1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Kunnen mijn zoonen dochter een pgb krijgen?

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 04 November 2015 11:36
Ik heb 3 kinderen met ADHD maar mijn zoon heeft ook ODD. Hij accepteert geen hulpverleners meer dankzij bjz. Ik wil mijzelf inhuren voor mijn zoon om hem de benodigde begeleiding te geven. De gemeente blijft aandringen op de ASVZ maar ik weet eigenlijk bij voorbaat al dat mijn zoon dit niet gaat accepteren. Zij weigeren dus een pgb.

Ook mijn oudste dochter heeft veel begeleiding nodig. Zij heeft naast haar ADHD chronische vermoeidheid en fibromyalgie. Deze begeleiding doe ik ook zelf.

Doordat ik mijn kinderen moet begeleiden heb ik niet de mogelijkheid om te gaan werken. Hierdoor loop ik financieel veel mis.

Zou ik voor 1 van hun of voor beiden een pgb kunnen krijgen en mag de gemeente dit weigeren?
M.C.T Geplaatst: woensdag 04 November 2015 11:46
Zo lang U dat niet accepteert, zal Uw zoon het zeker niet accepteren.
U kunt in bezwaar en beroep gaan. U zult aannemelijk moeten maken, dat Uw oplossing minstens zo goed is als die van de gemeente.
Gast Geplaatst: donderdag 05 November 2015 12:42
Ik zou u adviseren om met de gemeente in gesprek te gaan. Waarom zij het PGB niet willen toekennen. U kunt ook in beroep gaan bij burgemeesteer en wethouders als u het niet eens bent met hun beslissing.
De gemeentes zijn niet happig op PGB wat ouders naar zichzelf toeschrijven. Dat wordt erg moeilijk gemaakt en aan banden gelegd. Van de jeugdwet kunt je ook alleen individuele begeleiding naar jezelf toe schrijven als moeder, als je kind verzorging nodig heeft is het een ander verhaal. Het moet bovennatuurlijke zorg zijn wat je moet leveren. Elke ouder heeft nl zorg plicht, en is tijd kwijt aan hulp voor zijn kind. Krijg je klasse 2 aan individuele begeleiding , wat al best wel veel is gezien de problematiek die je beschrijft bij je zoon, dan mag je 3,9 uur per week met een uurprijs €20 max. rekenen. 3,9x€20=€78 per week. Tel 4 weken....in de maand, €312. Waarvan belasting betaald moet worden, en er dus €208 overblijft in de maand. Afwegen waard om alle energie en moeite erin te stoppen.
Kijk in de beleidsregels wat er bij u in de gemeente over instaat. Daarnaast moet je aan kunnen tonen dat de zorg die je zelf geeft net zo goed is als de zorg van iemand anders, ook dan nog moet je veel halen uit je eigen netwerk, daar zullen ze op aansturen.
Heel veel succes met je beslissing. Proberen kan altijd! Elke gemeente is weer anders....
Bianca Geplaatst: vrijdag 06 November 2015 09:39
Ook het uurtarief verschilt per gemeente voor ouders/ familie. Bij mij in de gemeente is het maximum uurtarief 10€ voor mij als moeder voor begeleiding individueel.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.