijgen. Ik zal in overleg
met partijen bezien of het reëel is dat dat voor 1 januari 2016 gebeurt en zo nodig
bekijken of en op welke wijze daarvoor extra tijd kan worden gegeven.
Star Counseling Geplaatst: maandag 07 December 2015 19:05
Tja.. Ook in het nieuwe PGB VV reglement van Menzis staat nu die AGB-code eis. Ik heb daarover gebeld en dit blijken ze écht vanaf 1-1-2016 te gaan hanteren. Buiten het feit dat verzorging niet eens als categorie is opgenomen in de lijst van AGB codes vind ik het nogal kort dag om daar nu mee te komen. Het nieuwe reglement PGB VV staat bij Menzis pas sinds vandaag online!

Ik heb bij Menzis gevraagd welke AGB-codes dan geaccepteerd worden en krijg als antwoord: alle AGB-codes. Dus ik als vaktherapeut met AGB code 90-xx vallend onder genezers, vaktherapie (wat al een bizarre benaming is, omdat ik mijzelf zie als therapeut en niet als genezer) zou dus geaccepteerd worden door de zorgverzekeraar. Naast de AGB-code is er nog een andere eis, namelijk de SBI code (dat is de code waaronder je werkzaamheden bij de Kamer van Koophandel geregistreerd staan). Daarbij hebben ze wel de specifieke eis dat je onder de codes beginnend met 86, 87 of 88 geregistreerd moet staan, maar dat is een zeer breed gebied van verpleging/verzorging tot verpleegtehuis tot thuiszorg, tot allerlei vormen van therapie. Ook mijn praktijk heeft dan de juiste code, terwijl ik echt geen verzorging bied, maar uitsluitend begeleiding en therapie. Oftewel naast dat het nogal gehaast wordt ingevoerd, waardoor een heleboel zorgverleners vanaf 1-1-2016 ineens als informele zorgverleners worden beschouwd, omdat er voor hun beroepsgroep nog geen AGB-code bestaat ofwel ze worden in de groep genezers- overigen gestopt (wat net zoveel zegt als..... niets!) is het ook nog eens faliekante nonsens, want ook dit zegt weinig tot niets over iemands professionaliteit.
Star Counseling Geplaatst: maandag 14 December 2015 13:33
Ik ben inmiddels wat verder in het uitzoeken van AGB-code en aanverwante zaken.
Ook zorgverleners die een contract met de gemeente willen afsluiten (jeugdwet en/of WMO) dienen over een AGB-code te beschikken, daar de meeste gemeenten al met VeCoZo werken of dat in elk geval vanaf 1-1-2016 gaan doen. Om je aan te kunnen sluiten bij VeCoZo moet je een AGB-code hebben én een Jeugdwet en/of WMO erkenning (dat laatste kan heel makkelijk als je al een AGB-code hebt, één telefoontje naar Vektis en het is geregeld).

Voor de Zvw komt er een nieuwe aparte AGB-code per 1-1-2016 voor wijkverpleging, zorgverleners die al een AGB-code hebben moeten daardoor wel nog in actie komen en deze om laten zetten. Hoe dat precies zit kun je hier vinden: https://www.agbcode.nl/content/AGB-registratie%20PGB
Nelleke Geplaatst: dinsdag 15 December 2015 15:14
Website AGBcode.nl is wel erg vaag, zo was het mij onduidelijk welk formulier ik in moest vullen: óf die van ZZP-verpleegkundige zonder inschrijving KvK óf een onderneming met KvK nummer, maar zonder gekwalificeerd personeel.
Ik ben verpleegkundige met BIG en KvK nummer met juiste SBI.
Bleek toch weer een ander formulier nodig te zijn... maar mijn aanvraag was al weg, volgens mij maakt het allemaal niet veel uit eerlijk gezegd. Ze zijn wel erg behulpzaam aan de telefoon en per mail maar naar de website van Vektis mag wel eens gekeken worden, is enorm rommelig.
Star Counseling Geplaatst: donderdag 17 December 2015 21:23

Website AGBcode.nl is wel erg vaag, zo was het mij onduidelijk welk formulier ik in moest vullen: óf die van ZZP-verpleegkundige zonder inschrijving KvK óf een onderneming met KvK nummer, maar zonder gekwalificeerd personeel.
Ik ben verpleegkundige met BIG en KvK nummer met juiste SBI.
Bleek toch weer een ander formulier nodig te zijn... maar mijn aanvraag was al weg, volgens mij maakt het allemaal niet veel uit eerlijk gezegd. Ze zijn wel erg behulpzaam aan de telefoon en per mail maar naar de website van Vektis mag wel eens gekeken worden, is enorm rommelig.



Ben ik helemaal met je eens Nelleke!
Janny Geplaatst: zondag 27 December 2015 16:17
Ik ben ZZP er (verzorgende)
Voor maar 1 van mijn clienten heb ik de AGB code nodig
Als ik bij deze client voor het tarief (23 euro) van een informele zorgverlener zou gaan werken.
Zou ik dan geen AGB code hoeven aanvragen?En zou deze client dan nog wel meetellen voor de minimaal 3 clienten die je moet
hebben om als ZZP er gezien te worden?

Misschien is het toch handiger om de AGB code aan te vragen ,zodat je voor alle zorgvragers iets kunt betekenen.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: vrijdag 22 Januari 2016 11:40
Beste lezers van dit onderwerp,

Bekijk ook eens de artikelen die we hebben geschreven over de AGB-code:

-AGB-code verplicht voor formele zorgverleners: https://www.nationalehulpgids.nl/nieuws/agb-code-verplicht-voor-formele-zorgverleners/
-Meestgestelde vragen over de AGB-code: https://www.nationalehulpgids.nl/nieuws/meestgestelde-vragen-over-de-agb-code/

Met vriendelijke groet,

Colinda van der Zalm
Het Nationale Hulpgids team
Truus Geplaatst: vrijdag 29 Juli 2016 17:23
Ik heb ook een AGB code nodig. Toen ik op de website van Vektis keek dacht ik eerst dat het een grapje was. Wat een onduidelijke en kinderlijk ingerichte website. Enfin. Eerst had ik het verkeerde formulier gebruikt en kreeg ik het hele zaakje weer retour. Nu de AGB code toch wat dringender wordt ben ik er weer ingedoken. Voor degene die door de bomen het bos niet meer ziet heb ik hier wat linkjes.

Eerste stap: Kiwa keurmerk aanvragen
http://diensten.kiwa.nl/gezondheidszorg/kwaliteitskeurmerk-zzpers-zorg

Tweede stap: AGB code aanvragen:
https://www.agbcode.nl/Bestanden/PDF/PGBzorgverlener.pdf

Derde stap: heel veel geduld.

Succes!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.